وامداری هنرمندان فیگوراتیو از عکاسی تجربه گرا

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، دومین مراسم سالروز درگذشت زنده یاد صادق تیرافکن، همزمان با آخرین روز برپایی نمایشگاه آثار این هنرمند در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم با حضور توکا ملکی، بهنام کامرانی، امیرعلی قاسمی، نیوشا توکلیان، کورش ادیم، کسری عابدینی، جاوید رمضانی و جمعی دیگر از هنرمندان و علاقمندان به هنر، آدینه 12 تیر برگزار گردید.

وامداری هنرمندان فیگوراتیو از عکاسی تجربه گرا

در ابتدای این مراسم که برای بزرگداشت و آنالیز آثار زنده یاد صادق تیرافکن برگزار شده بود، فیلمی با عنوان تخت جمشید پخش شد و پس از آن امیرعلی قاسمی مجری برنامه از کامرانی و توکا ملکی

دعوت کرد تا در کارگاهی که به این منظور طراحی شده بود، حضور پیدا نمایند.

کامرانی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه این مراسم به همت بنیاد تیرافکن برگزار شده است، اظهار کرد: به سهم خودم از قاسم تیرافکن برادر زنده یاد صادق تیرافکن که در این یکی دو سال که صادق در

بین ما نیست، اهتمام ویژه ای برای معرفی آثار این هنرمند داشته و بنیاد تیرافکن را نیز دایر نموده ، تشکر می کنم. صادق تیرافکن جزو نسلی از هنرمندان است که خود من هم از آن نسل محسوب می شوم و به آن تجربه گرا می گوییم. در واقع در مقطعی که نسل ما قرار می گیرد، یعنی انقلاب و جنگ، تقریبا اکثر هنرمندانی که گرایش به هنر معاصر در آنها مشهود است، هنرمندانی هستند که تجربیات متفاوتی دارند. همانطور که می دانید تیرافکن هم تجربه های زیادی را از تئاتر، فیلم سازی و انتها عکاسی پی گرفت. عکاسی مستند اقناعش نمی نماید بنابراین به عکاسی طراحی شده روی می آورد و بعد از آن فتوکولاژ، چیدمان و ...

کامرانی سپس با نمایش آثاری از تیرافکن که تاکنون دیده نشده بود و مقایسه آنها با آثار ابتدایی این هنرمند و آثار انتهای او، به آنالیز نگاه تئاترال این هنرمند پرداخت و گفت: صادق مرتب در حال تجربه کردن بود. از پرداختن به تک پرسوناژ تا تبدیل به بافت شدن انبوهی از افراد تا انتخاب قاب های آثار که خیلی به دقت صورت می گرفته است. از منظر نشانه های معاصر در آثار او، مخاطره جویی شبه قهرمانانه در عین حال روی دیگر آثار صادق تیرافکن است که خارج از پرداختن به زندگی روزمره قرار می گیرد.

در ادامه این مراسم، امیرعلی قاسمی متنی را که آنده آ.دی.فیتزپاتریک، دانشیار تاریخ و تئوری هنر دانشگاه اوتاوای کانادا در یکم جولای سال میلادی جاری، درباره مجموعه دوقلوهای صادق تیرافکن با عنوان بازنویسی تاریخ عکاسی ایران، کارهای اولیه صادق تیرافکن نوشته بود، برای حضار قرائت کرد.

در بخشی از این متن آمده بود: درگذشت صادق تیرافکن در اردیبهشت 92 برای خانواده و دوستانش و برای تاریخ عکاسی ایران، فاجعه ای بود. به نظر می رسید آنچه به عنوان مجموعه آثار صادق تیرافکن می شناسیم، به تعدادی محدود است و اثر هنری جدیدی قرار نیست از این هنرمند تأثیرگذار که وقتی زندگی هنری اش سرانجام یافت در اوج قدرت هنری و خلاقیت بود، کشف گردد. با این همه به یمن تلاش های انتها ناپذیر برادر سخت تلاش، قاسم تیرافکن، در راه اندازی بنیاد فرهنگی تیرافکن برای محافظت از آرشیو و آثار صادق تیرافکن، حالا با آثاری روبرو شده ایم که پیش از این هرگز دیده نشده و به نمایش درنیامده اند.

فیتزپاتریک در انتها نوشتارش آورده بود: تمام هنرمندان بعدی که در حال کار کردن در فضای عکاسی معاصر هنری هستند و بر موضوع فیگور و هویت تأکید دارند از اساس وامدار خلاقیت و فاصله گیری از سنتی هستند که در عکس های هنری اولیه صادق تیرافکن به هنر ایران معرفی شده است.

در ادامه این نشست، توکا ملکی نیز با تشکر از قاسم تیرافکن برای تلاشش در بنیاد تیرافکن، به سخنرانی پرداخت و گفت: جوانمرگی در هنر مصادف است با اسطوره سازی. این اتفاق فرصتی را فراهم می نماید که هنرمندی را بر صدر بنشانیم و از او بتی بسازیم و در این فرصت دشمنان دیروز تبدیل به ستایشگران امروز می شوند. اما من به آثار صادق تیرافکن واقعا به عنوان کسی نگاه می کنم که تجربه کرد و همچنان در حال تجربه بود، بنابراین زمان و فرصتی می برد تا تعیین گردد که این هنرمند ستاره ای بود در هنر معاصر ایران که درخشید و تمام شد و یا نور پر فروغی است که ماندگار خواهد بود.

وی ادامه داد: فکر می کنم باید کارهای تیرافکن را در دوره ای که کار کرد و زمانی که تجربه کرد، بسنجیم. 50 سال عمر و 30 سال تجربه واقعا زمان کمی است برای اینکه تعیین گردد که جهت کاری یک هنرمند دقیقا به کجا می رسد و چقدر مداومت دارد.

ملکی سپس به آنالیز آثار تیرافکن از نظر مفهوم و موضوع پرداخت و گفت: قضاوت من بر اساس آثار به نمایش درآمده او است و طبیعتا به نمایش درآمدن آثار دیده نشده او می تواند جهت این نگاه را عوض کند.

وی در ادامه به آنالیز و مقایسه آثار تیرافکن در بستر تاریخی هنر ایران و بستر اجتماعی هنرمند پرداخت.

در انتها این مراسم، امیرعلی قاسمی کتاب تاریخی برای فردا شامل آثاری را که از صادق تیرافکن به مناسبت بی ینال ونیز سال جاری منتشر شده است، معرفی و عنوان نمود که به زودی این کتاب که به زبان انگلیسی است، به زبان فارسی نیز منتشر خواهد شد.

این مراسم با گفتگویی تخصصی حول محور آثار تیرافکن، توسط سخنرانان این مراسم، انتها یافت.

mahsanblog.ir: سیستم مدیریت محتوای مهسان

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 49688

به "وامداری هنرمندان فیگوراتیو از عکاسی تجربه گرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وامداری هنرمندان فیگوراتیو از عکاسی تجربه گرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید