وضعیت بارش ایران در پاییز 98

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی وضع بارش ایران را در دو ماه باقی مانده از تابستان و پاییز سال جاری پیش بینی کرد و از افزایش نیم تا دو درجه ای دما نسبت به نرمال طی سه ماه آینده اطلاع داد.

وضعیت بارش ایران در پاییز 98

ایمان بابائیان در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت بارش ایران در مرداد ماه امسال اظهارکرد: در ماه جاری به دلیل تداوم فعالیت امواج شرقی در نیمه جنوبی کشور و فاز مثبت دورپیوند دوقطبی اقیانوس هند، میانگین بارش در سواحل جنوب و جنوب شرقی کشور در محدوده نرمال تا بیش از نرمال در نوسان است.

وی ادامه داد: در شهریورماه امسال، بارندگی در بخش هایی از غرب دریای خزر در محدوده نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود اما پیش بینی می گردد که در بقیه نقاط کشور در همین ماه بارش ها در در محدوده نرمال باشد.

به گفته سرپرست پژوهشکده اقلیم شناسی بارش کشور طی دو ماه شهریور و مهر در استان گیلان گرایش به کمتر از نرمال دارد ولی در سایر استان ها در محدوده نرمال پیش بینی می گردد.

بابائیان با اشاره به تاثیر دورپیوند انسو در میزان بارش های ایران و با شرح این موضوع که دورپیوند جهانی انسو دارای سه فاز النینو، خنثی و لانینا است و در هر یک از این موقعیت ها، میزان بارش ها متفاوت است،اظهارکرد: مراکز و مدل های پیش بینی نماینده در استرالیا، آمریکا و اروپا که به طور تخصصی دورپیوند انسو (ENSO) را پیش بینی می نمایند، در چند ماه گذشته به طور پیوسته پیش بینی می کردند که تا زمستان امسال انسو در فاز النینوی ضعیف ادامه خواهد داشت که در این صورت افزایش بارش در خاورمیانه و به طور خاص در کشور ما اتفاق می افتاد اما در جدیدترین پیش بینی این مراکز تاکید شده که در پاییز و زمستان امسال، انسو به فاز خنثی می رسد.

وی تاکید نمود: با توجه به تغییرات پیش آمده انسو در پاییز 1398 فاز خنثی دارد بنابراین کمکی به افزایش بارش کشور به ویژه در فصل های پاییز و زمستان امسال نمی کند بنابراین در مهرماه امسال بارندگی در سواحل دریای خزر در محدوده نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود اما پیش بینی می گردد که در بقیه نقاط کشور در همین ماه بارش ها در در محدوده نرمال باشد.

بایائیان با اشاره به اینکه بارش آبان ماه 98 در مناطق شمال غربی کشور در محدوده نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود،اظهارکرد: در همین ماه در سایر مناطق بارش در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال خواهد بود.

این اقلیم شناس در خصوص وضع بارش کشورهای همسایه ایران طی ماه های آینده تاکید نمود: در ماه های مرداد تا مهرماه 98، بارش در کشورهای همسایه ایران عمدتا در محدوده نرمال پیش بینی می گردد.

بابائیان در انتها به شرایط دمایی کشور در ماه های آینده اشاره نمود و گفت: دمای هوا در مرداد و شهریور نیم تا یک و نیم درجه سلسیوس و در مهرماه یک تا دو درجه سلسیوس نسبت به نرمال بلندمدت افزایش می یابد.

بلاگ پو: بلاگ پو | اینجای دنیای ما وبلاگنویس هاست

تور کانادا: تور کانادا | مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا

تور آلمان ارزان: تور آلمان ارزان قیمت | تور برلین، تور فرانکفورت، تور نمایشگاهی آلمان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35706

به "وضعیت بارش ایران در پاییز 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت بارش ایران در پاییز 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید