کارگر چینی گرانتر از کارگر ایرانی!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه دستمزد باید به کارگران رفاه و دلخوشی در زندگی بدهد، گفت: تا زمانی که معین دستمزد در کشور ما توسط گروههای کارفرمایی و کارگری صورت نگیرد و از تجربه پیروز کشورهای دیگر استفاده نشود، دستمزد کارگران به سمت واقعی شدن نخواهد رفت.

کارگر چینی گرانتر از کارگر ایرانی!

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، سید ابوالفضل علی اشرف منصوری با اشاره به تشکیل اولین کمیته دستمزد شورای عالی کار درباره هزینه های سبد معیشت کارگران اظهار کرد: اگر خط فقر را مبنا قرار بدهیم باید بر اساس خط فقر روی دستمزد کارگران کار کنیم. در حال حاضر مذاکرات و نظرات کارشناسی زیادی در مورد ارقام و اعداد دستمزد صورت می یرد ولی اگر آنها را کنار بگذاریم سبد معیشت و بن خوارباری که برای کارگران درنظر گرفته می گردد در شان کارگران نیست.

وی ادامه داد: چند سال قبل از تلویزیون برنامه ای پخش می شد و از مردم سوال می کرد که چقدر حقوق بگیرند راضی هستند؟ در آن برنامه یکی می گفت 700 هزار تومان یکی می گفت یک میلیون تومان و یک نفر هم گفت 5 میلیون تومان بگیرد راضی است. به او گفتند دیگران چنین رقمی را اعلام نکردند پاسخی که داده شد جالب بود و گفت آنها می خواهند زنده بمانند ولی من می خواهم زندگی کنم بنابر این ما باید ببینیم حقوقی که به کارگران می دهیم آنها را زنده نگه می دارد یا رقمی است که بتوانند با آن زندگی نمایند.

ارمغان دستمزد کارگران، رفاه نسبی و دلخوشی زندگی

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره اختصاص سبد کالای حمایتی یا بن خواربار برای تقویت معیشت کارگران گفت: معتقدم بن خواربار و سبد کالای حمایتی و ارقام و اعدادی که به عنوان حداقل دستمزد برای کارگران درنظر می گیریم برای زندگی کردن آنها نیست و معیشت آنها را بهبود نمی بخشد، اگر می خواهیم کارگران در این کشور زندگی نمایند باید دستمزد به گونه ای مشخص گردد که به رفاه نسبی برسند و در زندگی دلخوشی داشته باشند.

وی مشخص دستمزد به شیوه کشورهای دیگر را مورد اشاره قرار داد و گفت: در کشورهای دیگر کارگر و کارفرما می نشینند و درباره مزد تصمیم گیری می نمایند چون آنها رضایت نسبی کارگران را به این شکل ایجاد کردند و با گفتگوی دوجانبه میان کارگر و کارفرما دستمزد کارگران مشخص و تصویب می گردد.

دستمزد کارگر چینی بیشتر از کارگر ایرانی است

به گفته اشرف منصوری شیوه مشخص دستمزد سالانه در کشور باید به این سمت و سو برود و از تجربه پیروز کشورها در این زمینه استفاده گردد.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با مقایسه دستمزد کارگر ایرانی و خارجی گفت: زمانی صنعتگران ایرانی حق الزحمه کارگر ایرانی را بالا می دانستند و در کشورهایی مثل آفریقا یا چین سوله می گرفتند و کارگاهی راه اندازی می کردند و از کارگر چینی که دستمزد پایینی داشت استفاده می کردند. حتی حاضر بودند گمرکی آن کالا را بپردازند و وارد کشور نمایند چون برایشان به صرفه بود ولی الان شرایط به گونه ای است که کارگران افغانستانی که سالها در ایران زندگی می کردند به دلیل پایین آمدن سطح دستمزد به کشورشان برگشته اند. متاسفانه امروز حقوق و دستمزد یک کارگر چینی از کارگر ایرانی بیشتر است که نشان می دهد ما راه را به درستی نرفته ایم و دستمزد کارگر را قربانی مسائل فراوری نموده ایم.

نعیین بخشی از دستمزد کارگران توسط صنوف

اشرف منصوری در سرانجام پیشنهاد مشخص بخشی از دستمزد کارگران از سوی انجمن های صنفی و صنوف وابسته را عنوان کرد و گفت: در حالی که در کشورهای دیگر تعاونی ها و تشکل ها تصمیم گیرنده هستند ولی در کشور ما از ظرفیت تشکل ها و انجمن ها استفاده نمی گردد. در بحث دستمزد یک مبنای حقوق سالیانه داریم که شورای عالی کار مصوب می نماید ولی غیر از آن باید به انجمن ها و تشکل های کارگری هم اجازه بدهیم در این زمینه وارد عمل شوند و صنف هر شغل مثلا صنف جوشکار یا نقاش ساختمان مابقی دستمزد را به شکل تخصصی و متناسب با آن حرفه مشخص کند. اگر این اتفاق بیفتد هم تقسیم عادلانه تری برای دستمزد خواهیم داشت و هم رضایت نسبی در جامعه کارگری ایجاد خواهد شد.

در روزهای اخیر اولین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار با هدف آنالیز رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری با حضور نمایندگان گروه کارفرمایی و کارگری برگزار گردید و طبق گفته نمایندگان کارگری جلسه بعدی کمیته دستمزد به منظور ارائه گزارش وضعیت معیشت کارگران اواخر آبان ماه برگزار می گردد. کمیته دستمزد بهمن ماه سال گذشته رقم ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری (چهار نفره) را سه میلیون و 760 هزار تومان مشخص کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 51701

به "کارگر چینی گرانتر از کارگر ایرانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگر چینی گرانتر از کارگر ایرانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید