کدام سریال ماه رمضان پربیننده تر بوده است؟

به گزارش مجله سرگرمی، طبق آماری که مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما اعلام نموده؛ تا پانزده رمضان مجموعه تلویزیونی برادرجان بیشترین مخاطب و میزان رضایت را داشت.

کدام سریال ماه رمضان پربیننده تر بوده است؟

چندی پیش در مطلب معرفی سریال های مناسبتی سال جاری، در آستانه ماه رمضان نوشتیم که همواره در تمام این سال ها یکی از مهمترین معیار های ارزیابی کارنامه یک ساله تلویزیون، پیروزیت یا عدم پیروزیت این رسانه در جلب نظر مخاطبان در مناسبت های مهم بوده است؛ اتفاقی که البته بیشتر با تکیه بر محبوبیت سریال های مناسبتی این شبکه ها و نیز چند برنامه ترکیبی ستاره محور به دست می آمده- و درواقع مدیران تلویزیون در تمام این سال ها پیروزیت و محبوبیت چند سریال مناسبتی را بهانه ای نموده اند برای سخن گفتن از پیروزیت کلیت رسانه ای که متاسفانه خود مدیرانش هم به عقب ماندنش از قافله رقبای ریزودرشتش اذعان دارند.

سال جاری نیز این داستان به نحوی تکرار شده است؛ و مثل همواره تلویزیون در دو مناسبت مهمی که تاکنون پشت سر گذاشته، همین تعداد معدود مخاطبانش را هم مدیون سریال ها و برنامه های ستاره محورش بوده است. اگر در نوروز سال جاری، بیش از سریال هایی، چون نون. خ، زوج یا فرد یا بر سر دوراهی، این برنامه های مجری محوری، چون عصر جدید و خندوانه بودند که جور بقیه را کشیدند؛ بیراه نیست اگر بگوییم که در ماه رمضان در شرایطی که به جز برنامه عصر جدید دست تلویزیون از هر برنامه جذاب دیگری خالی بوده، سریال های تلویزیون توانسته اند جور بقیه برنامه ها را بکشند و حداقل در فضای مجازی سروصدایی ایجاد نموده و مانع از این شوند که نام تلویزیون به کل از بحث ها و صحبت های مردم حذف گردد؛ اتفاقی که یک بار دیگر هم تلویزیون را مدیون سریال سازانش می نماید.

اما فارغ از این آبروداری عمومی، این سریال ها در تمام این سال ها بین خودشان نیز رقابت هایی داشته اند و درواقع از همان روزی که نام سریال های مناسبتی شبکه های مختلف صداوسیما در آستانه رمضان اعلام می گردد، رقابتی بین شبکه ها شروع می گردد که کدام خواهد توانست گوی سبقت را از شبکه های دیگر ربوده و تبدیل گردد به یکه تاز رقابت ماه رمضان. رقابتی که نتیجه اش را از طرق مختلفی می توان به دست آورد؛ به وسیله دیده ها و شنیده های عمومی، به وسیله بازتاب مجازی سریال ها و البته به وسیله آمار های ارایه شده- با این که گاه آمار هایی ارایه می گردد که به قول قدیمی ها مرغ پخته را هم به خنده می اندازد!

دیده ها و شنیده ها

از این دریچه بیشتر صحبت ها حکایت از پیروزیت سریال برادرجان می نمایند. ملودرامی مذهبی درباره حق الناس و ادای حق که در قیاس با دو سریال دیگر مناسبتی ترین سریال سال جاری است. سریالی از تیم باسابقه سعید نعمت الله سناریست و محمدرضا شفیعی تهیه نماینده که پیش تر سریال های عقیق و مادرانه را فراوری نموده اند؛ آثاری با دیالوگ هایی سخت و سنگین و شعرگونه که عده ای آن را مورد انتقاد قرار می دهند و عده ای دیگر، اما به دارا بودن نثری خاص و یکه و یگانه؛ و برای همین هم هست که شنیدن این که این سریال به اصطلاح گل نموده و توانسته بیش از دو سریال دیگر رضایت بینندگان را به دست آورد، چندان ساده به باور نمی نشیند! اما تماشاگر است و سلیقه اش؛ و نعمت الله در سناریو هایی که تاکنون نوشته، نشان داده که ممکن است ده ها ایراد فنی و تکنیکی و حتی حسی در کارش داشته باشد، اما در این که رگ خواب مردم را می شناسد، نباید تردید کرد.

بعد از برادرجان شاید نتوان به راحتی برنده رده دوم رقابت سال جاری را انتخاب کرد. درواقع دلدار برادران محمودی و از یاد ها رفته بهرام بهرامیان هر کدام تماشاگران و طرفدارانی به قاعده دارند؛ و هرکدام به دلایلی. طرفداران دلدار آن را بیشتر به خاطر درونمایه عشق و انتقام سریال پسندیده اند و طرفداران از یاد ها رفته را نیز به خاطر فضای تاریخی کار، داستان همواره جذاب مثلث عشقی- آن هم در پس زمینه تاریخ و البته نقش آفرینی به قاعده رضا یزدانی در یکی از جذاب ترین کاراکتر های سریال های وطنی گرفته و جذب این کار نموده است.

فضای مجازی

در فضای مجازی، اما شاید نتوان برنده رقابت ماه رمضانی سال جاری را به سادگی معین کرد. درواقع می توان گفت که برآیند نظرات کاربران رسانه های اجتماعی فارسی در قبال این سه سریال مواضعی منفی و تندوتیز بوده است؛ به خصوص برادرجان که به دلیل بهره مندی از مولفه های عامه پسندتر سیبل مناسب تری بوده برای رسانه ها و کاربرانی با ادعا های روشنفکری؛ و به این دلیل رسانه های اجتماعی پر شده از آرا و نظراتی علیه این سریال. ازجمله کاربری که با توییت کپی ای که زده رو دست تهمینه میلانی، کپی سناریو و شخصیت های سریال برادرجان از دربارانداز الیا کازانه موجی علیه سریال محمدرضا آهنج ایجاد کرد. این البته مشتی بود از خروار و پی جویی پست ها و توییت های منفی علیه این سریال صد ها نمونه از این تندتر نیز به دست می دهد!

از یاد ها رفته و دلدار هم البته از تیغ تند نقدها مجازی ایمن نبوده اند. کاربری درباره از یاد ها رفته نوشته: سریال شبکه یک رو ببینید. صد رحمت به فیلمفارسیای قدیم که صد ها لایک گرفته. درباره دلدار هم کاربری نوشته: خودآزاری یعنی دنبال کردن سریال های ماه رمضون، برادر جان و دلدار. هر شب با این سناریوهاشون قلب آدم رو چنگ میزنن که ده ها تن واکنشی مثبت به آن نشان داده اند.

نظر کاربری، اما می تواند برآیند نظرات درباره این سریال ها را نشان دهد. کاربری که با هشتگ های نام هر سه سریال سال جاری نوشته: سریالای ماه رمضان سال به سال و هر سال، قسمت به قسمت بدتر و ضعیف تر میشن.

اپلیکیشن ها

دیروز خبرآنلاین گزارشی منتشر کرد درباره میزان پیروزیت سریال های ماه رمضان بر اساس یک اپلیکیشن موبایلی که طبق این آمار نیز برادرجان پیروز ترین سریال سال جاری بوده است.

طبق آمار این گزارش در این اپلیکیشن اولین قسمت از یاد ها رفته را 34 هزار نفر دیده اند؛ یعنی 34 هزار نفر که احتمالا قسمت اول را در تلویزیون ندیده اند، برای دیدن آن به این اپلیکیشن مراجعه نموده اند. این ملودرام تاریخی که بیشتر به خاطر طراحی لباس زن ها در دهه بیست و سی مورد انتقاد قرار گرفته؛ اما در این اپلیکیشن در قسمت های بعدی 29هزار، 23هزار، 24هزار، 14هزار و 18هزار تماشاگر داشته است؛ آماری که نشان از افت روزبه روز تعداد تماشاگرانش دارد.

دلدار، اما در این اپلیکیشن در قسمت اول 46هزار مخاطب داشته؛ در قسمت دوم 38هزار، در ادامه نیز نظر 36هزار، 31هزار، 18هزار، 33هزار و 27هزار کاربر اپلیکیشن را جلب نموده که نسبت به سریال تاریخی شبکه یک آمار بهتری ا ست. برادرجان، ولی قسمت اولش را 14هزار نفر دیده اند. آماری که در قسمت دوم به 43هزار و بعدتر به 48هزار، 48هزار، 41هزار، 61هزار و 43هزار رسیده است. ارقامی که نشان می دهد تماشاگران این سریال قسمت به قسمت، شاید به وسیله تبلیغات دهان به دهان افزایش یافته است.

صداوسیما

یکی از راه های ارزیابی پیروزیت یا ناپیروز بودن سریال ها در رقابت شبکه ها نیز اعتماد به آمار و ارقامی است که روابط عمومی سیما ارایه می نماید. آماری که آن نیز حکم به پیروزیت برادرجان می دهد.

طبق آماری که مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما اعلام نموده؛ تا پانزده رمضان مجموعه تلویزیونی برادرجان بیشترین مخاطب و میزان رضایت را داشت. بعد از برادرجان نیز دلدار و از یاد ها رفته در رتبه های دوم و سوم جذب و میزان رضایت مخاطب قرار گرفته اند.

blogpo.ir: بلاگ پو | اینجای دنیای ما وبلاگنویس هاست

mykonos.ir: میکونوس: سفر به زیباترین شهر یونان

منبع: فرادید
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33198

به "کدام سریال ماه رمضان پربیننده تر بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام سریال ماه رمضان پربیننده تر بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید