پاسخ به پرسش های رایج درباره نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش مجله سرگرمی، شرایط حضور، ثبت نام، خرید، ارسال و بن خرید در نمایشگاه های مجازی کتاب از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام شد.

پاسخ به پرسش های رایج درباره نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس ، با توجه به آغاز فرایند اجرایی نمایشگاه های مجازی کتاب و نظر به برگزاری اولین نمایشگاه مجازی استانی (جنوب کرمان) از تاریخ 29 آذر تا 3دی امسال، خانه کتاب و ادبیات ایران ساز وکار نمایشگاه های مجازی کتاب را در قالب پرسش و پاسخ های ذیل منتشر کرد.

1. چگونه در نمایشگاه های مجازی کتاب بخریم؟

همزمان با آغاز نمایشگاه های مجازی کتاب، خریداران می توانند با مراجعه به وبسایت خانه کتاب و کلیک بر روی سامانه فروش، کتاب های مورد نظر خود را بر اساس تفکیک های موضوعی، ناشر و. . . جست و جو و پس از انتخاب کتاب آن را به سبد خرید خود اضافه و فرآیند پرداخت و خرید را تکمیل نمایند. لازم به ذکر است خرید با هر کارت عضو شتاب که رمز دوم اینترنتی داشته باشد امکان پذیر است.

نکته: نمایشگاه مجازی کتاب تهران آدرس اینترنتی مستقلی خواهد داشت که متعاقبا اعلام می گردد.

2. پس از تکمیل فرآیند خرید چه اقداماتی از سوی خریدار صورت می گیرد؟

پس از تکمیل فرآیند خرید، ناشر موظف است ظرف 24ساعت، نسبت به ارسال کتاب های خریداری شده به وسیله شرکت ملی پست ایران یا سایر روش های مطمئن اقدام نماید. در صورت ارسال به وسیله شرکت ملی پست ایران، پیامک حاوی کد رهگیری به شماره تلفن همراه اعلامی از سوی خریدار ارسال می گردد. در صورت ارسال به وسیله دیگری غیر از شرکت پست، ناشر موظف است اطلاعات تماس متصدی ارسال کتاب ها را در سامانه بارگذاری کند تا برای خریدار قابل مشاهده و پیگیری باشد.

نکته: احراز اعتبار و حصول اطمینان از سرویس ارسالی بر عهده ناشر است.

3. آیا هزینه ارسال کتاب ها برعهده خریدار است؟

خریداران کتاب از نمایشگاه های مجازی، هزینه ای بابت ارسال پرداخت نخواهند کرد.

4. آیا بن خرید کتاب به همه کتاب ها اختصاص خواهد داشت؟

بله. کلیه کتاب های موجود در نمایشگاه مجازی مشمول خرید به وسیله بن می شوند.

5. آیا امکان استفاده از بن کتاب (یارانه دانشجویی، اهل قلم و...) در نمایشگاه مجازی کتاب وجود خواهد داشت؟

در نمایشگاه مجازی کتاب، بسته به شرایط آن نمایشگاه (استانی، ملی و...) امکان استفاده از بن خرید وجود دارد و برخلاف نمایشگاه کتاب فیزیکی که تخصیص بن کتاب به وسیله کارت بانکی صورت می گرفت در نمایشگاه مجازی کتاب، مشمولین دریافت یارانه، بن خرید کتاب خود را به صورت اعتباری روی کد ملی دریافت خواهند کرد.

6. شیوه تخصیص بن کتاب به صورت اعتباری به چه صورت است؟

خریداران قبل از آغاز نمایشگاه مجازی کتاب می توانند به سامانه بن مراجعه و نسبت به ثبت نام و تکمیل اطلاعات لازم اقدام نمایند. پس از طی مراحل ثبت نام، اعتبار خرید کتاب به کد ملی فرد تعلق می گیرد.

نکته: بن اعتباری خرید کتاب در هر نمایشگاه صرفا در همان نمایشگاه قابل استفاده خواهد بود.

7. چه کسانی مشمول دریافت یارانه نمایشگاه مجازی کتاب خواهند بود؟

در نمایشگاه مجازی استانی همه خریداران تا سقف اعتبار در نظر گرفته شده می توانند از یارانه خرید 30درصدی تا سقف 200هزار تومان استفاده نمایند. به عبارتی افرادی که پیروز به ثبت نام و دریافت یارانه شده اند می توانند با پرداخت 140هزار تومان، 60هزار تومان یارانه خرید دریافت نمایند و تا سقف 200هزار تومان خرید نمایند. در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز مشمولان دریافت بن خرید کتاب اعم از دانشجویان، طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه و اهل قلم همچون نمایشگاه فیزیکی مشمول دریافت بن خرید کتاب خواهند شد.

8. آیا به غیر از یارانه، تخفیف دیگری در نمایشگاه های مجازی کتاب استانی در نظر گرفته شده است؟

در نمایشگاه های مجازی کتاب استانی ناشران موظف به ارائه حداقل 10درصد تخفیف خواهند بود که ضوابط آن اعلام خواهد شد.

9. کتاب ها به چه شیوه ای توسط ناشران به خریداران ارسال می شوند؟

ناشران می توانند با مراجعه به پنل (غرفه مجازی) خود لیست کتاب های خریداری شده و فهرست خریداران را مشاهده نمایند. لذا موظف هستند ظرف مدت 24 ساعت نسبت به ارسال کتاب ها به آدرس خریداران به وسیله شرکت ملی پست ایران یا سایر سامانه های معتبر اقدام نمایند و اسناد و مدارک شامل کدرهگیری و شماره تماس متصدی ارسال کتاب را در سامانه بارگذاری نمایند.

10. آیا خرید به وسیله همه بانک های دارای کارت شتاب امکان پذیر است؟

با داشتن رمز دوم اینترنتی، امکان خرید به وسیله همه کارت های شتابی امکان پذیر است.

11. آیا لازم است مالکیت شماره تلفن اعلامی به وسیله خریدار به نام شخص خریدار باشد؟

در صورت استفاده از یارانه (بن نمایشگاه) لازم است شماره تلفن اعلامی در مالکیت کدملی فرد مشمول دریافت یارانه باشد. در صورت خرید آزاد، مالکیت شماره تلفن اعلامی به نام خریدار ضروری نیست.

12. در صورت ارسال مرسوله از سوی شرکت ملی پست ایران و نبود خریدار برای تحویل بسته های پستی چه اقدامی باید انجام گردد؟

این امر تابع قوانین شرکت ملی پست ایران خواهد بود.

13. آیا کتاب فقط به آدرس خریدار ارسال می گردد؟

کتاب ها صرفا بر اساس آدرس ثبت شده از سوی خریدار بر روی سایت ارسال خواهند شد.

14. آیا امکان انصراف از خرید وجود دارد؟

در صورتی که فرایند خرید و پرداخت هزینه کتاب اجرا شده باشد و ناشر کتاب ها را برای خریدار ارسال نموده باشد و مدرک ارسال به وسیله سامانه دیگر بارگذاری شده باشد امکان انصراف وجود ندارد.

15. چگونه مراحل خرید کتاب خود را پیگیری کنیم؟

پیگیری فرایند خرید کتاب به سه طریق امکان پذیر خواهد بود:

الف) به وسیله مرکز جوابگویی نمایشگاه مجازی کتاب به شماره تلفن 91009898-021

ب) ارسال تیکت در صورت ایجاد حساب کاربری در سایت

ج) ارسال ایمیل به ostani@tibf. ir برای نمایشگاه استانی جنوب کرمان

نکته: برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران آدرس مستقل اعلام خواهد شد.

16. کتاب ها در چه بازه زمانی به دست خریدار می رسند؟

ناشر موظف است کتاب ها را ظرف مدت 24 ساعت به وسیله شرکت ملی پست یا سایر سرویس های مطمئن تحویل دهد و بسته به عملکرد شرکت ملی پست و سایر سرویس ها پیش بینی می گردد به صورت میانگین حداقل یک روز و حداکثر یک هفته نسبت به تحویل کتاب ها اقدام گردد.

نکته: احراز اعتبار و حصول اطمینان از سرویس ارسالی بر عهده ناشر است.

17. در صورت تاخیر در دریافت کتاب ها از سوی خریدار چه اقدامی باید صورت بگیرد؟

در وهله اول، خریدار با پیگیری کدرهگیری پستی یا تماس با متصدی ارسال(شماره ای که در سایت ثبت شده است) شرایط مرسوله را پیگیری کند. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب از یکی از سه طریق زیر اقدام کند:

الف) مرکز جوابگویی نمایشگاه مجازی کتاب به شماره تلفن 91009898-021

ب) ارسال تیکت در صورت ایجاد حساب کاربری در سایت

ج) ارسال ایمیل به ostani@tibf. ir برای نمایشگاه مجازی کتاب جنوب کرمان

18. راه های ارتباط و پشتیبانی نمایشگاه مجازی کتاب چیست؟

الف) مرکز جوابگویی نمایشگاه مجازی کتاب به شماره تلفن 91009898-021

ب) ارسال تیکت در صورت ایجاد حساب کاربری در سایت

ج) ارسال ایمیل به ostani@tibf. ir برای نمایشگاه مجازی کتاب جنوب کرمان

19. آیا برای خرید کتاب در طول روز سقف وجود دارد؟

خیر، اما سقف تراکنش بانکی تابع قوانین بانک مرکزی خواهد بود.

20. آیا امکان خریدهای متعدد از ناشران متعدد در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب وجود خواهد داشت؟

بله، امکان خرید در طول ایام نمایشگاه وجود دارد اما با هدف تجمیع مرسوله های پستی و عدم تکرر مراجعه شرکت ملی پست برای تحویل کتاب ها به درب منزل، پیشنهاد می گردد خریدهای هر ناشر در یک سبد خرید به صورت تجمیعی انجام گردد.

21. در صورت عدم یا صحیح نبودن کدپستی خریدار چه اقدامی انجام گردد؟

این مساله تابع قوانین شرکت ملی پست خواهد بود.

22. آیا برای خرید از نمایشگاه های استانی باید صرافا بومی یا ساکن آن استان بود؟

خیر، اما آدرس اعلامی برای ارسال کتاب ها باید در محدوده جغرافیایی همان استان باشد.

23. آیا امکان تجمیع خریدها وجود دارد؟

خیر، هر ناشر به صورت مستقل نسبت به ارسال کتاب به مشتریان اقدام خواهد نمود.

24. خریداران چگونه می توانند کتاب های مورد نظر خود را در سامانه نمایشگاه مجازی کتاب پیدا نمایند؟

کتاب های موجود در سامانه نمایشگاه های مجازی کتاب به لحاظ موضوعی، ناشر و. . . دسته بندی شده اند و در عین حال امکان جست و جوی پیشرفته از یک ناشر یا یک عنوان خاص نیز وجود دارد.

سوالاتی که ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب با آن برخورد خواهند کرد:

25. تاریخ اعتبار پروانه نشر برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تا چه تاریخی خواهد بود؟

با توجه به مسائل حقوقی، اداری و اقتصادی نمایشگاهی، ناشران موظف به داشتن پروانه نشر معتبر تا یک ماه پس از خاتمه نمایشگاه مجازی کتاب خواهند بود و آن دسته از ناشرانی که تاریخ اعتبار پروانه نشر آنها رو به خاتمه است لازم است در سریع ترین زمان نسبت به تمدید اعتبار اقدام نمایند.

26. آیا امکان تغییر قیمت در سامانه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای ناشران وجود دارد؟

در هر نمایشگاه، امکان تغییر قیمت فقط یک بار در سامانه فروش نمایشگاه امکان پذیر خواهد بود.

27. نحوه تحویل کتاب از سوی ناشر و ارسال کتاب از سوی شرکت ملی پست به چه صورت خواهد بود؟

ناشران موظف هستند ظرف 24 ساعت پس از اتمام فرایند خرید که در پنل یا غرفه مجازی قابل مشاهده است نسبت به ارسال کتاب ها اقدام نمایند. ارسال کتاب به وسیله ناشر به دو طریق خواهد بود:

الف) به وسیله شرکت ملی پست ایران و دریافت کدرهگیری (نحوه ارسال کتاب به وسیله شرکت ملی پست به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.)

ب) ارسال کتاب به وسیله سامانه های پستی معتبر و جوابگو (درج شماره تلفن متصدی ارسال برای خریدار و مسئول برگزاری نمایشگاه الزامی است.)

28. آخرین مهلت به روز رسانی کتاب از سوی ناشران تا چه تاریخی است؟

ناشران تا زمان ثبت نام در نمایشگاه مجازی کتاب فرصت دارند کتاب های خود را در سامانه به روزرسانی نمایند و امکان تغییر در لیست کتاب ها پس از نهایی شدن ثبت نام وجود ندارد.

29. نحوه محاسبه هزینه ارسال به وسیله شرکت ملی پست چگونه خواهد بود؟

در نمایشگاه مجازی استانی جنوب کرمان بر اساس نرخ نامه پست کتاب (موضوع تفاهم نامه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با شرکت ملی پست) است که حدود 25درصد پایین تر از نرخ نامه رسمی پست است که جزئیات آن در سایت posteketab. com قابل مشاهده است.

30. شرط استفاده از نرخ نامه پست کتاب چیست؟

ناشران با عضویت در سامانه پست کتاب می توانند از امکانات نرخ نامه پست کتاب بهره مند شوید.

31. چگونه در سامانه پست کتاب عضو شویم؟

آن دسته از ناشرانی که تا به امروز عضو سامانه پست کتاب نشده اند می توانند هنگام ثبت نام با دنبال کردن مراحل ثبت نام سامانه مذکور عضو گردد.

شایان ذکر است موارد فوق بخشی از پرسش های متداول در مورد نمایشگاه مجازی کتاب بوده و جزئیات بیشتر طی مراحل آینده به وسیله روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران و ستاد خبری نمایشگاه های مجازی اطلاع رسانی خواهد شد.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 123642

به "پاسخ به پرسش های رایج درباره نمایشگاه مجازی کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به پرسش های رایج درباره نمایشگاه مجازی کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید