چرا بعضی برای خرید محصولات اپل اصرار دارند؟
به گزارش مجله سرگرمی، یک کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است در شرایطی که اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حذف شده اند و حتی با اکانت های اینترپرایز هم بیش تر از چند هفته در این مارکت دوام نمی آورند، اصرار کاربران برای خرید گوشی های آیفون عجیب است و اما اگر این موضوع ادامه دار باشد، در سال های پیش رو تعداد کاربران سیستم عامل iOS در ایران کم می گردد.
به گزارش خبرنگاران، در حالی که در ایران صدها برنامه نویس مستعد iOS وجود دارد و کسب وکارهای بسیاری، اپلیکیشن های خود را در مارکت آنلاین اپل قرار می دهند، متأسفانه کاربران همواره با مسائلی در استفاده از اپلیکیشن های بین المللی و حتی داخلی به وسیله اپ استور روبه رو بودند.
خطای 1009 یکی از شناخته شده ترین این مسائل است که مدت ها باعث آزار کاربران ایرانی بود و در حالی که با ایجاد محدودیت و تحریم های آمریکا، بسیاری از شرکت ها سراغ استفاده از اکانت های اینترپرایز (Enterprise) رفتند، اکنون عمر همین اکانت ها هم محدود شده و کسب وکارها را به استفاده از نسخه وب ناچار نموده است، هرچند بسیاری از برنامه نویسان این حوزه در همین مدت کارشان را از دست داده اند.
در این راستا میلاد نوری -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که سیستم عامل اپل با اندروید متفاوت است، شرح داد: اپل از همان ابتدا سیستم عامل خود را بسته نگه داشته و گفته غیر از اپ استورهای خودش، هیچ راه جایگزینی برای نصب اپلیکیشن ها وجود ندارد. اما در اندروید شما می توانید اپلیکیشن را از مارکت های دیگر و حتی لینک مستقیم نصب کنید. در اپل این اتفاق نیفتاده و هر جایگزین دیگری مانند مارکت های دیگر که با اکانت های اینترپرایز و یا لینک مستقیم منتشر می شدند، در واقع در بک گراند با یک اکانت به اپل متصل بودند و کنترلشان دست اپل بود.
اپل اعلام نموده بود که به ایرانی ها سرویس نمی دهد
وی با اشاره به حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور، اظهار کرد: قضیه حذف اپلیکیشن های ایرانی چند ماه پیش اتفاق نیفتاده و مربوط به دو سال پیش است. اپل از زمانی که اپلیکیشن های ایرانی روی سیستم عامل آی اواس قرار گرفتند، اعلام نموده بود که به ایرانی ها سرویس نمی دهد. اپلیکیشن هایی هم که تا آن موقع روی اپل بودند، هویتی غیرواقعی داشتند و ما هم خودمان مطلع بودیم کاری که می کنیم، غیرقانونی است.
این کارشناس ادامه داد: با وجود این، اپل در ماه های اخیر محدودیت ها و سیستم نظارتی اش را روی اپلیکیشن های ایرانی بیشتر کرد و صرف اینکه این اپلیکیشن به یک کسب و کار ایرانی مرتبط بود،. فارغ از اینکه پرداخت دارد یا ندارد و یا فارسی است یا انگلیسی، آنها را حذف کرد. حتی اپلیکیشن هایی بودند که کاملاً رایگان بودند و کسب وکاری نبودند، مثلاً اپلیکیشنی که هشدارهای زلزله را در شهرهای مختلف اطلاع رسانی می کرد که حتی پرداختی هم رویش نبود که آن را هم حذف کرد.
نوری با بیان اینکه پس از آن بسیاری از شرکت های بزرگ، اکانت اینترپرایز درست کردند و شرکت های کوچک تر روی مارکت های مشابه رفتند، اضافه کرد: روش کار این مارکت ها هم این طور است که آنها در پس زمینه خودشان اکانت اینترپرایز دارند. در صورتی که اپل در قوانینش درباره اکانت های اینترپرایز آورده که این اکانت ها فقط برای تست درون سازمانی است و اگر شما اپلیکیشنی را با اکانت اینترپرایز در اختیار کاربر نهایی قرار دهید، قوانین اپل را در این زمینه دور زدید.
حذف اپلیکیشن های ایرانی بیشتر صدا کرد
وی در ادامه با اشاره به حذف اکانت های اینترپرایز از اپ استور شرح داد: این اقدام اپل اصلاً محدود به اپلیکیشن های ایرانی نبود. یک سری شرکت ها از اکانت اینترپرایز اپل سوءاستفاده نموده و اپلیکیشن هایی را که خلاف قوانین اپ استور بود، با اکانت اینترپرایز منتشر می کردند. زمانی که این اپلیکیشن ها زیر ذره بین قرار گرفتند، اپل اکانت های اینترپرایز را با جزئیات بیش تری آنالیز کرد اما از آنجا که اپلیکیشن های ایرانی هم اکثراً در اکانت های اینترپرایز قرار داشتند، نسبت به اپلیکیشن های سایر کشورها سروصدای بیش تری کرد، اما کسی که از اول اپلیکیشن خود را روی اکانت اینترپرایز اپل قرار داده، مطلع بوده که این موضوع خلاف مقررات اپل است.
نوری در پاسخ به اینکه راه چاره مقابله با این اقدام اپل چیست، گفت: راه کار جایگزینی وجود ندارد. اکانت اینترپرایزی که امروز ایجاد می کنید هم ممکن است همان پروسه را طی کند، با این تفاوت که الان نظارت و سخت گیری اپل بیش تر شده است. قبلاً با اکانت اینترپرایز ممکن بود اپلیکیشن تان سه ماه کار کند اما الان سه هفته شده و این موضوع هزینه زیادی را به شرکت ها تحمیل می نماید، زیرا برای هر اکانت اینترپرایز باید 300 دلار هزینه نمایند که این هزینه با هربار بسته شدن یک اکانت، هربار تکرار می گردد. بسیاری از کسب وکارهای بزرگ هم روی وب آمدند و نسخه PWA خود را فعال کردند و جایگزین نهایی که همواره جواب می دهد، نیز همین است.
وی با اشاره به مسائل حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور بیان نمود: قسمتی از آسیبی که وارد می گردد، به بازار کار است. الان بسیاری از توسعه دهندگان سیستم آی اواس، بازار کارشان محدود شده و در ایران شرکت های جدید سمت این سیستم عامل نمی روند. ما حدود 45 میلیون دستگاه اندرویدی و هفت میلیون آی اواس شامل آیپد و آیفون در ایران داریم. بازار هفت میلیونی کسب وکارهایی که با آی اواس کار می کردند، موقتاً از بین رفته که با نسخه وب می توانند تعدادی از آن ها را برگردانند، اما اگر این قضیه ادامه دار باشد، قطعاً در سال های پیش رو تعداد کاربران آی اواس در ایران کم می گردد.
بعضی می خواهند به هر نحوی از محصولات اپل استفاده نمایند
این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: مخصوصاً اگر تحریمی که مجلس اعلام نموده عملی گردد، از آنجا که بازوی اجرایی اش رجیستری است، اگر آیفون در ایران تحریم گردد و گوشی آیفون جدیدی رجیستر نگردد، پس از سه سال تعداد دستگاه هایی که روی آی اواس هستند، کم می گردد. اپل از روز اول اعلام نموده که به افراد و کسب وکارهای ایرانی سرویس نمی دهد. این اصرار خود کاربران ایرانی کمی غیرقابل درک است که می خواهند به هر نحوی از این سیستم استفاده نمایند.
نوری با اشاره به تغییرات کاربران آی آواس در ایران در ماه های اخیر بیان نمود: اگر این تغییرات کم بوده، به دلیل عدم مطلعی کاربر است. افرادی هستند که این روزها هنوز آیفون می خرند که خیلی اوقات نخستین گوشی اپلی است که می خرند. این افراد مطلع نیستند که برای استفاده از بسیاری از اپلیکیشن ها دچار مشکل می شوند. اگر این کاربران مطلع بودند، شاید خیلی از آن ها گوشی آیفون نمی خریدند.
وی هم چنین گفت: این وضعیت ادامه دارد و چه بسا بدتر هم می گردد. اپل قوانینی می گذارد که ما ایرانی ها آنها را نقض می کنیم و اپل برای اینکه قوانینش سخت تر گردد، نظارتش را بیش تر می نماید. در حال حاضر تنها راه چاره این است که کسب وکارها دور اپل را خط بکشند و یک PWA طراحی نمایند که کاربران فعلی iOS بتوانند از آن استفاده نمایند و به کاربران هم مطلعی دهند که از این به بعد روی اپل اپلیکیشنی نداریم. کاربران قدیمی هم می توانند گوشی اندرویدی به عنوان گوشی دوم داشته باشند و کاربران جدید هم سمت آیفون کمتر بروند.
منبع: خبرگزاری ایسناcruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها