پزشکیان: ساختار آموزش در ایران باید اصلاح گردد

به گزارش مجله سرگرمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دوره ای که استاد تئوری بگوید و دانشجو گوش کند، گذشته است. ساختار آموزشی کشور ما مشکل دارد. این سیستم که استاد پای تابلو آمده و حرف بزند از رده خارج است.

پزشکیان: ساختار آموزش در ایران باید اصلاح گردد

به گزارش خبرنگاران، مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در هفتمین اختتامیه کنفرانس بین المللی یاددهی و یادگیری الکترونیکی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس گفت: دیدن، شنیدن، لمس کردن، گفت وگو و تجربه از عوامل یادگیری هستند. هر چه ابزار بیشتری در فرآیند یادگیری درگیر گردد آموزش و یادگیری دقیق تر می گردد.

وی ادامه داد: هنگامی که صرفا از ابزار گوش استفاده می کنیم یادگیری 10 درصد است. وقتی از ابزار چشم استفاده می کنیم یادگیری شاید 30 درصد باشد. زمانی که هم می بینم، هم می شنویم و هم بحث و اجرا می کنیم یادگیری به اوج و ماندگاری در ذهن افزایش می یابد. کاری که دانشگاه باید انجام دهد فراهم کردن بستری است که بتواند بطور فراگیر از این ابزار یادگیری به صورت غایی استفاده گردد.

پزشکیان تاکید نمود: مسوولین آموزش باید بتوانند از این طرق استفاده نمایند تا کسانی که یاد می گیرند را به اوج یادگیری برسانند. آن زمانی که استاد صرفا تئوری بگوید و دانشجو بشنود، گذشته است. ساختار آموزشی ما مشکل دارد. این سیستم که استاد پای تابلود آمده و صرفا حرف بزند از رده خارج است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار آموزش باید اصلاح گردد گفت: هنگامی که در دانشکده علوم پزشکی بودم جایی به اسم مدیاسنتر داشتیم، آنجا مکانی بود که با استفاده از ابزار الکترونیکی و کامپیوتر انواع و اقسام یادگیری ها را می توانستیم انجام دهیم. هر کاری که می خواستیم انجام دهیم آن مرکز باید بصورت الکترونیکی در اختیار ما می گذاشت تا بتوانیم یاد بگیریم. خیلی سخت است که انسان صرفا تجسم و تصور کند که فضای مغز چگونه است. اما هنگامی که فیلم ببیند یا شکلی از آن را لمس کند یادگیری و ماندگاری در ذهن به اوج خود می رسد.

پزشکیان خطاب به دانشمندان و داوران این کنفرانس گفت: کار شما بسیار باارزش است اما باید برای کارتان مخاطب ایجاد کنید. اگر آنچه که فراوری می کنید مخاطب نداشته باشد به درد نمی خورد. ما باید ساختارهای تشنه داشته باشیم. بسته به آن چیزی که در ذهن شماست تشنگی در مخاطب باید بوجود بیاید.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود توضیح داد: دانشگاه های ما، کلاس به کلاس باید از ابزارهای الکترونیکی و مدیاسنترها برخوردار باشند که برخوردار نیستند. این موضوع هم به وزارت علوم ربط دارد. متاسفانه چنین فضاهایی در دانشگاه کم داریم. خیلی از دانشجوها که مثلا مکانیک می خوانند شاید اگر ابزاری را در آینده ببینند اصلا نمی فهمند که این همان چیزی است که در یکی از کتاب های دانشگاهی شان خوانده اند. مسوولین دانشگاه باید این فضاها را از وزارتخانه های مربوطه طلب نمایند. ارزیابی دانشگاه ها و کلاس ها نیز باید بر اساس وجود چنین ابزارهایی باشد. در سازمان های اداری و سایر مراکز آموزشی غیردانشگاهی نیز باید از این ابزار و تکنیک ها استفاده گردد.

وی ضمن بیان مجدد اینکه کار دست اندرکاران این کنفرانس بسیار باارزش است تاکید نمود: آموزش باید تخصصی تر گردد و مهارت ها باید به سمت مخاطب سنجی بیشتری برود. اگر قرار باشد خلاف این عمل کنیم به اقیانوسی به اندازه کل جهان ولی به عمق یک متر می رسیم.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13496

به "پزشکیان: ساختار آموزش در ایران باید اصلاح گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزشکیان: ساختار آموزش در ایران باید اصلاح گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید