گوگل پولی می گردد؟

به گزارش مجله سرگرمی، شاید کمتر کسی را در دنیای امروز بتوان پیدا کرد که از خدمات رایگان گوگل به طور پیوسته استفاده نکند. موتور جست وجو، ایمیل و فضای ذخیره اطلاعات ابری از جمله خدماتی است که رایگان از سوی این شرکت به کاربران عرضه می گردد.

گوگل پولی می گردد؟

با وجود این، نگاهی موشکافانه به اقداماتی که گوگل طی سال گذشته انجام داده گویای آن است که احتمالا قرار است این فرایند تغییر کند.

از قرار، این شرکت میخواهد از دامنه ارائه خدمات رایگان خود کاسته و در عوض به ازای این خدمات از مشتریان هزینه ای را به عنوان حق اشتراک دریافت کند.

در ادامه بیشتر این موضوع و تبعات آن را موشکافی می کنیم.

درآمد رو به کاهش

آخرین گزارش عملکرد اقتصادی گوگل نشان می دهد حدود 80 درصد از درآمد این غول اینترنتی از تبلیغات حاصل می گردد. احتمالا می دانید بخشی از این تبلیغات هنگام جست وجو در گوگل و بعضی دیگر نیز در وب سایت های نمایش دهنده آگهی های عرضه شده به گوگل دیده می شوند. با این وجود، بسیاری از کارشناسان نسبت به تداوم این فرایند هشدار می دهند.

درک دلیل این نگرانی هم کار دشواری نیست. این روزها کمتر کسی بخش قابل توجهی از زمان آنلاین بودنش را به حضور در شبکه های اجتماعی اختصاص نمی دهد اما کاربر با حضور در شبکه هایی نظیر اینستاگرام یا فیسبوک در واقع از دنیای وب فاصله می گیرد.

درآمد گوگل به جست وجوی ما در وب و همچنین بازدید از وب سایت های مختلف وابسته است. اتکای روزافزون کاربران به شبکه های اجتماعی موجب کاهش زمان حضور آنها در گوگل یا وب سایت های مختلف و در نتیجه، کاهش درآمد گوگل می گردد.

از سوی دیگر، نگرانی ها درباره حریم خصوصی و استفاده غول های اینترنتی از داده های شخصی کاربران نیز در سال های اخیر افزایش پیدا نموده است.

به همین دلیل، بسیاری از کاربران به ابزارهای مختلف برای حفظ بیشتر حریم خصوصی در فضای وب روی می آورند.

از آنجا که فناوری تبلیغات گوگل تا حد زیادی بر نمایش آگهی های مرتبط با نیازها و خواسته های کاربر راسخ است، این فرایند نیز می تواند ضربه ای اساسی به اصلی ترین منبع درآمدی گوگل وارد کند. در نتیجه کاملا منطقی است که گوگل دنبال جایگزینی فوری برای درآمد حاصل از تبلیغات باشد.

شتاب گوگل برای گذار به اشتراک

گوگل که متوجه فرایند نزولی درآمد تبلیغات و آینده نه چندان روشن آن شده، در سال گذشته میلادی اقداماتی در جهت تسریع گذار به شرایط درآمدزایی با الگوی اشتراکی انجام داد.

بعضی از مهم ترین این اقدامات عبارت بودند از:

سرانجام دسترسی به فضای ذخیره نامحدود برای طرح های ویژه شرکتی: تا پیش از این، شرکت های کوچک و متوسط می توانستند با خرید طرح ویژه شرکتی از فضای نامحدود ذخیره ابری فایل در گوگل بهره مند شوند. اما اکنون اگر حجم فایل های این شرکت ها از مرز تعیینی فراتر فرایند، باید ماهانه مبلغی اضافه را بپردازند.

خدمات جدید امنیت گوشی: گوگل خدمتی جدید را با نام طرح اساسی شرکتی اندروید (Android Enterprise Essentials plan) عرضه نموده که ساختار قیمتی اشتراکی دارد. در این خدمت جدید، گوگل اقدام به ارائه راهکارهای مختلف به کارفرمایان برای افزایش امنیت گوشی های کارمندان می نماید. هزینه این خدمت ماهانه 2 دلار به ازای هر کارمند است.

خدمات مخابراتی برای گوشی های پیکسل: گوگل یک خدمت جدید برای گوشی های پیکسل نیز ارائه نموده و به این ترتیب، به عنوان اپراتور تلفن همراه وارد عمل شده است. بر اساس این طرح هر فرد می تواند با پرداخت ماهانه مبلغی تعیین از خدماتی نظیر مکالمه، پیامک و البته حجم داده تعیین برای اتصال به اینترنت بهره مند گردد.

سرانجام دسترسی نامحدود به فضای ذخیره عکس: گوگل مدتی پیش بیان کرد که از ابتدای ژوئن 2021 دسترسی نامحدود کاربران به فضای ذخیره عکس سرویس Photos را متوقف می نماید. از این تاریخ به بعد، هر کاربر هر چقدر از این فضا برای ذخیره تصاویر خود استفاده کند، به همان میزان از فضای 15 گیگابایتی رایگان یا فضای خریداری شده او کم می گردد.

اضافه شدن قابلیت های جدید به گوگل وان: مدتی است بعضی قابلیت های جدید به خدمات اشتراکی گوگل برای ارائه فضای ذخیره اطلاعات ابری اضافه شده است. به نظر می رسد هدف گوگل از این اقدام، جلب نظر تعداد بیشتری از کاربران رایگان خود به پرداخت هزینه اشتراک و استفاده از این خدمات بوده است.

خدمات ویدئویی گوگل: مدتی است گوگل بر حجم تبلیغات در ویدئوهای یوتیوب افزوده و البته کاربران را به خرید اشتراک برای تماشای ویدئوهای بدون تبلیغ تشویق می نماید. همچنین یوتیوب تی وی نیز با هدف ارائه کانال های تلویزیونی کابلی به آنلاین از سوی گوگل عرضه شده که استفاده از آن منوط به پرداخت هزینه اشتراک است.

خدمات خانه هوشمند: گوگل مجموعه ای از سخت افزارهای ویژه هوشمندسازی خانه با نام نست (Nest) را عرضه می نماید. این شرکت برای پیاده سازی الگوی اشتراکی، یک سری خدمات جدید را که نیازمند پرداخت هزینه ماهانه است نیز به مشتریان این سخت افزارها ارائه نموده است.

ثبات درآمدی برای گوگل

یکی از مزایای الگوی اشتراکی، ثبات درآمدی آن است. معمولا افرادی که مشترک یک خدمت خاص می شوند، تمایل به تمدید آن دارند.

در کشورهای توسعه یافته حتی لازم نیست این تمدید هر بار توسط کاربر انجام گردد. در واقع با انتخاب گزینه تمدید اتوماتیک و کسر از حساب بانکی فرد، این تمدید در بازه های زمانی تعیین شده انجام می گردد.

ثبات درآمدی یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند به رشد پایدار یک شرکت یاری کند. به این ترتیب، شاید بتوان امیدوار بود گوگل بتواند از گردنه پیش رو یعنی کاهش درآمد تبلیغاتی به سلامت عبور کند و همچنان به نوآوری در دنیای دیجیتال ادامه دهد.

کوشش برای پیاده سازی الگوی اشتراکی

اولین قدم گوگل برای پیاده سازی الگوی اشتراکی در سال 2006 برداشته شد. در این سال، گوگل محصول جدیدی با نام اپلیکیشن های گوگل برای دامنه شما (Google Apps For Your Domain) را عرضه کرد. این بسته شامل مجموعه ای از اپلیکیشن های متنوع برای اداره ها و سازمان ها بود البته گوگل پس از مدتی متوجه شد نام انتخابی برای این بسته بیش از حد طولانی است و آن را به جی سویت

(G Suite) و سپس به گوگل ورکسپیس (Google Workspace) تغییر نام داد. این بسته مورد استقبال مشتریان در سراسر دنیا نهاده شد.

هرچند مسئله ای اساسی وجود داشت و آن هم این که درآمد حاصل از حق اشتراک دریافتی از مشتریان در مقابل منبع اصلی درآمد گوگل (یعنی تبلیغات) اصلا رقم چشمگیری به شمار نمی آمد. امروز اما این فرایند تغییر نموده و گوگل هم مجبور است خودش را با شرایط پیش رو تطبیق بدهد.

صالح سپهری فر - مشاور کسب و کارهای نوآور / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131928

به "گوگل پولی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل پولی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید