پارتیشن بندی اداری
به گزارش مجله سرگرمی، پارتیشن بندی در بازسازی ساختمان
امروزه در خیلی از محیط ها مخصوصا مکان های اداری از تکنیک پارتیشن بندی استفاده می گردد. پارتیشن بندی اداری یک روش برای تفکیک کردن و مجزا کردن قسمت های مختلف در یک اداره و محل کار است. در پارتیشن بندی هر قسمت مجزا می گردد و در اختیار یک کارمند و یا کارمندان قرار می گیرد. خیلی از ساختمان های اداری قدیمی برای پارتیشن بندی جدید احتیاج به بازسازی ساختمان دارند تا با طراحی داخلی در پارتیشن بندی فعالیت گردد.

بهتر ابتدا درباره پارتیشن و پارتیشن بندی مطالعه ای داشته باشیم و سپس به پارتیشن بندی اداری و انواع آن و در ادامه اجرای آن بپردازیم.
پارتیشن اداری
پارتیشن چیست؟
پارتیشن به معنای جداسازی و تفکیک سازی است. از طریق پارتیشن می توان از فضای یک محیط خیلی بهتر و بهینه تر استفاده کرد. در خیلی از مکان ها مثل ادارات، مکان های مسکونی و غیرمسکونی استفاده می گردد.
با استفاده از پارتیشن و طراحی حرفه ای آن در ساختمان می توان از محیط ها را کاربردی تر کرد. پارتیشن ها به دو نوع وجود دارند. یکی پارتیشن های ثابت هستند و دیگری پارتیشن های متحرک هستند.
پارتیشن ثابت
پارتیشن ثابت بر روی زمین پیچ و مهره می گردد و نصب می گردد. ارتفاع برخی از این پارتیشن ها بلند است. به سقف وصل می شوند. برخی ها هم ارتفاعشان کم و کوتاه است.
پارتیشن ثابت
پارتیشن متحرک
به صورت شناور است و قابل جا به جایی است. می توان بر اساس تغییر دکوراسیون آن را تغییر داد. از مزایای آن تنوع در طراحی و چیدمان بر اساس دکوراسیون است.
پارتیشن بندی
با پارتیشن می توان فضاها را تفکیک و از هم جدا کرد. با انجام تقسیم فضا از طریق پارتیشن، در واقع پارتیشن بندی شده است. این کار با هدف منظم کردن محیط و فضا انجام می گردد.
پارتیشن بندی اداری
با توجه به محدودیت فضا در مکان های اداری و کاری و بر اساس احتیاجی که به تبدیل فضا به فضای کاربردی تر است، در ادارات پارتیشن بندی با توجه به یک پارامترهایی طراحی و اجرا می گردد.
البته که علاوه بر کاربردی بودنش باید به زیبایی و طراحی پارتیشن بندی اداری هم توجه گردد. طرح و مدل پارتیشن اداری تاثیر بسزایی می تواند در زیبایی یک محیط اداری داشته باشد. در یک محیط اداری با حفظ نظم و آرامش کارکنان مورد توجه قرار گیرد. راحتی کارکنان نیز در الویت این طراحی و جا به جایی مطرح می گردد. در پارتیشن بندی اداری انواع چوبی، فلزی و شیشه ای هست که بنا بر کاربردش اجرا می گردد.
از بزرگترین علت های استقبال و استفاده از پارتیشن بندی اداری ایجاد یک فضایی آرام و با دسترسی بالا برای کارکنان و کارمندان است. این نکته از مهم ترین علت های استفاده از پارتیشن بندی در محیط اداری است.
انواع پارتیشن اداری
پارتیشن های اداری در مدل های مختلفی از جمله، تک جداره، دو جداره، فریم لس، کلاسیک، شیشه ای، دارای فریم آلومینیومی و دیگر انواع وجود دارند و عرضه می شوند. هر کدام از مدل ها بر اساس کاربرد و محیطی که قرار است قرار گیرند انتخاب می شوند. از رایج ترین نوع پارتیشن بندی اداری می توان به گزینه های زیر اشاره داشت.
- پارتیشن بندی اداری شیشه ای
- پارتیشن بندی اداری ام دی اف
- پارتیشن شیشه ای و ام دی اف
- پارتیشن بندی ام دی اف با پروفیل آلومینیومی
- پارتیشن بندی شیشه ای با پروفیل آلومینیومی
هر کدام از این انواع در نوع خود و با توجه به نوع فعالیتی که وجود دارد قیمت آنها انتخاب می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. به همین علت بهتر است که با یک کارشناس مشاوره گردد.
پارتیشن های اداری از نظر تعداد جداره نیز به تک جداره و دو جداره نیز طبقه بندی می شوند:
پارتیشن تک جداره
این پارتیشن ها به صورت قاب هایی یک تکه هستند که حالتی ایستاده دارند. این پارتیشن ها سبک هستند و خیلی راحت می توان آن ها را جا به جا کرد. ایمن نوع پارتیشن ها از دو جداره ها ارزان تر هستند.
پارتیشن متحرک
پارتیشن دو جداره
در پارتیشن های دو جداره برای نگه داشتن پارتیشن از ستون استفاده نمی گردد زیرا پارتیشن ها به اندازه کافی مقاوم هستند و استحکام دارند. از مزیت های پارتیشن های دو جداره عبور کابل های شبکه و سیستم در قسمت های پارتیشن است. قیمت این نوع پارتیشن ها به طور تقریبی دو برابر تک جداره ها است. در دو جداره ها تنوع مدل ها بیشتر است و مدل هایی که تا سقف ادامه دارند در طرح و زیبایی پر تنوع هستند.
مزایای پارتشن بندی اداری
برای ایجاد یک محیط مطلوب از پارتیشن استفاده می گردد. با قرار دارن بخش های مختلقی از فضا برای کارکنان راندمان هم بالا می رود و محیط بسیار آرام و مطلوب برای کارکنان است. از مزایای پارتیشن بندی به موارد زیر اشاره می کنیم.
- مخفی کردن یراق آلات
- قابلیت حرکت آسان و بی دردسر
- سرعت در ساخت و صرفه جویی در زمان
- کاهش هزینه ها
- عمر طولانی
- استفاده مفید از بیشتر فضا
- مقرون به صرفه بودن
- آکوستیک بودن
- حفظ یکپارچگی در محیط
- قابلیت اجرا در ارتفاع های گوناگون
- عدم آسیب رسانی به ساختمان
عامل قیمت در پارتیشن بندی
قیمت پارتیشن و پارتیشن بندی به عوامل زیادی بستگی دارد. اول از همه جنس آن است. این که قرار است شیشه ای انتخاب گردد یا چوبی و یا آلومینیومی باشد. در مرحله بعد مدل طراحی و نحوه پیاده سازی آن است. کیفبت بهتر در طراحی قیمت را بیشتر می نماید و این کاملا طبیعی است. خلاقیت و اجرای اصول در طراحی و نصب پارتیشن بسیار مهم است. یک پارتیشن ارزان که اصولی اجرا شده است به مراتب با ارزش تر است از یک پارتیشن گرانی است که بی کیفیت نصب و اجرا شده است.
سخن آخر
با توجه به تنوع در انواع پارتیشن بندی اداری بهتر است که قبل از انتخاب و خرید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید و نسبت به فضا و کاری که قرار است انجام گردد مدل مناسب و دلخواهتان طراحی و نصب گردد.
سوالات متداول پارتیشن بندی اداری
1چرا استفاده از پارتیشن بندی اداری مرسوم و مهم است؟
با یک مهندسی صحیح و طراحی مناسب اداری می توان بهره وری از کارکنان را بیشترکرد. برای حفظ تمرکز کارکنان به یک کحیط آرام و بی سروصدا احتیاج است. حریم خصوصی افراد هم حفظ می گردد.
2کارایی کدام نوع پارتیشن بیشتر است؟ دو جداره یا تک جداره؟
برای کارایی بیشتر مدل پارتیشن دو جداره بهتر است. برای تنظیم دمای محیط هم از پارتیشن دو جداره استفاده می گردد. در مقابل دارای قیمت بیشتری هم هستند.
3برای خرید یک پارتیشن چه نکاتی را بهتر است در نظر بگیریم؟
بهتر است از ابتدا بدانیم پارتیشن ها برای چه هدفی قرار است انتخاب شوند و کاربر آن ها در محیط چیست. توقعات خود را از پارتیشن بشناسید. این مهم است که آیا فقط برای جداسازی فضا می خواهید یا توقعات بیشتری را از پارتیشن بندی اداری دارید.
منبع: رویا مالbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا