گزارشی به مناسبت روز جهانی آب؛ زندگی در شرایط کم آبی را بیاموزیم

به گزارش مجله سرگرمی، تمدن، اقتصاد و محیط زیست ما تحت تأثیر آب قرار گرفته است. بی آبی، مسائل اجتماعی در کشور به وجود آورده و بقای تمام موجودات روی زمین به وجود آب بستگی دارد.

گزارشی به مناسبت روز جهانی آب؛ زندگی در شرایط کم آبی را بیاموزیم

به گزارش خبرنگار ، اکثر کشورهای دنیا به دلیل گرمایش زمین و تغییرات اقلیم درگیر معضل کمبود آب شده اند، به گونه ای که بعضی از کشورها برای دستیابی به آب مورد احتیاج مردم خود وارد جنگ شده اند و از طرفی هم رشد جمعیت و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی موجب شور شدن و آلودگی های زیست محیطی شده است.

گفتنی است که بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل نداشتن آب شرب از آب های آلوده استفاده می نمایند که منجر به ابتلا به بسیاری از بیماری هایی همچون وبا، اسهال خونی و فلج اطفال مردم این کشورها می گردد.

آب عاملی کلیدی برای توسعه پایدار کشورهاست و مهم ترین عنصر قدرت مالی و سیاسی برای کشورها به شمار می رود. برای همین در کشورهایی که در منطقه خشک و نیمه خشک زمین واقع شده اند، تأمین آب طی دو دهه آینده به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.

34.5 میلیون نفر در کشور با تنش آبی رو به رو هستند/ بحران آب را جدی بگیریم

ایران نیز یکی از کشورهای کم آب و نیمه خشک منطقه خاورمیانه است، چراکه حجم بارش ها در ایران سالانه حدود 250 هزار متر مکعب در هر کیلومتر است و از سوی دیگر تمام آب های موجود در ایران قابل استفاده نیست و بسیاری از این آب ها شور هستند. همچنین برداشت بی رویه آب های زیرزمینی شیرین به وسیله چاه های عمیق و نیمه عمیق باعث کاهش میزان آب شیرین و افزایش آب های شور می گردد و حاصلخیزی زمین های کشاورزی را کاهش می دهد و این زمین ها را به زمین های شور تبدیل می نماید و چون تبدیل آب های شور به شیرین به دلیل هزینه زیاد، مقرون به صرفه نیست، اما با صرفه جویی، استفاده بهینه از آب، جلوگیری از هدر رفت منابع موجود، تصفیه مجدد پساب ها و به کارگیری مجدد آن ها می توان کمبود آب را جبران کرد.

برهمین اساس به دلیل اهمیت آب در دنیا 22 مارس برابر با 2 فروردین از سوی سازمان ملل به عنوان روز دنیای آب نام گذاری شده است.

کمبود آب با افزایش جمعیت و مصرف آن و همچنین احداث سدهای و ایجاد دریاچه های مصنوعی از موضوعات جدی است که زندگی بشر و جانداران را به خطر خواهد انداخت.

نقش خانواده ها و فرهنگ سازی در کشورها و جامعه می تواند به بهبود زندگی انسان ها یاری شایانی کند. همچنین فعالیت های توسعه ای مرتبط با آب نیز در تمام دنیا برای دستیابی به آب شرب در نشست های سازمان ملل بارها مطرح شده است.

تمدن، اقتصاد و محیط زیست ما تحت تاثیر آب قرار گرفته است

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با روز دنیای آب اظهار کرد: وفور و کمبود آب در دنیا تحت تأثیر تغییر اقلیم قرار گرفته است. متاسفانه ما در کشورمان به دلیل موقعیت جغرافیایی، تحت تأثیر خشکسالی های حاصل از تغییر اقلیم قرار گرفته ایم. سال آبی امسال یکی از بدترین سال ها در طول 50 سال گذشته کشور بوده است.

وی اضافه نمود: تمدن، اقتصاد و محیط زیست ما تحت تأثیر آب قرار گرفته است. بی آبی، مسائل اجتماعی در کشور به وجود آورده و امیدوار هستیم که با مدیریت در بخش آب کشور بر اساس هماهنگی های انجام گرفته و با توجه به کارگروهی که دولت برای سازگار شدن با کم آبی تشکیل داده است، بتوانیم مسائل آب کشور را تا حد ممکن تسهیل و به کمبود آب عادت و زندگی کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: کشور ما، ذاتاٌ کشور کم آبی است. متوسط بارش های ما به 200 میلی متر رسیده، اما متوسط بارش های دنیای بالای 800-750 میلی متر است، اما هنوز عادت نکردیم که چگونه در همه بخش ها در مصرف آب صرفه جویی کنیم؛ از بخش شرب، بهداشت، صنعت تا کشاورزی.

کلانتری توضیح داد: محیط زیست ما به شدت تحت تأثیر کم آبی است. ریزگردها شهرهای مختلف کشور را تحت تأثیر قرار داده است و به خصوص در جنوب کشور به شدت مردممان را اذیت می نماید.

وی اضافه نمود: ریزگردهای خارجی ناشی از کمبود آب نیز در طول 6 ماه اول سال، مردم به خصوص در غرب کشور را اذیت می نماید. ما باید خودمان را آماده و سازگار با کمبود آب کنیم.

مردم به خصوص کشاورزان باید بدانند که چگونه با کم آبی زندگی نمایند/ چگونه زیستن با کم آبی جز اولویت های ما باشد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زندگی گذشته و رفتار ما نیز باید تغییر کند. دوران پرآبی کشور به پایان رسیده است. جمعیت کشور به 81 میلیون نفر رسیده و بارش های ما بیش از 20 درصد کم شده است و به علت گرمایش کره زمین، تبخیر بالقوه افزایش پیدا نموده است، لذا مردم شریف ایران به خصوص کشاورزان باید بدانند که چگونه با کم آبی زندگی نمایند.

خشکسالی های اخیر علت اصلی پدیده ریزگردها در جنوب کشور/ بودجه سازمان محیط زیست با مصوبه مجلس هم خوانی ندارد

وی اضافه نمود: محیط زیست ما به شدت تحت تأثیر کم آبی قرار گرفته است. فرسایش مواد ژنتیکی، خاک، از بین رفتن پوشش گیاهی؛ زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. امیدوارم که با کوشش مردم، آموزش عمومی مردم و کارشناسان در بخش های مختلف از کشاورزی، صنعت، محیط زیست و آب، بتوانیم دانش مردم را برای کم آبی افزایش دهیم و چگونه زیستن با کم آبی را جزء برنامه های اولویت دار خودمان کنیم.

کلانتری توضیح داد: آب گرچه کم هست، اما خوشبختانه به اندازه کافی برای مصرف شرب و بهداشتی در کشور وجود دارد. مردم از این نظر نباید نگران باشند. آب برای بخش کشاورزی، محیط زیست و حق آبه تالاب کم است.

هر کس حتی بتواند یک لیتر آب را صرفه جویی کند، به حفظ تمدن کشور یاری نموده است

وی اضافه نمود: در حق آبه تالاب محیط زیست به شدت دچار بحران هستیم، لذا خواهش من این است که هر کس در هر گوشه کشور اگر توانست حتی یک لیتر آب را صرفه جویی کند، به حفظ تمدن کشور یاری نموده است.

معاون رئیس جمهور گفت: امیدوارم در سال جدید و در امسال که تقریباً آغاز آن مصادف با روز دنیای آب شده است، ملت عزیز و بزرگوار ایران طوری رفتار نمایند که کمبود آب، حداقل خسارت ها را برای کشور داشته باشد.

rezaruigari.ir: مجله رویگری، مجله سینما و هنر هفتم

mfiroozi.ir: مجله فیروزی، مجله خبری تحلیلی

silverseven.ir: سیلور 7 | مجله فناوری های رایانه ای، علوم کامپیوتری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 16836

به "گزارشی به مناسبت روز جهانی آب؛ زندگی در شرایط کم آبی را بیاموزیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی به مناسبت روز جهانی آب؛ زندگی در شرایط کم آبی را بیاموزیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید