هر 5 ماه عدم حضور در کلاس درس 9 ماه افت یادگیری به همراه دارد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تاکید براینکه جامعه باید اهتمام ملی داشته باشد تا مدرسه برای حضور فیزیکی دانش آموزان باز گردد گفت باید بچه ها نه به شکل حضوری پیش از کرونا بلکه با رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت محیط با مدرسه مراودات داشته باشند و معلمان در مدرسه کلاس های مجازی را برگزار نمایند.

هر 5 ماه عدم حضور در کلاس درس 9 ماه افت یادگیری به همراه دارد

محمد حسنی در گفت وگو با پانا درباره اهمیت بازگشایی مدارس اظهار کرد: باید این را بدانیم که مدرسه به طور کامل و مانند شرایط قبل از کرونا بازگشایی نمی گردد اما مانند هرسال مدارس فعالیت هایش حداقل شروع خواهد شد. در یک سال گذشته و چند ماه پایانی سال 98-99 فضای مجازی بستر تشکیل کلاس های درس بود و فرایند یاددهی یادگیری از این طریق دنبال شد. اکنون هم می توان همان شرایط وجود داشته باشد و مهرماه مدارس باز و فعالیت شروع گردد آنچه مدنظر است این است که آیا باید به شرایط قبلی آموزش برگردیم و آیا نمی توانیم پیش نیازهای لازم برای حضور دانش آموزان را در مدرسه فراهم کنیم؟

وی ادامه داد: از وجه علمی و پداگوژیکی عدم حضور بچه ها در مدارس آسیب های بسیاری را به همراه دارد تداوم این آسیب ها برای هر جامعه نگران نماینده است؛ زیرا دانش آموزان سرمایه های کشور هستند و جامعه با این افراد ادامه حیات پیدا می نماید

آموزش در فضای مجازی پایه اساس آموزش نیست زیرا در این صورت با بحران افت یادگیری و تحصیلی روبرو می شویم

حسنی نخستین آسیب عدم حضور دانش آموزان در مدارس را بحث افت یادگیری دانست و اضافه کرد: تمامی ظرفیت های مدرسه (معلمان، مدیران، کادر مدرسه و امکانات) برای این است که بچه ها یاد بگیرند تا در آینده شهروند شایسته اجتماع باشند. لذا با افت یادگیری و تحصیلی بچه ها و نوجوانان و ایجاد هرگونه اختلال در این فرایند، جامعه اساساً ضرر می نماید. ازآنجاکه آموزش در فضای مجازی کیفیت پایینی دارد به ویژه در شرایط کشور ما که زیرساخت ها، سخت افزارها، نرم افزارها، آمادگی های مهارتی و فرهنگی ایجاد یک محیط آموزشی مناسب در فضای مجازی را نداریم. بی تردید آموزش مجازی خروجی کافی و شایسته ای را نخواهد داشت. حتی کشورهایی که ازنظر زیرساخت ها و سخت افزارها و نرم افزارها آمادگی بسیار بهتر و متفاوت از ما داشته اند اهتمام ویژه ای برای حضور دانش آموزان در مدرسه دارند.

دکتری فلسفه تربیت دانشگاه تهران آموزش درباره فضای مجازی و تدریس از راه دور اسم کرد: آموزش در فضای مجازی پایه اساس آموزش نیست زیرا در این صورت با بحران افت یادگیری و تحصیلی روبرو می شویم؛ بر اساس تحلیل های بانک جهانی اطلاعات، هر 5 ماه عدم حضور در کلاس درس 9 ماه افت یادگیری به همراه دارد که این آمار تکان دهنده است بی تردید ظرفیت های فضای مجازی می تواند به صورت مکمل به افزایش کیفیت یادگیری مدرسه ای یاری کند اما اگر آن را اساس و پایه آموزش مدرسه ای بدانیم مرتکب خطا شده ایم؛ بنابراین تداوم این شرایط به صلاح کشور نیست.

این کارشناس نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد: افت یادگیری برای افرادی است که آموزش در فضای مجازی را تجربه و دنبال می نمایند. افزون بر این اگر در نظر بگیریم که دانش آموزان زیادی هم هستند که بدون داشتن امکانات سخت افزاری از کلاس درس مجازی جا می مانند. جمع این خسارت واردشده بسیار سنگین می گردد. به ویژه برای دانش آموزان پایه های اول تا سوم که مهارت های پایه خواندن، نوشتن، حساب کردن و ارتباطات اجتماعی را در مدرسه یاد می گیرند. این خسارت تشدید می گردد این مهارت ها پایه پیشرفت تحصیلی در پایه های بعد خواهد بود.

باید یک اهتمام و پویش ملی در کشور شکل بگیرد تا مدرسه برای حضور فیزیکی دانش آموزان آماده گردد

این استاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش تأکید کرد باید یک اهتمام و پویش ملی در کشور شکل بگیرد تا مدرسه برای حضور فیزیکی دانش آموزان آماده گردد؛ اهمیت این مسئله برای این است که دوگانه تربیت و امنیت دانش آموز مهم است و باید راهبرد استیفای هر دو حق به طور هم زمان را به به برترین نحو دنبال کنیم. برای این منظور باید همه نهادهای ذی ربط و ذی دخل دست به دست هم بدهند تا پیش نیازهای حضور متناسب با شرایط هر منطقه را فراهم نمایند. نباید فکر کنیم این موضوع به تنهایی از عهده آموزش وپرورش برمی آید باید با مشارکت ملی این موضوع را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: براین باور هستیم باید محیط مدرسه امن باشد باید این موضوع با رعایت سختگیرانِ پروتکل ها عملی گردد و بچه ها نه به شکل حضوری پیش از کرونا بلکه با رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت محیط با مدرسه مراودات داشته باشند و معلمان در مدرسه کلاس های مجازی را برگزار نمایند.

حسنی با اشاره به اینکه شرایط و امکانات مدارس در سطح کشور باهمدیگر فرق دارد و نمی توان یک حکم کلی برای آن ها صادر کرد اضافه کرد: حدود 50 هزار مدرسه با تعداد زیر 50 دانش آموز داریم در این مدارس این امکان فراهم است که هر روز 25 دانش آموز به مدرسه بیایند و مدرسه هفته ای 3 روز برای 25 نفر و 3 روز برای 25 نفر دیگر باز و پذیرای آن ها باشد. برای سایر مدارس هم باید متناسب با شرایط آنها تدبیر صورت گیرد تا مدرسه برای حضور هرچند پاره وقت دانش آموزان آماده گردد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 157427

به "هر 5 ماه عدم حضور در کلاس درس 9 ماه افت یادگیری به همراه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر 5 ماه عدم حضور در کلاس درس 9 ماه افت یادگیری به همراه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید