چرا در حوزه صنایع دستی از تکنولوژی روز عقب هستیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، استفاده از فضای مجازی در حوزه صنایع دستی و گردشگری تاثیر مهمی در پیشرفت همه جانبه آن دارد که در این گزارش به ابعاد مهم آن پرداخته ایم.

چرا در حوزه صنایع دستی از تکنولوژی روز عقب هستیم؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، از آنجایی که فضای مجازی این روز ها به یک پدیده جهانی تبدیل شده گسترش روز افزون آن بسترمناسبی را در زمینه کسب و کار و زندگی مردم فراهم نموده است.

فعالیت گردشگری و صنایع دستی به عنوان یکی از مهمترین وپویا ترین فعالیت ها در جهان است. به همین دلیل استفاده از فضای مجازی در کشور های در حال توسعه که مسائل و بیکاری های بیشتری دارند از اهمیت فراوانی برخوردار است.

استفاده از این فضا در عرصهٔ توریسم جهانی و فروش صنایع دستی، نقش معین نماینده ای در امکان بهره گیری کشور ها از توان ظرفیتی خود را دارد.

با استدلال آمار های جهانی و پیشرفت سریع فناوری در آینده نه چندان دور کشور های فاقد زیرساخت های مناسب در زمینه ارتباطات و فضای مجازی عملاً از چرخهٔ رقابت های جهانی و منطقه ای گردشگری حذف خواهند شد.

استفاده بهینه از فضای مجازی برای رقابت و موفقیت در فعالیت های گردشگری و صنایع دستی و زیرمجموعه آن لازم است چراکه توانایی صنعت را در امر توسعه، مدیریت و بازاریابی محصولات صنایع دستی و تور های گردشگری به صورت جهانی تعیین می نماید و باعث می گردد که سیستم های اطلاعاتی، مدیریتی و مخابراتی خدمات بهتری را برای توریسم و علاقه مندان به صنایع دستی به کار بگیرند.

گردشگری مجازی و فروشگاه های مجازی صنایع دستی طی چند سال اخیر پیشرفت بسیاری داشته اند. آمار بالای گرایش کاربران اینترنتی به سمت گردشگری الکترونیک و خرید و فروش صنایع دستی در فضای مجازی دلیل مستندی بر این موضوع است. همچنین با استفاده از این فضا اموراتی همچون رزرو خدمات اسکان و حمل ونقل و خرید بعضی از کالا های مرتبط به گردشگری و صنایع دستی امری کاملاً طبیعی شده است.

فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای استفاده سریع و آسان برای اتصال به اینترنت و شبکه های گسترده اطلاعات برای گردشگران و علاقه مندان به صنایع دستی از مزایایی است که در فرایند رشد موضوع گردشگری و صنایع دستی تاثیر بسزایی دارد.

وقتی که گردشگری و صنایع دستی در چارچوب فضای اینترنتی به کار گرفته می گردد می تواند ابزاری کارآمد باشد تا یک علاقه مند به گردشگری و صنایع دستی در زمان کوتاه و با هزینه کم و با یک برنامه هدفمند و راهنمایی گر به مکانی خاص مسافرت کند و یا صنایع دستی موردعلاقه خود را خریداری کند.

می توان گفت که توسعهٔ فضای مجازی و توسعهٔ گردشگری و صنایع دستی وابسته به هم هستند. فعالان در عرصه گردشگری و صنایع دستی به وسیله توسعهٔ بازاریابی به وسیلهٔ امتیازات فضای مجازی می توانند به عملکرد بالاتری دست یابند چراکه فضای مجازی و شبکه های ارتباطی ابزار هایی را ایجاد می نمایند که باعث تکامل عرضه و تقاضا می گردد و بهره گیری از آن باعث می گردد تا فعالیت ها در عرصه گردشگری و صنایع دستی گسترش و تسهیل گردد.

پیشرفت گردشگری در گرو فضای مجازی

محمد میرانی فعال حوزه گردشگری در تبادل نظر با خبرنگارحوزه حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی خبرنگاران، اظهار کرد:متاسفانه در سال های اخیر علی رغم تاکید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر تبلیغات در فضای مجازی در حوزه گردشگری همچنان شاهد کم کاری هایی در این زمینه هستیم.

فعال حوزه گردشگری در ادامه گفت:ما شاهدیم که بسیاری از کشور های پر مخاطب و پر گردشگر در جهان علی رغم عدم احتیاج در این حوزه بازهم مشتاقانه از کاربرد های مهم فضای مجازی استفاده می نمایند. چرا که این روز ها مردم بیشترین ارتباط را با تلفن همراه خود دارند و از قابلیت های آن بیشتر استفاده می نمایند. به همین دلیل فضای مجازی نقشی موثر در پیشرفت این موضوع دارد.

میرانی اعلام کرد: متاسفانه شاهد این مسئله بودیم که در بخش دولتی کم تر از این ظرفیت استفاده شد، اما در بخش خصوصی مانند بسیاری از شرکت های عظیم گردشگری و آژانس های هواپیمایی با هزینه های شخصی خود در این زمینه کمی پیش رفتند.

او اضافه نمود:فضای مجازی در این ایام کرونایی یاری شایانی به حوزه گردشگری کرد چرا که ما توانستیم با استفاده از این فضا و ساخت کلیپ ها و معرفی مکان های گردشگری کشور بسیاری از مردم دیگر کشور های جهان را به سوی خود جذب کنیم.

فعال حوزه گردشگری بیان کرد: فضای مجازی این روز ها به عنوان یک اصل مهم و کاربردی شناخته می گردد چراکه مخاطبان بسیاری را در زمان کم و با سهولت بیشتری با امکانات و مکان های گردشگری کشور ها آشنا می نماید.

او گفت:برای پیشرفت و استفاده از ظرفیت های فضای مجازی احتیاجمند یک عزم ملی و دولتی و بخش خصوصی هستیم تا منجر به رشد گردشگری در کشور گردد.

در حوزه صنایع دستی از علم روز جهان عقب هستیم

نیما ذاکری فعال حوزه صنایع دستی در تبادل نظر با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی خبرنگاران، اظهار کرد: متاسفانه در مباحث مربوط به علم روز و استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های مربوط به این بخش از جهان عقب هستیم.

فعال حوزه صنایع دستی در ادامه گفت: ما در بخش صنایع دستی از هیچگونه امکانات مورد استفاده در فضای مجازی بهره مند نیستیم حتی در همین ایام کرونا که بسیاری از بخش ها توانستند در این موضوع پیشرفت داشته باشند قشر هنرمند صنایع دستی از آن محروم بودند.

ذاکری اضافه نمود: در ایام کرونا عده ای از هنرمندان در این بخش با همکاری هم توانستیم تنها با ایجاد کمپینی فعالیت هایی را در زمینه فضای مجازی بدون هیچگونه حمایتی از جانب دولت انجام دهیم تا بتوانیم حداقل یاریی به هنرمندان نموده باشیم تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

او اعلام کرد: فضای مجازی برای ما فعالان صنایع دستی محیطی ارزشمند است که احتیاج به آموزش های صحیح و کاربردی دارد که حتی کوچکترین اقدامی در این زمینه انجام نمی گردد.

بستر مناسبی برای استفاده از فضای مجازی نداریم

شهرام امیری یکی دیگر از فعالان حوزه صنایع دستی در تبادل نظر با خبرنگار حوزه حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی خبرنگاران، گفت: متاسفانه هیچگونه بستر مناسبی جهت استفاده از فضای مجازی برای فروش محصولاتمان وجود ندارد حتی زمانی هم که می خواهیم این کار را انجام دهیم جلوی این کار به وسیله وزارت صمت گرفته می گردد و مانع ما می شوند.

امیری مطرح کرد: می دانم که بسیاری از شرکت ها به صورت فعالیت های شبکه ای و شرکت هایی از این قبیل قصد فروش صنایع دستی را داشتند که از فروش آن ها جلو گیری شد.

فعال حوزه صنایع دستی اعلام کرد: وقتی صحبت از فروش محصولات ایرانی و فراوری داخل می گردد فکر نمی کنم محصولی با ارزش تر از صنایع دستی وجود داشته باشد چراکه تماما ایرانی و حاصل فرهنگ و تمدن قشر فرهنگی ایرانی است.

او اضافه نمود: سال جاری که سال جهش فراوری است از حمایت فراوری نمایندگان هیچگونه خبری نیست و تنها داریم اسم آن را یدک می کشیم. ما در بحث فراوری با مسئله ای روبرو نیستیم، اما در زمینه فروش آن با مسائل و چالش های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنیم که به نظر من فضای مجازی و ایجاد بستر مناسب برای استفاده از آن می تواند یاری بسیاری به ما کند.

با توجه به تمام مسائل و مسائل گفته شده از سوی کارشناسان باید ببینم که آیا اقدامات موثر از سوی وزارت گردشگری انجام می پذیرد یا خیر؟

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

estekhdamjadid.ir: استخدام جدید: مجله کسب و کار، استارتاپ های گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 94757

به "چرا در حوزه صنایع دستی از تکنولوژی روز عقب هستیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در حوزه صنایع دستی از تکنولوژی روز عقب هستیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید