انتها عملیات مرمت و استحکام بخشی مجموعه تاریخی کاخ سرهنگ آباد زواره

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از اتمام عملیات مرمت و استحکام بخشی مجموعه تاریخی کاخ سرهنگ آباد در روستای سرهنگ آباد از توابع شهر زواره در شهرستان اردستان اطلاع داد.

انتها عملیات مرمت و استحکام بخشی مجموعه تاریخی کاخ سرهنگ آباد زواره

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، فریدون الله کمک با اعلام این مطلب اضافه نمود: مجموعه کاخ سرهنگ آباد که مربوط به دوران قاجار است و توسط سهام السلطنه عرب عامری در حدود سال 1299 قمری مصادف با دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بناشده، دارای سه بخش است.

او اضافه نمود: این سه بخش عبارت اند از سردر، اصطبل و حیاط عمارت، و آب قنات سرهنگ آباد که از محور میانی محیط آن می گذشته و حوضه های آن را پر می نموده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان در ادامه گفت: شاه نشین عمارت شامل نمای بیرونی بنا، دارای تراس ستوندار، اتاق ها، زیرزمین و تالار ستون دار است که شباهت بسکمک به عمارت کاخ چهلستون دارد، و ازنظر تزئینات بسیار خاص و نفیس است، همچنین بخش اندرونی نیز شامل سردر، هشتی، اتاق های مربوطه، مطبخ و حمام اختصاصی است.

او اضافه نمود: مجموعه عمارت سرهنگ آباد در سال 1355 به شماره 1278 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال 96 اولین مرمت این مجموعه توسط اداره کل استان انجام شد که متأسفانه در 14 فروردین 1397 به صورت تعمدی توسط بعضی تخریب گران فرهنگی دچار آتش سوزی شد و بخش عمده ای از مرمت های سقف تالار که از مصالح چوب ساخته شده بود و همچنین تراس اصلی از بین رفت.

الله کمک در ادامه به مرمت های جدید صورت گرفته در این بنا اشاره نمود و گفت: این پروژه، در خردادماه سال جاری بااعتباری حدود دو میلیارد و 17 میلیون ریال شروع و در مهرماه سال جاری باهمت و کوشش ناظر گروه حفظ و احیای اداره کل استان و مسئول موزه زواره به انتها رسید.

او در رابطه با نحوه عملیات مرمتی مجموعه عمارت خانه سرهنگ آباد اضافه نمود: استحکام بخشی دیوارهای اندرونی مجموعه سرهنگ آباد که در جبهه غربی مجموعه قرارداد شامل خاک برداری، دیوارچینی، اجرای پوشش سقف ها، قید بندی، کاه گل پشت بام و راه اندازی دوربین های مداربسته ازجمله بخش های عملیاتی جدید مرمتی این مجموعه تاریخی است.

این بنا با توجه به موقعیت جغرافیایی آن می تواند پذیرای گردشگران طبیعت دوست باشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50277

به "انتها عملیات مرمت و استحکام بخشی مجموعه تاریخی کاخ سرهنگ آباد زواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها عملیات مرمت و استحکام بخشی مجموعه تاریخی کاخ سرهنگ آباد زواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید