خاتمه حدس و لایه نگاری قزل قلعه در فراهان

به گزارش مجله سرگرمی، سرپرست هیئت حدس تپه قلعه فراهان گفت: برنامه حدس به منظور مشخص لایه نگاری تپه باستانی قزل قلعه فراهان به سرانجام رسید.

خاتمه حدس و لایه نگاری قزل قلعه در فراهان

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، اسماعیل شراهی امروز 8 مردادماه 99 اعلام کرد: برنامه حدس به منظور لایه نگاری تپه قزل قلعه فراهان با صدور مجوز از طرف پژوهشگاه از تاریخ 27 خردادماه لغایت 27 تیرماه امسال به مدت یکماه انجام شد.

او در ادامه اضافه نمود: تپه قزل قلعه یا قزل تپه در دشت فراهان و در دو کیلومتری روستای حسینآباد شهرستان فراهان قرار گرفته و به واسطه ارتفاعش بر تمامی دشت فراهان مشرف است. اساس این تپه طبیعی است و بر پایه این ساختار طبیعی، لایه ای تاریخی شکل گرفته است. این تپه به واسطه رنگ خاک قرمز مایل به سرخ، در نزد اهالی قزل تپه یا تپه سرخ خوانده می گردد.

سرپرست هیئت حدس تپه قلعه فراهان ادامه داد: اولین شواهدی که راهنمای هیئت برای انجام پژوهش های باستان شناسی دراین مکان بود گچ بری های دوره ساسانی بود که در سطح تپه پدیدار شد، این امر نشان دهنده یک بنای مهم در این منطقه بود. بر این اساس برنامه حدس به منظور لایهنگاری تپه مذکور به نیت شناخت از دوره های سکونتی، آنالیز ابعاد کارکردی بنای مدفون در زیر خاک و نحوه ارتباط آن با سایر محوطه های دشت فراهان در دوره ساسانی انجام شد.

او اضافه نمود: طی این برنامه، گمانه هایی در این تپه باز شد که منجر به کشف ساختارهای معماری در این تپه شد. این بقایای معماری شامل دیوارهایی از خشت و ملات گل بود که عرض این دیوار در بعضی قسمت ها تا 5/2 متر می رسید.

شراهی اعلام کرد: در پایه این دیوارها چند رج آجر با روکش گچ کار شده، بعد دیوار خشت و گلی بر مبنای دیوار آجری چیده شده است. موضوع مهم این است که فضاهای معماری در بعضی قسمت ها با آواری از ترکیب سنگ لاشه، تکه های آجر و گچ پر شده است.

او اضافه نمود: مهم ترین عناصر منقول به دست آمده از این برنامه چند قطعه گچ بری و چند قطعه سفال است که نشان از اهمیت بنای مدفون و استفاده از این مکان در دوره ساسانی دارد.

سرپرست هیئت حدس تپه قلعه فراهان اعلام کرد: هرچند شناخت از ابعاد کارکردی بنای موجود در قزل تپه، احتیاج به انجام کاوش های باستان شناسی وسیع دارد، ولی با همان چند گمانه باز شده در این محوطه می توان فهمید این یک بنای مذهبی مانند آتشکده یا یک عمارت اربابی بوده که در دوره ساسانی مورد توجه بوده است.

او اضافه نمود: فراهان ناحیه ای کهن و نام آور در استان مرکزی است که با توجه به وجود محوطه ها و بناهای مهم دوره از جمله آتشکده فردقان، در دوره ساسانی و قبل از ورود اسلام دارای اهمیت بوده است. به طور قطع برنامه ریزی برای تأمین اعتبار و انجام کاوش های باستان شناسی در محوطه های کلیدی این منطقه مانند قزل قلعه منجر به شناخت ابعاد فرهنگ و هنر، آنالیز ارتباطات و سیر و سقوط جوامع انسانی، آنالیز اندیشه های مذهبی و تعاملات میان منطقه ای در برهه ای از تاریخ ایران یعنی دوره ساسانی خواهد شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102748

به "خاتمه حدس و لایه نگاری قزل قلعه در فراهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه حدس و لایه نگاری قزل قلعه در فراهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید