یارانه نقدی نه تنها 20درصد زیاد نمی گردد، 30درصد هم کم می گردد!

به گزارش مجله سرگرمی، استفاده از کالابرگ، که عده ای از مردم آن را یادآور شرایط سخت کشور در دهه 60 و دوران جنگ تحمیلی می دانند، از طرف دیگر امکان خرید نسیه از فروشگاه های محلی را از بعضی خانوارها گرفته و مدیریت هزینه های روزمره نظیر پرداخت قبوض، بازپرداخت قرض و مانند این ها با اعتبار یارانه نقدی را برای آن ها سخت می نماید.

یارانه نقدی نه تنها 20درصد زیاد نمی گردد، 30درصد هم کم می گردد!

اقتصادآنلاین نوشت: دولت جزییات تصمیم خود درباره یارانه ها که از مدتی قبل مطرح شده بود را بیان کرد و از افزایش 20درصدی مبلغ یارانه ها برای 3 دهک اول عایدیی، درصورت استفاده از کالابرگ الکترونیک اطلاع داد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور، در پیغام توئیتری در روز 7 خرداد 1402 از آغاز اجرای فراگیر کالابرگ الکترونیک در روزهای آینده برای سه دهک اول عایدیی اطلاع داد و گفت: افزایش 20 درصدی مبلغ یارانه در صورت استفاده از کالابرگ برای خرید 9 قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ الکترونیک (یعنی شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم مرغ، ماکارونی، قندوشکر) انجام خواهد شد.

او بعلاوه در ادامه توئیت خود تاکید نمود که امکان استفاده از یارانه ماه بعد برای خرید کالاهای مشمول طرح کالابرگ در هر ماه امکان پذیر خواهد بود.

این در حالی است که طبق اظهارات مجری طرح اجرای کالابرگ الکترونیک، هادی کاشف، این افزایش 20 درصدی اعتبار کالابرگ برای سه دهک کم عایدی به این ارگان ابلاغ نشده و رییس سازمان برنامه و بودجه صرفا به وسیله فضای مجازی این خبر را اعلام نموده است.

طبق اظهارات کاشف، طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور اجرا می گردد که در این زمینه 39 هزار فروشگاه معمولی و 6 فروشگاه زنجیره ای به طرح کالابرگ الکترونیک پیوسته اند.

خبر اجرایی شدن طرح افزایش 20درصدی یارانه ها، آن هم به شرط استفاده از کالابرگ، که قادر است تا خاتمه امسال برای دولت حدود 19 هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد، در شرایطی اعلام شد که نتایج طرح در دوره آزمایشی چندان خوب نبوده و به گفته جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مردم به علت عدم تفاوت قیمت در خرید کالابرگی و آزاد، از کالابرگ الکترونیکی استقبال ننموده اند.

علت دیگر بی اعتنایی مردم به خرید به وسیله کالابرگ این است که به علت فشارهای ناشی از تورم، بسیاری از اقلام مشمول طرح کالابرگ از سبد خرید مردم حذف شده یا جای خود را به نمونه مقرون به صرفه تر و با کیفیت پایین تری داده اند. استفاده از کالابرگ، که عده ای از مردم آن را یادآور شرایط سخت کشور در دهه 60 و دوران جنگ تحمیلی می دانند، از طرف دیگر امکان خرید نسیه از فروشگاه های محلی را از بعضی خانوارها گرفته و مدیریت هزینه های روزمره نظیر پرداخت قبوض، بازپرداخت قرض و مانند این ها با اعتبار یارانه ها را برای آن ها سخت می نماید.

پیش تر، دولت در طرح کالابرگ الکترونیک و بر اساس قانون بودجه 1401 مکلف شده بود که کالاهای اساسی را بر اساس قیمت های شهریور سال 1400 برای خانوارهای دریافت نماینده یارانه تامین کند و در صورت گران تر شدن این کالاها، مابقی قیمت آن ها را متقبل گردد. مثلا قیمت یک کیلو تخم مرغ در شهریور 1400 فقط 15 هزار تومان بود و در زمان اجرای طرح کالابرگ در بهمن ماه سال 1401 به قیمت مصوب 47200 تومان رسید و هم اکنون نیز به 56 هزار تومان افزایش یافته است و در چنین شرایطی، بر اساس طرح کالابرگ و در صورت پایبندی دولت به تعهد خود، خانواده های مشمول این طرح می توانند با مراجعه به فروشگاه های طرف قرارداد طرح، یک کیلو تخم مرغ را به همان قیمت 15 هزار تومان خریداری نمایند و مابقی آن تا سقف 47200 تومان را از محل اعتبار یارانه کسر کند و مازاد آن که ناشی از افزایش قیمت بوده است را خود بپردازد.

این در شرایطی است که خانوارها در یک سال گذشته تورم بیش از 50درصدی را تجربه نموده اند و این افزایش 20درصدی یارانه در مقایسه با سال قبل منجر به بهبود رفاه 3دهک اول نمی گردد، بلکه به معنی کاهش بیش از 30درصدی رفاه در مقایسه با زمان آغاز مردمی سازی یارانه ها در خرداد سال قبل است؛ بماند که تبدیل یارانه نقدی به کالابرگ هم خود به دلایلی که در بالا اشاره شد، آثار رفاهی منفی دارد و بنابراین کاهش رفاه در مقایسه با یک سال قبل بیش از 30درصد خواهد بود.

منبع: عصر ایران
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164520

به "یارانه نقدی نه تنها 20درصد زیاد نمی گردد، 30درصد هم کم می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه نقدی نه تنها 20درصد زیاد نمی گردد، 30درصد هم کم می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید