یکه تازی ایرلاین های خارجی در ایران با قیمت های نجومی!
به گزارش مجله سرگرمی، ایرلاین های خارجی با قیمت های نجومی پس از چهارمین بار لغو پرواز های ترکیش ایر به مقصد استانبول، در کشور یکه تازی می نمایند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه این چهارمین بار است که شرکت هواپیمایی ترکیش ایر آغاز پرواز های ترکیه را لغو (کنسل) می نماید، گفت: متاسفانه این شرکت در دفعات قبل هم با باز کردن سامانه فروش بلیت ها باعث وارد شدن خسارت های بسیار زیادی به مسافران شد و هنوز هم بخش عمده ای از بدهی های خود را به دفاتر هواپیمایی و مسافران واریز ننموده است.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه واقعیت آن است که بخش عمده ای از شرکت های هواپیمایی هنوز بدهی های دفاتر را پرداخت ننموده اند و بخش عمده ای از این بدهی ها پول های مردم است، اضافه کرد: تا به امروز بخش عمده ای از این مبالغ به مشتریان باز گردانده نشده است.
ترکیش ایر برای چهارمین بار پرواز های خود را به ایران لغو می نماید
رفیعی توضیح داد: شرکت هواپیمایی ترکیش ایر بار ها اعلام نموده که پرواز های خود را آغاز خواهد نمود، اما هر بار به دلایل مختلفی پروازهایش را به تعویق می اندازد که همین امر موجب مسائل بسیار زیادی برای مسافران می گردد.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه بسیاری از مسافران به دلایل کاری و یا ملاقات اعضای خانواده خود بلافاصله بعد از باز شدن سیستم های فروش اقدام به خرید بلیت می نمایند، اظهار کرد: متاسفانه این شرکت هواپیمایی چند روز مانده به پرواز، سفر های خود را لغو می نماید و این در حالی است که مبالغ بلیت ها را به این زودی ها باز نمی گرداند.
شرکت های هواپیمایی خارجی دست در جیب مسافران ایرانی می نمایند
رفیعی با اشاره به اینکه این برای چندمین بار است که یک شرکت هواپیمایی خارجی دست در جیب مردم می نماید اضافه کرد: این مبالغ پول های مردم و منابع اقتصادی کشور است و این شرکت هواپیمایی سعی می نماید منابع اقتصادی خود را از این طریق جبران کند.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران شرح داد: بسیاری از ایرلاین های داخلی هنوز پرواز های خود را به این کشور انجام نداده اند، اما این شرکت ها به راحتی با بازکردن سامانه، پول های مردم را به جیب خود می زنند.
او با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از ایرلاین های خارجی مانند امارات و قطر پرواز های خود را برای ایران آغاز نموده اند، اضافه کرد: متاسفانه این شرکت هواپیمایی به نظرمی رسد که هیچ تمایلی برای برقراری پرواز های خود به ایران ندارد و بخش عمده ای از پول های مسافران را هم باز نمی گرداند.
رفیعی شرح داد: در این زمینه سازمان هواپیمایی و سایر دستگاه های هوایی، تذکری هم به این شرکت ها نمی دهند و این خود باعث تشدید اقدامات این شرکت ها می گردد.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به اینکه از ابتدای تابستان این چهارمین بار است که ترکیش ایر سیستم ها را باز می نماید و آغاز به فروش بلیت های خود می نماید اضافه کرد: این شرکت با اعلام این شرایط که به زودی پرواز ها برقرار می گردد مسافران را جذب می نماید، اما با این وجود باز هم انجمن شرکت های هواپیمایی تذکر های لازم را می دهد که ممکن است این بار هم پرواز ها به عقب بیفتد و مسافران دست نگه دارند.
به گفته این مقام مسئول این اقدامات نشان دهنده آن است که نمی توان به راحتی به این شرکت هواپیمایی اطمینان کرد.
ایران تمایل دارد مرز های هوایی خود را باز کند، اما به چه قیمتی
او با اشاره به اینکه کشور ایران تمایل دارد که مرز های هوایی خود را برای پرواز های خارجی باز کند، اضافه کرد: باید هرچه سریعتر مراودات با کشور های مختلف برقرار گردد چرا که در این شرایط کرونایی آسیب بسیار زیادی به شرکت های هواپیمایی وارد شده و ما هم برای جبران بخشی از این خسارت ها احتیاج داریم که این پرواز ها را برقرار کنیم.
رفیعی با بیان اینکه در این شرایط یکی از شرکت های هواپیمایی خارجی با انجام پرواز های خارجی در ایران یکه تازی می نماید و با هر قیمتی که تمایل دارد به دلیل احتیاج مسافران بلیت های خود را به فروش می رساند اضافه کرد: باید در این زمینه نظارت ها و رایزنی ها با سایر شرکت های هواپیمایی با دقت بسیار بیشتری صورت گیرد.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران توضیح داد: ایران هم تمایل دارد که این پرواز ها را برقرار کند، اما زمانی که مجوزی داده می گردد باید التزام هایی هم در این زمینه برای دریافت خسارت فراهم گردد.
سهم زیادی از اقتصاد ایران را شرکت های هواپیمایی خارجی دریافت می نمایند
رفیعی با اشاره به اینکه زمانی که به یک شرکت هواپیمایی مجوز داده می گردد باید امتیاز هایی هم از آن شرکت هواپیمایی دریافت کرد، گفت: با انجام این پرواز ها سهم زیادی از اقتصاد ایران را این شرکت های هواپیمایی خارجی دریافت می نماید، اما در این شرایط نه تنها ایران از این شرکت ها امتیازی دریافت نمی نماید بلکه هیچ التزامی هم از این شرکت ها دریافت نمی نماید.
او ادامه داد: چرا که ممکن است به هر دلیلی پرواز شرکت های هواپیمایی به آسمان ایران تعلیق گردد، بنابراین باید حتماً در این شرایط خسارت دریافت گردد و این در صورتی است که الزاماتی از این شرکت ها دریافت گردد.
رفیعی اعلام کرد: متاسفانه شرکت های هواپیمایی خارجی در این زمینه بدون هیچ اعلام قبلی پرواز را به تعلیق می اندازند و چنین اقداماتی باعث ایجاد مسائل بسیار زیادی برای مسافران و در نتیجه دفاتر خدمات مسافرتی می گردد.
قیمت بلیت پرواز استانبول از 800 هزار تومان به 15 میلیون تومان رسید
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: هنوز بعضی از دفاتر مطالبات بسیار زیادی از شرکت های هواپیمایی های خارجی دارند و بخش عمده ای از مبالغ هنوز بازگردانده نشده است.
او با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال 98 به دلیل افزایش پرواز های خارجی توسط ایرلاین های داخلی و ایجاد رقابت سالم، نرخ بلیت راستا تهران- استانبول بین 800 هزار تومان تا 2 میلیون تومان بوده، اما هم اکنون قیمت راستا تهران - استانبول توسط ایرلاین های خارجی 10 تا 15 میلیون تومان شده است، توضیح داد: با توجه به آن که بخش عمده ای از مردم احتیاج دارند این سفر ها را انجام دهند بنابراین بلافاصله بعد از باز شدن سیستم های فروش، بلیت ها خریداری می گردد به طور مثال اگر روزانه یک پرواز هم در این بخش انجام گردد 50 درصد از منابع اقتصادی مورد احتیاج این شرکت های هواپیمایی خارجی تامین می گردد.
او یاد آور شد: ایرلاین های داخلی از زمان شیوع ویروس کرونا هیچ مسافر توریستی را برای راستا های خارجی جابه جا نمی نمایند، اما پرواز های محدودی را به کشور های مختلف برای مسافرانی که اقامت دارند و یا دانشجو هستند انجام می دهند.
منبع: فراروdorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری
namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت