یک ارتباط انسانی تمام عیار

به گزارش مجله سرگرمی، هر هفته در این صفحه به تغییرات مهم در ایران از دریچه فرهنگ استارتاپی نگاه می کنیم؛ این بار تبسم لطیفی بنیانگذار استارتاپ مامان پز که با استفاده از ظرفیت زنان خانه دار، شبکه ای برای فراوری و ارسال غذاهای خانگی در شهرهای عظیم ساخته است درباره تأثیر استارتاپ ها بر فرهنگ مسئولیت پذیری کسب وکارها در قبال مشتری هایشان نوشته است.

یک ارتباط انسانی تمام عیار

در کسب وکار سنتی ارتباط با مشتری طبق تعریف استارتاپی وجود ندارد. در واقع رابطه کسب وکار با مشتری رابطه ای یک بعدی است که در آن مشتری بابت دریافت خدمت یا محصول مشخصی، مبلغی را پرداخت می نماید.

تا پیش از ظهور استارتاپ ها بُعد دیگر این رابطه -دریافت بازخورد از مخاطب- مغفول مانده یا به صورت جدی به آن پرداخته نمی شد. اگرچه بسیاری از شرکت ها صفحه ای برای دریافت نقدها و پیشنهادات در وب سایت های خود قرار داده بودند اما در عمل سازوکار مناسبی برای بازخورد دریافت از مخاطب و استفاده از این بازخوردها در راستای بهبود تجربه کاربران نداشتند.

از طرفی کاربران نیز راه ارتباطی مناسبی با سازمان ارائه دهنده خدمت یا محصول نمی شناختند. همین موضوع منجر می شد به اینکه انتظار و مطالبه ای برای بهبود خدمت یا محصول مربوطه نداشته باشند و در صورت وجود مشکل و نارضایتی، یا به کیفیت حداقلی آن قناعت می کردند یا نهایتاً کاری که می کردند این بود که دیگر از آن محصول نخرند.

در حالی که ایجاد یک رابطه سازنده دوطرفه بین کسب وکار و مشتری یکی از پایه های اصلی راه اندازی یک استارتاپ است. استارتاپ به عنوان یک کسب وکار نوآورانه دائماً در حال دریافت بازخورد از کاربران، آنالیز بازخوردها، بازبینی دائمی نقشه راستا و کوشش پیوسته با هدف بهبود تجربه کاربر است.

ارتباط با مشتری به وسیله نظرسنجی در بستر وب سایت، اپلیکیشن های موبایل و پیامک، تماس های تلفنی سنجش میزان رضایت، قراردادن اهرم های انگیزشی برای مشارکت بیشتر و همچنین برقراری ارتباط در شبکه های اجتماعی و پاسخگویی به دیدگاه ها، نقدها و پیشنهادات کاربران که گاهی توسط خود مدیران استارتاپ ها انجام می گردد، نمونه هایی از استراتژی ارتباط با مشتری استارتاپ هاست که تا پیش از آنها در کسب وکارهای سنتی چندان دیده نمی شد.

بدیهی است که بخش مهمی از این ارتباط خوب مرهون شبکه های اجتماعی است که بستر لازم برای ارتباط مفید و مؤثر را فراهم نموده اند، با این حال منکر این حقیقت نمی توان شد که در همین شبکه های اجتماعی انتظارات جامعه برای پاسخگویی از یک استارتاپ به مراتب بالاتر از یک کسب وکار سنتی است که خود نشانه ای برای فرهنگ پاسخگویی و مسئولیت پذیری ساخته شده توسط استارتاپ هاست.

این مطالبات فقط به کیفیت ارائه محصول و خدمت ختم نمی گردد، بلکه مخاطبان بسیاری از تصمیمات کسب وکار در حوزه های مختلف از جمله منابع انسانی، بازاریابی و حتی گاهی تصمیمات استراتژیک کسب وکار را در بوته نقد قرار می دهند و استارتاپ نیز خود را موظف به پاسخگویی و تا حد امکان جلب رضایت عموم می داند.

در این میان، پلتفرم ها به عنوان گروهی خاص از استارتاپ ها، یک گام فراتر رفته و با نمایش عمومی نظرات و امتیازات تأمین نمایندگان و سرویس دهندگان این حق را برای مشتری ایجاد می نمایند که پیش از سفارش از میزان رضایت کاربران قبلی آگاه گردد.

امروز کمتر کسی بدون خواندن نظرات خریداران قبلی و توجه به امتیاز یک محصول یا یک سرویس دهنده اقدام به سفارش آن می نماید. دریافت بازخورد از کاربران و نمایش این بازخوردها و امتیازات به عنوان بخش جدایی ناپذیر یک پلتفرم و یکی از نیازمندی های اصلی یک بازارگاه، تأمین نمایندگان و سرویس دهندگان را در راستای کسب امتیاز بالاتر و برنده شدن در این بازار رقابتی به کوشش بیشتر برای ارائه سرویس بی نقص و محصول باکیفیت راهنمایی می نماید.

این شیوه جدید ارتباط دوسویه و غنی کسب وکار با مشتری که توسط استارتاپ ها گسترش یافته، فرهنگ مطالبه گری از سوی مشتری و فرهنگ پاسخگویی از سوی کسب وکار را تقویت نموده و نه تنها به ایجاد بازاری آزاد و رقابتی و ارائه محصولات و سرویس های به مراتب باکیفیت تر یاری می نماید، بلکه در جا افتادن این فرهنگ در سایر بخش های جامعه تأثیر شایانی دارد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 126083

به "یک ارتباط انسانی تمام عیار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ارتباط انسانی تمام عیار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید