چشمه های آبگرم رامسر مشتری ندارد

به گزارش مجله سرگرمی، اشکان دنیا آرای - ساری-خبرنگار: چشمه های آبگرم از خاص ترین جاذبه های طبیعی گردشگری به شمار می آیند.

چشمه های آبگرم رامسر مشتری ندارد

معمولا هر جایی که این چشمه ها وجود داشته باشند، گردشگران هم حضور دارند. به عبارتی دیگر چشمه های آبگرم به تنهایی می توانند بدون احتیاج به سایر جاذبه ها، منطقه میزبان را به مقصد سفر تبدیل نمایند؛ مشروط بر این که برای بهره برداری از این ظرفیت برنامه ریزی های درستی انجام گردد.

در مازندران 2 نقطه وجود دارد که چشمه های آبگرم آن معروف هستند. رامسر و لاریجان از مناطق اصلی مورد توجه هواداران استفاده از آبگرم طبیعی در مازندران هستند.

البته چشمه آبگرم لاویج نیز از چشمه های معروف مازندران محسوب می گردد، اما رامسر و لاریجان به دلیل وجود تعداد بیشتری چشمه و وجود بعضی زیرساخت های رفاهی، تفریحی دیگر بیشتر مورد توجه قرار دارند. بین این 2 گزینه، رامسر به دلیل موقعیت خاص شهری و شهرت بین المللی اش از چند دهه پیش بیشتر مورد توجه قرار داشته است. هنوز هم مسافران زیادی هر روز و به ویژه سرانجام هفته ها در حوضچه های قدیمی پر شده با آبگرم طبیعی و درمانی چشمه های رامسر تن به آب می زنند، اما آنچه با وجود استمرار حضور مسافران در چشمه های آبگرم رامسر به عنوان یک ضعف در بهره برداری از این موقعیت خاص گردشگری سلامت به چشم می خورد، تغییر نکردن زیرساخت های مربوط به آبگرم در این شهرستان است.

  • سبقت سرعین از رامسر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامسر معتقد است؛ در این شهرستان گامی برای بهره برداری مناسب از ظرفیت چشمه های آبگرم برداشته نشده است. نادر سحرخیز در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که ورود سرمایه گذار و بخش خصوصی می تواند این ظرفیت ها را شکوفا کند، گفت: سرعین با ورود سرمایه گذاران و تکیه بر چشمه های آبگرم به قطب گردشگری تبدیل شد و این اتفاق برای آبگرم رامسر به دلیل ایجاد نشدن زیرساخت ها و فضاهای به روز نیفتاد.

وی با اشاره به مدیریت هتل و مجموعه آبگرم پشت هتل رامسر توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان، از آمادگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامسر برای ارائه راهکارهای مناسب به منظور استفاده از ظرفیت چشمه های آبگرم و جذب سرمایه گذار اطلاع داد و اضافه کرد: راز موفقیت بسیاری از اماکن گردشگری، ورود بخش خصوصی و اجرای ایده های جدید در زمینه زیرساخت هاست. ما معتقدیم رامسر می تواند با توجه به دارابودن مجموعه ای از جاذبه ها به ویژه این چشمه های آبگرم، قطب گردشگری سلامت در منطقه باشد.

گفته های سحرخیز درست و منطقی است. 5 مرداد 1396 رامسر به دلیل وجود همین جاذبه ها میزبان نخستین همایش بین المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو شد و چشمه های آبگرم یکی از امتیازات این منطقه به شمار می رفت. حدود 2 هفته پیش، یعنی از 28 تا 31 خرداد این بار اردبیل میزبان دومین دوره همان رویداد شد؛ استانی که قطعا در این میزبانی روی چشمه های آبگرم خود و زیرساخت های رفاهی، اقامتی ایجاد شده در سرعین حساب ویژه ای باز نموده است.

تا قبل از 2 دهه پیش اگر صحبتی از آبگرم می شد، قطعا رامسر گزینه اصلی سفر بود، اما به مرور نگاه ها به سمت سرعین تغییر جهت پیدا کرد و این شهر کمتر شناخته شده و کوچک 20 سال پیش کم کم با تکیه بر تبلیغات و برنامه ریزی و ساخت واحدهای اقامتی، رفاهی متعدد، به سرعت به مقصد سفر برای تن به آب زدن در چشمه های آبگرم شد.

در تمام این سال ها چشمه های آبگرم رامسر که در کنار جاذبه های دیگر این شهرستان مانند جنگل، دریا، مناطق ییلاقی، شهرسازی زیبا، هتل های تاریخی و جاذبه های تازه ساخته شده مانند شهربازی و تله کابین، مجموعه ای کم نظیر از یک شهرستان گردشگرپذیر ایجاد نموده بودند، بدون تغییرات اساسی با همان شیوه سنتی سر جای خودشان ماندند و هنوز هم با همان ساختار قدیمی پذیرای مسافران و علاقه مندان به آبگرم هستند. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامسر با اشاره به وجود چشمه های آبگرم متعدد در منطقه تنکابن و رامسر اظهار کرد: موقعیت رامسر برای توسعه گردشگری درمانی مبتنی بر آبگرم بسیار عالی است. البته استقبال از آبگرم رامسر در همین شرایط هم بسیار خوب است، اما قطعا سهم رامسر از گردشگری در این بخش می تواند بسیار بیشتر باشد.

سحرخیز ادامه داد: بخشی از وظیفه ما همین است که از چنین ظرفیتی به عنوان یک قوت استفاده حداکثری ببریم و سرمایه گذاران را به منطقه دعوت کنیم. هفته گذشته از جمهوری آذربایجان مهمانانی داشتیم که با هدف رصد ظرفیت های گردشگری سلامت از رامسر تا آمل رفتند. آبگرم رامسر همیشه در این قبیل سفرها به عنوان یک مزیت مورد توجه قرار می گیرد. وی با بیان این که ما هم معتقدیم در زمینه اطلاع رسانی برای چشمه های آبگرم رامسر خوب عمل نشده است، توضیح داد: چشمه های آبگرم هتل رامسر در حال حاضر زیر نظر بنیاد مدیریت می شوند و انتظار می رود که در بهینه سازی این چشمه ها و افزایش زیرساخت های آنها اقدام لازم انجام گردد.

  • امکان افزایش تعداد چشمه های آبگرم

این مسئول به وجود نقاط مناسب برای ایجاد زیرساخت های مربوط به آبگرم اشاره نمود و اضافه کرد: به جز آبگرم محوطه هتل رامسر، چشمه های دیگری هم داریم که می توانند موقعیت مناسب گردشگری باشند. چشمه کَشه گرما در سادات محله بسیار زیبا و جذاب است که می توان از آن با حضور سرمایه گذار بهره برداری مناسبی داشت. وی ادامه داد: رامسر قابلیت این را دارد که آبگرم های بیشتری داشته باشد.

سادات محله رامسر دست کم 3 آبگرم دارد. باغی در سادات محله رامسر هم هست که چشمه آبگرم بسیار خوبی دارد. چشمه کاملا رها شده است و فقط مردم بومی از آن استفاده می نمایند. ما این ظرفیت های کمتر دیده شده را در رامسر برای توسعه گردشگری داریم، اما کاری روی آنها انجام نشده است. با توجه به ویژگی های زمین شناسی منطقه، قطعا تعداد چشمه های آبگرم در بعضی نقاط رامسر مانند محدوده روستای لیماکش می تواند خیلی بیشتر باشد.

  • رامسر؛ دور از صندلی واقعی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامسر با بیان این که آبگرم رامسر برندی است که به دلیل ضعف زیرساخت ها به صندلی خود نرسیده، گفت: بی تردید ظرفیت آبگرم رامسر برای جذب مسافر با توجه به جاذبه های دیگری که در این شهرستان وجود دارد، بسیار بیشتر از سرعین است، اما تبلیغات، برنامه ریزی، گسترش زیرساخت ها و ساماندهی مراکز اقامتی در سرعین سبب شد که این شهر کوهستانی فقط به واسطه همین چشمه های آبگرم، شهرتی بین المللی پیدا کند.

سحرخیز اضافه کرد: رامسر در گردشگری کاملا خاص است، اما زیرساخت های محدودی داریم. مثلا پارکینگ یا سرویس های بهداشتی بیشتری احتیاج داریم. در بخش آبگرم هم به زیرساخت ها و فضاهای جدید و مجهز احتیاج است. ضمن این که ساماندهی واحدهای اقامتی امتیاز بزرگی برای هر شهر گردشگرپذیر است که در سرعین از 2 دهه پیش به آن توجه زیادی شد. ما نیز در رامسر در حال برنامه ریزی برای همین بخش هستیم. وی اعلام کرد: حدود 6 هزار خانه اجاره ای برای مسافران در رامسر وجود دارد که در حال ساماندهی آنها هستیم. بیش از 300 واحد تاکنون ساماندهی شده اند و 400 واحد هم در نوبت ساماندهی هستند. وقتی شهری 5 هزار خانه شناسنامه دار داشته باشد، زیرساخت های گردشگری آن مناسب باشند و جاذبه ای مانند آبگرم در آن قرار داشته باشد، قطعا وضعیت آن متحول خواهد شد.

  • درجا زدن امکانات

چشمه های آبگرم رامسر که از نظر درمانی در دسته آبگرم های با خواص درمانی بالا قرار دارند، صرفا به دلیل ضعف در برنامه ریزی، ایجاد زیرساخت، نبود سرمایه گذار و بی توجهی به تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب زیر سایه چشمه های آبگرم سرعین قرار گرفتند و نتوانستند در سال های افزایش سفر ایرانی ها، محرک سفر خانواده ها به رامسر شوند.

در حال حاضر اکثر افرادی که در آبگرم های رامسر حضور می یابند، مردم مناطق شرق گیلان و غرب مازندران هستند، یعنی آبگرم رامسر حتی با وجود یک دوره میزبانی از اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو، نتوانسته شهرت و اعتباری فرامنطقه ای برای خود دست و پا کند؛ این در حالی است که شهرستان رامسر هنوز در چند نقطه چشمه های بکر و مغفول مانده آبگرم دارد که می توان با جذب سرمایه گذاران زیرساخت های مناسبی برای استفاده از آنها فراهم کرد و وجهه درمانی، طبیعی و گردشگری در عروس شهرهای ایران را تکمیل تر کرد.

  • محرک گردشگری رامسر

رامسر به عنوان یکی از 2 شهر ساحلی دارای فرودگاه در شمال ایران و شهری که از شهرتی بین المللی برخوردار است، با داشتن طبیعت زیبا و امکانات گردشگری تاریخی، تفریحی، طبیعی همه شرایط را برای تبدیل به پایگاه اصلی گردشگری سلامت دارد. اضافه شدن چند مجموعه مجهز آب درمانی با استفاده از ظرفیت چشمه های آبگرم رامسر و سادات محله و تبلیغ این ظرفیت ها وجهه گردشگری رامسر را متحول خواهد نمود و میل مسافران داخلی و خارجی برای سفر به رامسر را افزایش خواهد داد. دلیل تاکید بر توجه به چشمه آبگرم خاص بودن این جاذبه گردشگری و قرار نداشتن در همه مناطق است؛ ظرفیتی که اگر در بهره برداری از آن با زیرساخت های مدرن و مناسب کوتاهی نگردد، باعث رونق حضور گردشگران در سایر جاذبه های تفریحی رامسر هم خواهد شد.

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31557

به "چشمه های آبگرم رامسر مشتری ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه های آبگرم رامسر مشتری ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید