پورِ سینا را ارج نهیم

به گزارش مجله سرگرمی، مسعود میدانچی- نویسنده و پژوهشگر: نخستین روز شهریورماه زادروز نادره دانای جهان پورِ سینا به عنوان روز همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران و روز پزشک نامیده شده است.

پورِ سینا را ارج نهیم

بوعلی سینا خورشید خرد خاوری، شاخص ترین شخصیت شرق، افتخار جهان اسلام و مایه مباهات همه ایرانیان به ویژه مردم فرهنگ دوست همدان است. آرامگاه هنرمندانه و بی نظیرش نماد شهر تاریخی و فرهنگی همدان و یکی از پرجاذبه ترین اماکن دیدنی ایران است که اثر نابغه معماری معاصر هوشنگ سیحون است. هر سال در نخستین روز شهریورماه آیین گرامیداشت حکیم هزاره ها در آن برگزار می شود. برای ارج گذاری هرچه بیشتر به این فیلسوف جهانی و باشکوه تر برگزار کردن این جشن سالانه موارد ذیل پیشنهاد می شود. امیدواریم این موارد مورد توجه ویژه مدیریت ارشد استان و سایر مسئولان قرار گیرد تا شاهد بازتاب آن در جذب گردشگران داخلی و خارجی و رونق هرچه بیشتر اقتصاد شهرمان باشیم:

1. تردد خودروها را در اطراف میدان آرامگاه مثل میدان امام خمینی (ره) حذف کنیم تا دسترسی ایمنی را برای بازدیدکنندگان بنای آرامگاه فراهم آوریم و آرامش را به این محیط برگردانیم و بدین ترتیب از شدت آلودگی صوتی بکاهیم.

2.با برداشتن نرده های آرامگاه در توسعه فضای سبز بکوشیم و با مبلمان مدرن شهری و نصب تندیس مشاهیر شهرمان به ویژه هنرمندان شاخصی که در بنای آرامگاه موثر بوده اند به زیبایی های آن هرچه بیشتر بیفزاییم.

3. بلوارها و خیابان های منتهی به میدان آرامگاه را با دوربرگردان های مناسب از ترافیک های سنگین نجات دهیم و بدین ترتیب هوای محیط را پاکیزه تر کنیم.

4. امیدواریم هر سال زادروز پورِ سینا با حضور رئیس جمهوری کشورمان، وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورها و کنندگان دانشجویان ممتاز دانشگاه های پزشکی جهان هرچه باشکوه تر برگزار شود.

5. به همت استادان برجسته دانشگاه های استان همدان به ویژه دانشگاه بوعلی سینا همه آثار این دانشمند بزرگ را به زبان پارسی سلیس و روان برگردانیم تا برای کلیه مقاطع تحصیلی و عموم طبقات جامعه قابل استفاده باشد. این اتفاق می تواند در برنامه سال های بعد گنجانده شود.

6. هر سال هم زمان با جشن زادروز پورِ سینا طی آیینی خاص جوایزی مناسب به دانشجویان، نوآوران عرصه پزشکی که راهگشای پیچیدگی های این دانش هستند و همچنین فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های پزشکی اعطا شود.

7. برای ثبت جهانی میدان آرامگاه، اقدامات ضروری هرچه زودتر پیگیری شود.

8. دانشگاه علوم پزشکی همدان را به نام دانشگاه علوم پزشکی پورِ سینا نامگذاری کنید و از نام هایی که تداعی کننده عرب بودن این دانشمند ایرانی است خودداری شود.

9. بسیار بجا خواهد بود یک بار دیگر با همکاری بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری تصویر این نابغه پزشکی یا نماد آرامگاه او را روی اسکناس های رایج و تمبرها چاپ کنند.

10. سازمان تامین اجتماعی مدتی عکس این پزشک عالیقدر را از روی دفترچه های بیمه برداشته بود که خوشبختانه با اعتراض های عموم طبقات به ویژه پزشکان مجدداً تصویر او روی دفترچه ها دیده می شود، اما نام این دانشمند نیست. مناسب است نام این دانشمند با شرح حالی مختصر در پشت دفترچه های بیمه درج شود.

11. از هنرمندان شاخص کشور از جمله استاد فرهاد فخرالدینی، رهبر سابق ارکستر ملی، بخواهیم سمفونی این نماد علم و دانش را بسازد و هر سال هم زمان با آیین گرامیداشت این دانشمند جهانی بر بام آرامگاه به اجرا بگذارند همان طور که این فیلسوف جهانی می گوید: موسیقی صدای خداست و خود نیز بیش از هزار سال قبل 3 رساله در موضوع موسیقی نگاشته است.

12. با برگزاری نمایشگاه های جانبی گیاهان دارویی، خط، عکس، نقاشی و صنایع دستی این مراسم سالانه را پربارتر کنیم.

به امید این که با ارتقای کمی و کیفی موارد فوق و بهره وری از این مراسم باشکوه طی هفته ای به نام همدان، بوعلی و پزشک نام همدان به عنوان یک شهر فرهنگی بین شهرهای سراسر گیتی تابان تر از پیش بدرخشد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42201

به "پورِ سینا را ارج نهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورِ سینا را ارج نهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید