چرا رسانه های آمریکا در چندروز گذشته نظرسنجی ها را نکوهش می نمایند؟

به گزارش مجله سرگرمی، یک بار دیگر معین شد که درصد خطای نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا نسبتا بالاست و همین موضوع می تواند به ابهامات و پیچیدگی های انتخابات آن کشور دامن بزند.

چرا رسانه های آمریکا در چندروز گذشته نظرسنجی ها را نکوهش می نمایند؟

مهسا مژدهی: ترامپ عصبانی است و بایدن امیدوار است. برخلاف آمارهای ابتدایی که نشان می داد شانس بایدن برای ریاست جمهوری آمریکا بالا نیست اما با نزدیک شدن به ساعات پایانی رای گیری، اوضاع به نفع کاندیدای دموکرات ها چرخید. با این حال برخلاف پیشبینی نظرسنجی ها که از پیشتازی بی چون و چرای کاندیدای دموکرات ها خبر می داد، بایدن راه سختی را برای رقابت طی کرد و دونالد ترامپ حریف قدری از آب در آمد.

بایدن می گوید یک کمیته برای رسیدگی به موضوعات بعد از انتخابات راه انداخته و ترامپ از اینکه اوضاع ناگهان عوض شده، ناراضی است.

در خبرنگاران با نصرت الله تاجیک در مورد انتخابات آمریکا به مصاحبه نشستیم:

نظر سنجی های انتخاباتی تا ساعتی قبل از تمام شدن رای گیری هم نشان از خوش شانسی بایدن و تفاوت زیاد بین ارای دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشتند. با این وجود رقابت بسیار پیچیده تر از آنچه که تصور می شد، پیش رفت. چرا در ایالات متحده نمی گردد چندان به این نظرسنجی ها دل بست؟

هنوز رای شماری به طور کامل تمام نشده و نمی گردد گفت که نظرسنجی ها اشتباه خیلی زیادی داشته اند. اگر نتایج قطعی گردد و فاصله نظرسنجی با واقعیتی که اتفاق می افتد، زیاد باشد این بحث مطرح خواهد شد که چرا در سال های اخیر آنها نتوانسته اند به یک سیستم نظرسنجی برسند که اوضاع را نزدیک به واقعیت پیشبینی کند. اما به طور کلی نظرسنجی ها در ایالات متحده ممکن است چندان قابل اتکا نباشند. به عقیده من اتفاقاتی که در رابطه با این موضوع افتاده چند سرفصل را در مقابل ما قرار می دهند.

اولین موضوع این است که نظرسنجی ها معمولا باید در یک محیط ارام که فاقد بحران هستند انجام بگیرد تا نتیجه مشابهت بیشتری با واقعیات داشته باشد. در جامعه به شدت قطبی شده آمریکا که رفتارهای ترامپ در چهارسال اخیر آن را بیشتر هم قطبی نموده، نظرسنجی علمی عملا قابل وقوع نیست. معمولا نظرسنجیها نسبت به الگوی رفتاری پایدار نتایج قوی خواهند داشت. اما رفتار عادی در فرایند انتخابات آمریکا با حضور ترامپ به عنوان کاندیدا وجود نداشت. او رفتار پایداری ندارد جامعه آمریکا و خارج از آن را هم دچار نوعی از بهم ریختگی نموده است.

>>> در این باره بیشتر بخوانید

انتخابات آمریکا ؛ سخت و غیرقابل پیشبینی

آیا پیشتازی ترامپ در چند ایالت سرنوشت ساز ادامه می یابد؟

پاسخ کمپین بایدن به ادعای پیروزی ترامپ در چهار ایالت

مورد بعدی این است که بسیاری از نظرسنجی ها وابسته به یکی از اردوگاه های جمهوری خواه یا دموکرات بوده اند و همین امر باعث شد تا بی طرفی به اندازه کافی رعایت نگردد. البته بودند نظرسنجی هایی که توسط مراکز علمی انجام گرفتند اما آنها هم به خاطر اینکه مورد قبلی در جامعه آمریکا حاکم بود، شرایط ترامپ را بدتر از آنچه که واقعا بود نشان دادند.

یک نکته دیگر هم از نظر تکنیکال این است که در نظرسنجی ها علاوه بر بی طرفی سازمان ها، ناشناس بودن افراد هم باید رعایت گردد. مثلا به دلیل بدنامی ترامپ ممکن است کسانی که قصد رای دادن به او را داشته اند، با گفتن آن راحت نبوده اند.

فرایند رای گیری در ایالت های آمریکا را چطور ارزیابی می کنید؟

هنوز رای های پستی به طور کامل شمرده نشده اند و ما باید منتظر خوانده شدن همه آرا باشیم. بحث الکترال کالج روش آمریکایی هاست که شهفرایندان به طور مستقیم به اعضا رای نمی دهند، بلکه 538 عضو این کالج را انتخاب می نمایند که مجموعه سهمیه های ایالات 50 گانه آمریکاست که هر کدام به نسبت جمعیتی که دارند نماینده در کالج هستند. هر کدام از کاندیداها بتواند 270 رای را به خودش اختصاص دهد، کافی است و می تواند رئیس جمهور آمریکا گردد.

در سال 2016 هم همین رخ داد و با وجود اینکه تعداد آرای هیلاری کلینتون بیشتر بود، ترامپ توانست آرای الکترال را به خود جلب کند و رئیس جمهور گردد.

رقابت در ایالت های مهم بسیار تنگاتنگ پیش رفته است...

همینطور است. ایالاتی درآمریکا هستند که بهطور سنتی به جمهوری خواستار تعلق دارند و در مقابل بعضی ایالات هم در دست هواداران دموکرات هاست. در دوره قبل بخشی از ایالت های شمالی که به دموکرات ها نزدیک بودند، به دلیل دلسردی از جبهه خود، تغییر موضع داده و به سمت جمهوری خواستار چرخیده بودند و همین باعث شد تا ترامپ انتخاب گردد. این ایالت ها، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانستین بوده اند. به همین خاطر هم رقابت اصلی بر سر همین سه ایالت مهم و عظیم بود. پیش از این به این سه دیوار آبی دموکرات ها مقابل جمهوری خواستار می گفتند که با اتفاقات سال 2016، فرایند عوض شده بود و انتظار می رفت که آنها اینبار دوباره از دموکرات ها حمایت قاطعی داشته باشند.از سوی دیگر بایدن سعی داشت در ایالت های جنوبی هم رای چشمگیری به دست بیاورد اما پیروز نشد.

باید به این موضوع هم توجه کرد که ارای پستی اهمیت زیادی دارند. به خاطر بیماری کرونا بخشی از رای دهندگان، به این شیوه روی آوردند و اغلب هم دموکرات بوده اند. چرا که ترامپ علاقه ای به این شیوه رای گیری نشان نمی داد.

ترامپ در مقابل این اتفاقات چه واکنشی نشان خواهد داد؟ او از دست رای گیری پستی عصبانی است و می گوید آرا جا به جا شده اند.

هنوز تعیین نیست که نتیجه نهایی چه می گردد اما دونالد ترامپ روی دیوان عالی در ایالات متحده حساب نموده تا پای این دیوان را به وسط دعوا بکشد و حتی مانع از شمارش آرای پستی گردد.این موضوع نشان می دهد فرایند اوضاع در یک هفته پیش رو آسان نخواهد بود. ترامپ یکی از کوشش هایش این بوده که قوه قضائیه را به خود نزدیک کند. با توجه به اینکه در کنگره اکثریت با نمایندگان جمهوری خواه است، او توانست ترکیب دیوان عالی را به هم بزند و تعداد جمهوری خواستار هوادار خود را افزایش دهد.

اما درست است که این قاضی ها اغلب هواداران جمهوری خواستار و حتی بعضی به ترامپ نزدیک هستند اما به نظر من اگر کار به جایی برسد که ترامپ بخواهد از این بازوی قدرت استفاده کند، حرفه ای گری خود را حفظ خواهند کرد و به راحتی استقلال خود را زیر پا نمی گذارند.

یک نگرانی دیگر بابت ایجاد اختلاف بین هواداران کاندیدای برنده با بازنده است. چنین چیزی تا چه اندازه ممکن است به واقعیت بپیوندد؟

آنچه که ما میبینیم نگرانی هایی در سطح جامعه آمریکاست که در پایتخت فروشگاه ها مغازه های خود را تخته می نمایند و ترس از اغتشاش وجود دارد. این چند دستگی واقعیتی در جامعه آمریکا بود که با آمدن دونالد ترامپ بر سر کار، خودش را نشان داد و تعیین شد که این کشور تا چه اندازه دو قطبی است. به صورت قطعی نمی گردد گفت که باخت یکی از آنها منجر به ایجاد خشونت در آمریکا گردد. ممکن است که برنده و بازنده انتخابات شرایط را بپذیرند و هواداران هم دست به رفتارها هیجانی نزنند. اما بعضی از کارشناسان می گویند که با توجه به اخبار و گفته هایی که به مردم تزریق می گردد دلهره در آمریکا بابت اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج آن، وجود دارد.

23/ 312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 117613

به "چرا رسانه های آمریکا در چندروز گذشته نظرسنجی ها را نکوهش می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا رسانه های آمریکا در چندروز گذشته نظرسنجی ها را نکوهش می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید