کشف ردپای انسان های نئاندرتال در قزوین

به گزارش مجله سرگرمی، ردپای انسان های نئاندرتال در قزوین

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین روز گذشته، سه شنبه از کشف ردپای انسان های نئاندرتال در قزوین اطلاع داد. به گفته ایشان به دنبال انجام اولین فصل کاوش های باستان شناختی غار قلعه کرد واقع در آوج، پیشینه سکونت انسان های نئاندرتال (اولیه) در توالی بین 40 تا 200 هزار سال در این غار پیش بینی می گردد. این کشف می تواند ابعاد بیشتری از پیشینه سکونت انسان های نخستین در این منطقه را روشن کند و ما را در درک بهتر چگونگی زندگی انسان های نئاندرتال کمک بدهد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر بیشتر صحبت کنیم.

کشف ردپای انسان های نئاندرتال در قزوین

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، آقای علیرضا خزائلی روز سه شنبه با اعلام خبر کشف ردپای انسان های نئاندرتال در قزوین گفت: غار تاریخی قلعه کرد واقع در 20 کیلومتری برج های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع آبگرم شهرستان آوج با داشتن ویژگی های فوق العاده زیبا و مسحور کننده اوج زیبایی طبیعت را در این منطقه به تصویر کشیده است. این اثر تاریخی و طبیعی سال 95 با شماره 383 در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده است.

به گفته آقای علیرضا خزائلی غار تاریخی قلعه کرد پیش از این نیز به عنوان سایت باستان شناسی شناسایی شده بود و قدمت آن به حدود 6000 سال پیش از میلاد بر می گردد. ایشان در این رابطه گفت: قدیمی ترین محوطه کاوش شده استان قزوین تا پیش از غار قلعه کرد، تپه چهار بنه شهر سگزآباد با قدمت 5600 تا 6000 سال پیش از میلاد بوده و در سال 1388 این غار به عنوان یک زیستگاه دوره پارینه سنگی میانی شناسایی و مطرح شده است. به دنبال انجام نخستین فصل کاوش های باستان شناسی در غار قلعه کرد و بر اساس یافته هایی چون سر پیکان های دوره موستری، سر پیکان لوآلوآ و سنگ ابزار های برداشت شده با فناوری لوآلوآ پیشینه سکونت در استان قزوین تا 200 هزارسال پیش بینی می گردد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص جزئیات و مطالعات صورت گرفته در خصوص کشف ردپای انسان های نئاندرتال در قزوین گفت: تجزیه و تحلیل داده های باستان شناختی این غار توسط موزه انسان شناسی پاریس و دانشگاه تربیت مدرس در حال اجرا است. بر اساس نظر سرپرست هیات کاوش غار قلعه کرد، این غار تاریخی به احتمال زیاد یک کمپ پایه و مورد توجه گروه های انسانی در بازه زمانی بین 40 تا 200 هزار سال قبل بوده است.

به گفته سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در طی کاوش های امسال، 6000 یافته فرهنگی به دست آمده که از اهمیت باستان شناختی بالایی برخوردارند. داده های متنوع استخوانی شامل استخوان های اسب، گوزن و خرس و … از این غار به دست آمده که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل این داده ها در کنار آنالیز نهشته های رسوبی مبین حضور پررنگ پستانداران عظیم جثه (اسب سانان) در منطقه آوج و نوسانات و تغییرات قابل توجه رطوبتی در دوره پارینه سنگی میانی است.

آقای خزائلی از انجام دومین فصل کاوش غار قلعه کرد در تابستان 98 اطلاع داد و اظهار کرد:

از مهمترین اهداف سرپرست هیات کاوش در فصل دوم رسیدن به سنگ بستر غار و بازسازی کامل فرآیند های تشکیل لایه های باستان شناختی و نهشته گذاری در غار و تمرکز بر موضوع نوسانات اقلیمی، دستیابی احتمالی به اسکلت انسان عصر پارینه سنگی و آنالیز رابطه میان صنایع سنگی دوره پارینه سنگی منطقه زاگرس و شمال فلات مرکزی ایران است.

غار قلعه کرد

غار قلعه کرد در نزدیکی شهر آبگرم و در جاده قزوین-همدان و در روستایی به همین نام واقع شده است. دهانه این غار با یک پاه 12 متری آغاز می گردد و همین موضوع باعث خطرناک شدن آن می گردد و به هیچ وجه نباید بدون تجهیزات و آموزش های لازم به این غار رفت. پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه 12 متری، تالاری عظیم نمایان می گردد که دارای چکیده ها و چکنده های مسحورکننده و شعبه ها و دالان های فراوان است. طبق برآوردهای زمین شناسان قدمت این غار به دوران سوم زمین شناسی، یعنی حدود 40 میلیون سال پیش باز می گردد. کشف ردپای انسان های نئاندرتال در قزوین و این غار باعث اهمیت و توجه بیشتر همه به این غار باستانی شده است.

ak3fa.ir: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

sanaye-90.ir: صنایع 90 | مجله خبری و تحلیلی صنایع

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87995

به "کشف ردپای انسان های نئاندرتال در قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ردپای انسان های نئاندرتال در قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید