چه آینده ای در انتظار تیک تاک است؟

به گزارش مجله سرگرمی، رشد کمپانی های بایت دنس (Bytedance) و تنسنت (Tencent) همچنان ادامه دارد، اما آن ها چگونه می توانند بر مسائل ناشی از ممنوعیت تیک تاک (TikTok) و ویچت (WeChat) از سوی دولت ترامپ فائق آیند؟

چه آینده ای در انتظار تیک تاک است؟

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده استفاده و نشر اپلیکیشن های تیک تاک و ویچت را ممنوع اعلام نموده و حالا همه جا صحبت از آزادی در اینترنت به میان آمده است. اما حالا که آمریکا کمر به شکست اقتصادهای کلان تکنولوژیک چینی بسته، چه سرنوشتی انتظار کمپانی های بزرگ توسعه دهنده اپلیکیشن های تیک تاک و ویچت را می کشد و چینی ها چگونه می توانند در این شرایط مانور دهند؟

در دنیای آسیای شرقی وقتی یک کمپانی قیام می نماید تنها یک هدف دارد؛ رشد بزرگ و رقابت در سطح بین الملل. آن ها برای این منظور رویه و ترفندهای خاص خودشان را دارند؛ به همین ترتیب با شناخت این روش ها می توان دریافت تحریم های آمریکا علیه تیک تاک و ویچت چگونه می تواند روی کمپانی های بایت دنس و تنسنت تأثیر بگذارد.

تفاوت بین غول های فناوری چینی و آمریکایی

در ایالات متحده اغلب کمپانی های بزرگ حوزه فناوری پیروز شده اند طی 25 سال گذشته شرکت های قدیمی را از دور خارج کنند و خود بر صدر امور بنشینند. همان گونه که نتفلیکس (Netflix) شرکت بلاکباستر (Blockbuster) را کنار زد، آمازون (Amazon) شرکت بوردرز (Borders) را از دور خارج کرد و بارنز (Barnes) توانست نوبل (Noble) را از سر راه بردارد. بعضی دیگر هم که با ارائه خدمات یا فناوری هایی نوآورانه برای خودشان اسم و رسمی پیدا کردند، مانند اپل و گوگل و مایکروسافت.

اما در چین شرکتی جای شرکت دیگری را نمی گیرد و بزرگترین کمپانی ها کنار یکدیگر رشد پیدا نموده اند. در سرزمین خورشید مزایا و خلاقیتی که بتواند به درآمدزایی منجر گردد خیلی ارزشمند است و به همین ترتیب شد که غول هایی مانند بایدو، علی بابا و تنسنت شکل گرفتند. اما در همین حین کمپانی های آمریکایی مانند نتفلیکس، آمازون، گوگل و اپل به خاطر روابط کاربری و مهندسی نرم افزار مخاطب پسند در سطح دنیای پیروز شدند و توانستند دست رقبای خود را در پوست گردو بگذارند.

تاریخ تفاوت های دیگری را هم در رابطه با شرکت های چینی و آمریکایی ثابت نموده؛ اوبر و آمازون از جمله کمپانی هایی هستند که سعی کردند راه خود را به بازار آسیا هم باز نموده و مقرهای مدیریتی و تولیدی را هم خارج از خاک ایالات متحده راه اندازی کنند. در سوی مقابل تنسنت و علی بابا با خریداری دیگر شرکت ها و سرمایه گذاری در کشورهای نزدیک کوشش دارند نقش خود را در آسیا بیش از پیش پررنگ کنند.

سرویس خدمات پرداختی علی پی (AliPay) تقریبا در اغلب نقاط آسیا فعال است، هرچند در بعضی کشورها مانند فیلیپین با نام دیگری مثل جی کش (GCash) شناخته می گردد. تنسنت هم که به خاطر سرویس های پیغام رسان، بازی های ویدیویی و اپلیکیشن های پرداخت آنلاینش در دنیا شناخته شده، با کمپانی های متعددی مانند SEA Group جنوب شرقی آسیا و GoJek اندونزی همکاری دارد.

برخلاف فعالان حوزه تکنولوژی آمریکایی، شرکت های بزرگ چینی هرگز سعی ننموده اند محصولات یا برندهای خود را در کشورهای خارجی جا بیاندازند و مردم را مجبور به استفاده از آن ها کنند. آن ها بیشتر از آمریکایی ها تمایل دارند تا به نحوی با شرکت های تکنولوژیک بومی هر کشور همکاری نموده و خدمات خود را به شکل دوجانبه ارائه کنند. در حال حاضر ده ها نمونه خارج از کشور چین وجود دارد که فعالیتشان وابسته به شرکت های بزرگ چینی مانند تنسنت و علی بابا است.

اما فاحش ترین تفاوت بین غول های فناوری آمریکایی و چینی این است که دولت چین امکان استفاده از اغلب سرویس های بین المللی و مشهور دنیا مانند گوگل، فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و توییتر را ممنوع اعلام نموده است. حتی خدمات بانکی ویزا و مسترکارت هم تا چند وقت پیش ممنوع بود که همین موضوع سبب رشد شگفت انگیز سرویس های علی پی و تن پی (TenPay) شد.

شرکت های چینی به لطف حصاری که دور این کشور کشیده شده و با توجه به جمعیت میلیاردی آن ها توانستند به رشدی روزافزون دست یابند و حالا برای بزرگان صنعت دنیای خط و نشان بکشند و به همین ترتیب به عنوان تهدیدی برای اهداف مالی آمریکا شناخته شوند.

تقابل ترامپ با چینی ها و ممنوع اعلام شدن اپلیکیشن هایی مانند تیک تاک و ویچت اتفاق تازه ای نیست، اما این فرایند خیلی جدی تر و پیگیرتر از همیشه ادامه پیدا نموده و به تازگی هم که جنگی با کمپانی هواوی به پا شده است. ضمن اینکه ماجراهای معامله، مهاجرت و پذیرش شغل برای چینی ها هم دردسرهای زیادی درست نموده است.

در شرایط فعلی اصلی ترین دلیل آمریکایی ها برای مقابله با فعالیت شبکه های چینی، امنیت سایبری و احتمال جاسوسی و دسترسی به اطلاعات شخصی شمرده می گردد و تنها گوشه ای از آن به رقابت مالی ارتباط دارد.

هرچند شرایط اقتصاد دنیای خیلی مناسب نیست؛ در حالی که کمپانی های انلاین اغلب در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا با رشد همراه بوده اند، تنش سیاسی و تقابل با شرکت های چینی در بعضی نقاط دنیا رو به افزایش است، همان گونه که کشور هند هم مدتی پیش تیک تاک را ممنوع نمود. تنش های سیاسی و تجاری بین آمریکا و چین روز به روز بدتر می گردد و به نظر نمی رسد قرار باشد فعلا اوضاع بهبود یابد.

کمپانی های بزرگ چینی اگر قصد داشته باشند در سطح بین المللی کار کنند، باید برای آینده ای سختتر از همیشه و سخت گیری های سیاسی و مالی بیشتری آماده باشند. در مقیاس کلی می توان گفت تیک تاک و ویچت تنها نمونه های آزمایشی ابتدای راه هستند. این اولین بار است که محصولاتی محبوب و پرمخاطب مانند تیک تاک از دسترس بزرگترین جامعه کاربران دنیای یعنی آمریکایی ها خارج می گردد.

آنچه در آینده پیش روست

واکنش کمپانی ها و هلدینگ های بزرگ چه خواهد بود؟ شاید همان گونه که تجربه نشان داده، چینی ها بتوانند روی بازارهای دیگری سرمایه گذاری نموده و به یاری دیگر کمپانی ها به فعالیت خود ادامه دهند. درست مثل همین ماجرای فروش احتمالی تیک تاک به مایکروسافت؛ ممکن است بایت دنس با کمال میل امتیاز استفاده از محصولش را به آمریکایی ها واگذار کند، اما همیشه برند در اختیار همان شرکت باقی مانده و سیستم درآمدزایی آن هم دنبال خواهد شد. شاید هم بخشی از سهامش را بفروشد و در آینده دوباره خریداری کند.

اما حذف یا فروش ویچت برای تنسنت احتمالا خیلی سخت و غیرممکن خواهد بود، چرا که به عنوان بزرگترین و پیشروی سوپر اپلیکیشن ها شناخته می گردد. اگر ویچت در آمریکا ممنوع گردد شاید تنسنت تصمیم بگیرد با کمپانی دیگری که مستقر در آمریکا است همکاری کند. به عنوان مثال طی قراردادی یک کاربر ویچت بتواند پیغامی برای کاربر پیغام رسانی دیگر ارسال کند و برعکس، مشابه با عملکرد و تعاملی که هات میل (Hotmail) و جیمیل (GMail) با یکدیگر دارند.

علاوه بر این خیلی دور از انتظار نیست که تنسنت یک پیغام رسان جدید با همکاری سهامداری آمریکایی (مانند آمازون) راه اندازی کند. در حالی که تمام شرکت های بزرگ مانند فیسبوک، گوگل و اپل بستری اجتماعی و ابزار پیغام رسان دارند، دست آمازون خالی است و البته با تنسنت یک رقیب مشترک دارد؛ علی بابا. این جمله مشهور را تقریبا همه شنیده اند که دشمنِ دشمن من، دوست من است.

حقیقت این است که راه های زیادی برای فعالیت غول های فناوری چینی در ایالات متحده وجود دارد و این موانع همگی موقتی خواهند بود. بسیاری از سازمان های دنیای تمام محدودیت های جغرافیایی را با قراردادهایی چندجانبه و یا فروش بخشی ناچیز از سهام خود پشت سر می گذراند و همین موضوع به خوبی در رابطه با شرکت های چینی هم صدق می نماید.

غول های تکنولوژیک آمریکایی و چینی یک وجه مشترک واضح دارند؛ رشد به هر قیمتی و تسلط بر بازار. آن ها فقط برای رسیدن به این هدف فلسفه های متفاوتی دارند. با ممنوع شدن تیک تاک و ویچت شاهد روش تجارت های چینی خواهیم بود و شاید همکاری های بیشتری با آمریکایی ها را ببینیم. بدون شک هر دو طرف توانایی آن را دارند که از پس فشارهای کنونی و شرایط بد اقتصاد دنیای بر بیایند.

منبع: FastCompany

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 110257

به "چه آینده ای در انتظار تیک تاک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه آینده ای در انتظار تیک تاک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید