کتاب های دینی بازاری بیشتر در چشم اند
به گزارش مجله سرگرمی، سیداکبر میرجعفری معتقد است، کتاب های دینی خوب به درستی معرفی نمی شوند و بیشتر کتاب های بازاری در چشم هستند.

این شاعر و نویسنده در گفت وگو با خبرنگاران، درباره شرایط ادبیات دینی بچه ها و نوجوانان و کیفیت کتاب های منتشرشده در این حوزه، اظهار کرد: تصورم این است کتاب های دینی همانند دیگر کتاب های کودک و نوجوان که منتشر می شوند خوب، بد و متوسط دارند. نمی توان به صورت مطلق گفت کتاب هایی که در این حوزه منتشر می شوند اغلب ضعیف هستند. اما واقعیت این است که کتاب های خوب در این زمینه به درستی معرفی نمی شوند.
او با اشاره به این که قبلا داوری کتاب های دینی را در یک جشنواره مهم برعهده داشته است، گفت: این جشنواره نشان می داد که کتاب های دینی در حوزه ادبیات کم نیستند. این کتاب های برگزیده که از فیلتر چند کارشناس کتاب گذشته اند اگر بهتر تبلیغ شوند، کتاب های خوبی به بچه ها و والدین معرفی می شوند، اما عملا این اتفاق نمی افتد و کتاب هایی که جلوه بازاری دارند در چشم هستند و در فروش، گوی سبقت را از کتاب های خوب می ربایند.
میرجعفری اعلام نمود: ما بیش از این که در تألیف ضعف داشته باشیم، در بخش رسانه و معرفی کتاب ضعف داریم. کتاب های خوب، کم چاپ نمی شوند اما در معرفی و رساندن کتاب به مخاطب درست عمل نمی شود. البته کسانی که متولی این کار هستند هم باید واقعا کارشناس کتاب باشند و هم از ادبیات و دین شناخت داشته باشند وگرنه والدین و فرزندان آن ها کتاب های بازاری را که در چشم هستند انتخاب می نمایند و جنس درجه دو و سه به مخاطب ارائه می شود.
او در زمینه کتاب سازی در حوزه ادبیات دینی هم بیان نمود: کتاب سازی فقط در زمینه ادبیات دینی اتفاق نمی افتد و در بخش های دیگر هم شاهد این موضوع هستیم. یکی از دلایل این که آمار کتاب های دینی کم نیست، نهادهایی هستند که این کتاب ها را تبلیغ می نمایند. همچنین خرید کتاب برای مدرسه ها و کتابخانه های عمومی در تیراژ این کتاب ها بی تأثیر نیست.
این منتقد ادبی در ادامه شرح داد: صرف این که متون قدیمی را بازنویسی و بازآفرینی کنیم، اتفاق خوبی است. در واقع با این کار متون قدیمی را برای مخاطب کودک مناسب سازی می نمایند که این کار خوبی است. در خارج از ایران نیز رمان هایی را که خارج از درک بچه ها هستند برای آن ها مناسب سازی می نمایند اما گاه با استفاده از عبارت کتاب سازی شأن این کتاب ها را پایین می آوریم. کتاب های ناخوب زیادی منتشر می شوند که بعضی از روی دست هم می نویسند و یا در بازنویسی متون دقت ندارند که ما می گوییم کتاب سازی. بنابراین بازنویسی در حوزه های دینی ذاتا مسئله بدی نیست اما زمانی که وجه بازاری کار زیاد شود از آن به عنوان کتاب سازی یاد می کنیم.
او همچنین درباره کیفیت شعرها و داستان های منتشرشده در حوزه ادبیات دینی، توضیح داد: در زمانه ای که ما در آن زندگی می کنیم، هر کس رسانه ای برای خود دارد و ادعای شاعری یا نویسندگی می نماید و صفحه مجازی را که برای خود درست نموده ، رسانه شعر و داستانش است و مخاطب خود را پیدا می نماید. در واقع انحصار رسانه شکسته شده و این آزادی بیش از حد کار مخاطبی را که به دنبال کتاب خوب می شود، سخت نموده است.
میرجعفری اعلام نمود: این طور نیست که شعر عاشواریی خوب فراوری نمی شود اما در مقایسه با کارهای ضعیفی که ارائه می شوند، کمتر است. البته این موضوع طبیعی است؛ در گذشته نیز همین طور بوده است. مثلاً ما در دوره ای 300 شاعر داشته ایم که نام یکی از آن ها برای عموم باقی مانده است. الان هم این مسئله شدیدتر شده و هرکسی رسانه ای دارد. بنابراین شعر و داستان خوب فراوری می شود و کسانی که دغدغه دارند، آن ها را پیدا می نمایند. در روزگار ما کار متولیان فرهنگی برای شناسایی و معرفی کتاب های خوب سخت تر شده است. در گذشته مثلا 50 سال پیش شعر و داستان از فیلترهایی رد می شدند. یکی از این فیلترها ناشر خوب بود. مثلا ناشر از 20 کتابی که به او ارائه می شد، سه کتاب را چاپ می کرد اما الان تمام آن 20 کتاب منتشر می شود و انتخاب کتاب خوب از میان آن ها سخت است.
او با بیان این که جشنواره های مختلف فرهنگی به بهانه های مختلف از جمله نبود بودجه تعطیل می شوند، گفت: اگر جشنواره ها درست مدیریت شوند می توانند کتاب های خوب را برجسته نمایند. اما تعداد جشنواره ها و جایزه ها روز به روز کمتر شده است. من نمی گویم به شکل افراطی به آن بپردازیم اما اگر شکل معقول تری داشته باشد، کتاب های خوب معرفی و به مخاطب ارائه می شود.
منبع: خبرگزاری ایسناeuroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان
dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری