گوگل چگونه گوشی سازها را برای تعبیه دکمه گوگل اسیستنت متقاعد کرد؟

به گزارش مجله سرگرمی، دستیارهای صوتی مانند سیری، بیکسبی و گوگل اسیستنت روزبه روز توانایی های بیشتری پیدا می نمایند و با انواع و اقسام تکنولوژی ها یکپارچه تر می شوند. در حال حاضر این دستیارها در انواع و اقسام وسایل از ساعت ها گرفته تا تلویزیون ها و اسپیکرها و البته محل تولد آن ها یعنی گوشی های هوشمند، مورد استفاده قرار می گیرند.

گوگل چگونه گوشی سازها را برای تعبیه دکمه گوگل اسیستنت متقاعد کرد؟

فعال کردن دستیارهای صوتی در گوشی های هوشمند همواره راحت بوده و مثلاً با فشار طولانی بر دکمه هوم یا به زبان آوردن یک عبارت مخصوص می توان از آن ها استفاده کرد. اما ظاهرا شرکت های توسعه دهنده دستیارهای صوتی فکر می نمایند این روش برای کاربران به اندازه کافی راحت و آسان نیست.

سامسونگ در سال 2017، برای گوشی های خود به تعبیه دکمه اختصاصی بیکسبی روی آورد. این اقدام با اعتراضات زیادی روبرو شد و از آنجایی که این دکمه قابل شخصی سازی نبود، ظاهراً سامسونگ با این کار می خواست کاربران را به مجبور به استفاده از این دستیار صوتی کند. اگرچه سامسونگ بالاخره چند هفته قبل خاطرنشان کرد که کاربران تا حدی می توانند این دکمه را شخصی سازی نمایند، ولی هنوز راحتی استفاده از آن سؤال برانگیز است.

به نظر می رسد در چند سال گذشته، گوگل هم مشغول آنالیز نکات مثبت و منفی چنین دکمه ای بوده است و در نهایت به این نتیجه رسیده که تعبیه دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت در گوشی های مختلف ایده خوبی محسوب می گردد.

پیدایش دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت

حدود یک ماه قبل، شرکت گوگل خاطرنشان کرد که به وسیله همکاری با تعداد زیادی از سازندگان گوشی های اندرویدی، به زودی میلیون ها گوشی مجهز به دکمه گوگل اسیستنت روانه بازار می شوند. شرکت هایی که حاضر به همکاری با گوگل شده اند شهرت زیادی دارند و شامل شرکت های ال جی، نوکیا، شیائومی، ویوو و TCL است. جدیدترین پرچم دار ال جی یعنی G8 از چنین دکمه ای بهره می برد که البته نسل قبلی آن هم دارای این دکمه بود. نوکیا هم اعلام نموده گوشی های 4.2 و 3.2 مجهز به این دکمه هستند و دکمه گوگل اسیستنت در بدنه جدیدترین پرچم دار شیائومی یعنی Mi 9 هم دیده می گردد.

با توجه به اینکه سامسونگ مالک دستیار صوتی بیکسبی است، فقدان آن در این لیست کاملاً منطقی محسوب می گردد ولی چرا خبری از هواوی نیست؟ برای جواب به این سؤال، باید به شایعاتی اشاره کنیم که طبق آن ها، هواوی هم مشغول توسعه یک دستیار صوتی اختصاصی است و احتمالاً به همین خاطر نام آن در این فهرست دیده نمی گردد.

با وجود عدم همکاری این دو شرکت بزرگ، گوگل اعلام نموده که در سال 2019، حدود 100 میلیون گوشی مجهز به دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت روانه بازار می گردد که رقم قابل توجهی به حساب می آید. با توجه به این قضایا، چگونه این گوشی سازها راضی به تعبیه دکمه ای شده اند که در نهایت منفعت آن به شرکت دیگری می رسد؟ در ادامه چند تئوری برای این موضوع مطرح می کنیم.

تئوری 1: گوگل به گوشی هایی که از این دکمه بهره می برند یاری اقتصادی اهدا می نماید

در حال حاضر هنوز گزارشی در رابطه با جنبه اقتصادی این همکاری منتشر نشده است. با این حال، از آنجایی که این دکمه همین حالا هم با اعتراضات زیادی روبرو شده، احتمال اینکه گوگل برای پرداخت یاری های اقتصادی به این شرکت ها موافقت نموده، چندان بعید نیست. البته چنین کاری بی سابقه هم محسوب نمی گردد. گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل پرداخت می نماید تا موتور جستجوی این شرکت در مرورگر سافاری پیش فرض باشد و با پرداخت صدها میلیون دلار به موزیلا، چنین کاری را برای مرورگر فایرفاکس انجام می دهد. به همین خاطر شاید گوگل برای اینکه بتواند شرکت های سازنده را به تعبیه دکمه گوگل اسیستنت ترغیب کند، مبلغی را به آن ها می پردازد.

بیشتر شرکت هایی که در این طرح با گوگل همکاری می نمایند، به ساخت گوشی های مقرون به صرفه شهرت دارند و حتی جدیدترین پرچم دار ال جی یعنی G8 هم قرار است با قیمت حدود 750 دلار روانه بازار گردد که برای شرکت ال جی قیمت پایینی محسوب می گردد. آیا گوگل در این قیمت گذاری دخیل بوده است؟ شاید. با وجود اینکه هنوز به جزئیات اقتصادی این همکاری دسترسی نداریم، اما به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، به احتمال زیاد این شرکت ها به وسیله تعبیه دکمه گوگل اسیستنت نوعی مزایای اقتصادی دریافت می نمایند.

تئوری 2: گوگل برای متقاعد کردن آن ها از موقعیت خود به عنوان سازنده اندروید استفاده نموده است

شاید هم گوگل به جای اینکه از سیاست تشویقی استفاده کند، به بهره گیری از سیاست تنبیهی روی آورده و مثلاً به این شرکت ها گفته: اگر شما با ما همکاری نکنید، برای این موارد هم ما با شما همکاری نخواهیم کرد. البته همانطور که گفتیم، تمام این تئوری ها صرفاً برآورد است ولی روی هم رفته اتخاذ چنین روینمودهایی چندان بعید به نظر نمی رسد.

مطمئناً گوگل در زمینه اندروید از اهرم فشار بهره می برد. اگرچه اندروید یک سیستم عامل متن باز به حساب می آید و استفاده از آن رایگان است، ولی گوشی های اندرویدی برای بهره گیری از اپلیکیشن های گوگل مانند پلی استور، جیمیل و گوگل مپ باید از طرف این شرکت مجوز مخصوصی را دریافت نمایند. اگر گوشی سازی این مجوز را نداشته باشد و نتواند گزینه های جایگزین را ارائه کند (مانند کشور چین)، گوشی های مذکور تقریباً غیرقابل استفاده می شوند. به غیر از این موارد، به طور حتم همکاری همه جانبه با گوگل مزایای زیادی برای این شرکت ها خواهد داشت و وقتی گوگل از آن ها خواسته که دکمه گوگل اسیستنت را در گوشی های خود تعبیه نمایند، آن ها به خاطر پتانسیل های زیادی این همکاری، این خواسته را عملی نموده اند.

البته چنین سناریویی چندان محتمل نیست زیرا کمپانی ها اگر در برابر چنین خواسته ای قرار بگیرند، بالاخره به نوعی این موضوع را با رسانه ها در میان می گذارند که چنین کاری منجر به صدمه دیدن برند گوگل می گردد. البته شاید هیچ کدام از این دو سناریو صحیح نباشد و تئوری سوم جوابگوی سؤالات باشد.

تئوری 3: همه ما اشتباه می کنیم و دکمه گوگل اسیستنت خیلی هم فوق العاده است

اگرچه این تئوری نسبت به دیگر تئوری های مطرح شده چندان منطقی نیست، ولی در نهایت باید تمام گزینه ها را مدنظر قرار دهیم. با وجود اینکه در خصوص دکمه اختصاصی بیکسبی سروصداهای زیادی ایجاد شده و احتمالاً برای دکمه گوگل اسیستنت هم شاهد تکرار این اعتراضات خواهیم بود، ولی شاید در این مورد اکثریت کاربران مسئله ای با این موضوع نداشته باشند و این سروصداها عمدتا مربوط به اقلیتی کم تعداد باشد.

مطمئناً گوگل قبل از اینکه چنین تصمیمی را بگیرد، مدت ها صرف تحقیق و آنالیز نموده است. با توجه به اینکه در امسال این دکمه اختصاصی در بدنه حدود 100 میلیون گوشی تعبیه می گردد، این یعنی تعداد زیادی از کاربران شاید با فشار دادن تصادفی بر این دکمه، با گوگل اسیستنت آشنا شوند. زیرا اگرچه در چند سال گذشته گوگل اسیستنت شهرت زیادی پیدا نموده، ولی هنوز تعداد زیادی از کاربران با این قابلیت موجود در گوشی های خود آشنایی ندارند.

دکمه اختصاصی می تواند به عنوان تجسم فیزیکی دستیار صوتی انجام وظیفه کند و این دکمه می تواند یک نوع یادآور دائمی برای حضور دستیار صوتی باشد. در نهایت باید ببینیم که این رقابت انتها به کجا می رسد و اگر هواوی هم انتها دستیار صوتی اختصاصی خود را عرضه کند، این رقابت جذاب تر خواهد شد. احتمالاً اگر هواوی چنین دستیاری را ارائه دهد، با توجه به وضعیت فعلی، از همان ابتدا یک دکمه سخت افزاری مختص به آن در گوشی های خود تعبیه خواهد نمود.

اول بیکسبی حالا هم گوگل اسیستنت؛ تعبیه دکمه های اختصاصی ایده خوبی نیست

منبع: Phone Arena

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 17064

به "گوگل چگونه گوشی سازها را برای تعبیه دکمه گوگل اسیستنت متقاعد کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل چگونه گوشی سازها را برای تعبیه دکمه گوگل اسیستنت متقاعد کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید