هشدار هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور

به گزارش مجله سرگرمی، سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق در 17 استان کشور اطلاع داد و نسبت به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و خودداری از شنا در سواحل شرقی چابهار توصیه کرد.

هشدار هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور

به گزارش خبرنگاران به نقل از انتخاب ،سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک امروز (اول خردادماه) برای شمال استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، یکشنبه (2 خردادماه) برای استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، قم، غرب اصفهان، غرب یزد، لرستان، زنجان، ارتفاعات در استان های گیلان، مازندران و تهران، دوشنبه (3 خردادماه) برای شمال آذربایجان شرقی، زنجان، ارتفاعات استان های مازندران، البرز و تهران و سه شنبه (4 خردادماه) برای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی قزوین، البرز، تهران و قم پیش بینی می گردد.

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب مسیل ها و رودخانه ها وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به حفظ فاصله و تقویت سازه های موقتی، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در چرای دام ها در مراتع در برابر صاعقه و در مجاورت رودخانه ها و مسیل ها توصیه می نماید.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری ضمن پیش بینی وقوع رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی با احتمال وقوع تگرگ یکشنبه (2 خردادماه) در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان، مرکزی و ارتفاعات و دامنه در استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران، گیلان، دوشنبه (3 خردادماه) در شمال آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی و سه شنبه (4 خردادماه) در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات و دامنه در استان های همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان آورده است: در این شرایط جوی آسیب رسیدن به محصولات کشاورزی و اصابت صاعقه به دام ها دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، محافظت از باغات به دلیل احتمال وقوع تگرگ، استحکام و ترمیم سقف گلخانه ها در برابر وزش باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، خودداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرهای پرورش ماهی و جمع آوری نهاده های کشاورزی از روی زمین به دلیل شرایط نامساعد جوی را توصیه می نماید.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و احتمال وقوع تگرگ فردا (2 خردادماه) برای شمال آذربایجان شرقی و اردبیل پیش بینی می گردد. در این شرایط بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، صاعقه و برق گرفتگی، احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط دربرابر خطر صاعقه و برق گرفتگی توصیه می گردد.

سازمان هواشناسی در هشدار زرد رنگ دیگری با اشاره به مواج شدن شرق دریای عمان از فردا تا سه شنبه (2 تا 4 خردادماه)، افزایش ارتفاع موج دریا تا حدود 2 تا 3 متر در ساحل چابهار و فراساحل واقع در شرق دریای عمان را پیش بینی نموده است بنابراین احتمال آسیب رسیدن به شناورهای کوچک و تورهای ماهیگیری وجود دارد و این سازمان نسبت به خودداری از به کارگیری شناورهای کوچک تفریحی، پرهیز از شنا در سواحل شرقی چابهار توصیه می نماید.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش بینی می گردد که پدیده ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب گردد. هشدار نارنجی برای آماده باش دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می گردد. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می گردد تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

datapad.ir: دیتاپد | مجله فناوری و تخصصی رایانه

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 147855

به "هشدار هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید