نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، وقتی تبلیغات گسترده به دادِ آکپارتی نرسید

به گزارش مجله سرگرمی، حزب عدالت و توسعه در ترکیه٬ هیچگاه به این اندازه در دنیای رسانه٬ قدرتمند و ثروتمند نبوده است. حالا ده ها نوع رسانه قدرتمند و متنوع در دست دارد اما در عین حال٬ این حزب هیچگاه تا این اندازه ضعیف و دچار مشکل نبوده است.

نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، وقتی تبلیغات گسترده به دادِ آکپارتی نرسید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ستون نویس های روزنامه های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به گوشه نویس یاد می گردد٬ بخشی از فعالان رسانه ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می گذارد.

خبرنگاران کوشش می نماید تا با انتخاب گزینه های قابل توجهی از نوشته های ستون نویس های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت های رسانه ای و راهنمایی افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

وقتی که تبلیغات گسترده به داد آکپارتی نرسید

طاها آک یول، روزنامه قرار

به خاطر دارید در انتخابات شهرداری های استانبول٬ دقیقاً چه چیزی روی داد؟ ماجرا این بود که حزب عدالت و توسعه و ائتلاف جمهور انتظار شکست نداشتند و وقتی که در استابنول شکست خوردند٬ مسائل مختلفی را مطرح کردند تا اعتبار انتخابات را زیر سوال ببرند.

اول گفتند توطئه شده و آرای تقلبی به صندوق انداخته شده٬ بعد گفتند کارمندان و روسای صندوق ها کارمند دولت نیستند و معلوم نیست آنها را از کجا آورده اند. مدتی بعد گفتند که در نتایج دستکاری شده.

خلاصه این که آن قدر فشار آوردند تا بالاخره شورای عالی انتخابات٬ حتی بدون دلیل و مدرک قانع نماینده٬ نتایج استانبول را ابطال کرد. اما نتیجه چه شد؟ در حالی که در دور اول تنها با اختلاف 13 هزار رای شکست خورده بودند٬ در دور دوم٬ شکست را با اختلاف چند صد هزاری تجربه کردند.

من قصد ندارم در این نوشته٬ در خصوص انتخاباتی حرف بزنم که برگزار شده و همه چیز تمام شده است. بلکه می خواهم با یادآوری آن ماجرا٬ دو درس و عبرت سیاسی و اجتماعی را به خاطر بیاورم:

1.اول این که نمی توان با استفاده از قدرت مطلق و یک قبضه و مواهب آن دست به تبلیغ اثرگذار زد. تبلیغات سیاسی گسترده و اغراق آمیز و در حجم و دُز بالا٬ الزاماً منجر به پیروزی نمی گردد و اتفاقاً خیلی وقت ها نتیجه عکس می دهد.

اگر چنین نبود و قدرتهای مطلق می توانستند تنها با استفاده از ابزار تبلیغ بر سر قدرت بمانند که در جهان٬ هیچ حزب و جریانی تحت هیچ شرایطی کنار نمی رفت. حزب عدالت و توسعه٬ هیچگاه به این اندازه در دنیای رسانه٬ قدرتمند و ثروتمند نبوده است. حالا ده ها نوع رسانه قدرتمند و متنوع در دست حزب عدالت و توسعه است که شب و روز برای اهداف و سیاست های این حزب تبلیغ می نمایند، اما در عین حال٬ این حزب هیچگاه تا این اندازه ضعیف و دچار مشکل نبوده است. بنابراین نمی توان همیشه به مدد رسانه و تبلیغ٬ مسائل را پنهان کرد.

2.دوم این که به کار دریافت نهادهای عمومی و دولتی در خدمت افکار یک حزب٬ استفاده از قدرت برای راهنمایی قوه قضائیه در مسیری متفاوت٬ دور زدن قانون و دخالت در استخدام ها و به وجود آوردن رانت ها٬ خیلی وقت ها نتیجه منفی می دهد و مردم را معترض و حساس می نماید.

در انتها می خواهم بگویم: آن چه مفید و سودمند است٬ سیستم نظارت و تعادل یا چک بالانس است و آن چه خرابی به بار می آورد٬ چیزی نیست مگر قدرت مطلق.

دولت٬ به نتایج کنفرانس استانبول در خصوص سوریه توجه کند

فکرت بیلا، پایگاه تحلیلی خبری تی 24

حزب جمهوری خلق در شهر استانبول یک کنفرانس بین المللی برگزار کرد و با حضور چندین مهمان خارجی و در چارچوب 5 میزگرد به آنالیز مهم ترین ابعاد بحران سوریه پرداخت.

در کنفرانس استانبول٬ سیاست مداران٬ دانشگاهیان٬ روزنامه نگاران و تحلیل گران٬ در خصوص راهکارهای سیاسی حل بحران سوریه صحبت کردند و از ابعاد گوناگونی به این بحران پرداختند. سالن پر از مهمان و حضاری بود که مشتاقانه تا آخرین میزگرد از سالن بیرون نرفتند. واقعاً ضروری است به خاطر برگزاری چنین کنفرانس صلح جویانه ای به رهبر و معاونین حزب جمهوری خلق تبریک گفت.

اما این کنفرانس دو عیب بزرگ داشت:

1.هیچکدام از نمایندگان و مسئولین وزارت امور خارجه و مسئولین حزب عدالت و توسعه در سالن حضور نداشتند.

2.کنفرانس در خصوص سوریه بود اما حتی یک مسئول و نماینده دولت سوریه در کنفرانس حضور نداشت.

همین که کنفرانس تمام شد٬ به ولی آغ بابا معاون کلیچدار اوغلو و همه کاره این کنفرانس مراجعه نموده و انتقاد خود را به شکل مودبانه بر زبان آوردم.

در پاسخ گفت: برای شخص وزیر امور خارجه و بسیاری از معاونین و مدیران کل وزارت و همچنین برای سران حزب عدالت و توسعه دعوتنامه مکتوب فرستادیم و حتی با تلفن هم پیگیر شدیم که مطمئن شویم دعوتنامه به دست آنها رسیده است. اما متاسفانه به کنفرانس نیامدند و در خصوص سوری ها هم متاسفانه مشکل در آنکارا بود. چرا که وزارت امور خارجه حاضر نشد به آنها ویزا بدهد.

با وجود این دو انتقاد٬ باز هم بر این باورم که وزارت امور خارجه باید خروجی و پیغام کنفرانس ار مورد توجه قرار دهد.

در این کنفرانس بر ضرورت عادی سازی روابط آنکارا- دمشق تاکید شد و در خصوص پیشنهاد ترکیه برای تاسیس منطقه امن در سوریه٬ دو انتقاد مهم مطرح شد:

1.طرح ترکیه واقع بینانه نیست و با دمشق هم هماهنگ نشده است.

2.سوری ها می خواهند به خانه و کاشانه خود بازگردند نه به جایی که ترکیه برای آنها مشخص کند.

سوریه و کنفرانس استانبول

یاسین آکتای، رزونامه ینی شفق

برگزاری کنفرانس حزب جمهوری خلق در خصوص سوریه و در شهر استانبول٬ مرا متعجب نکرد. تصور می کنم اگر خود بشار اسد می خواست به منظور توجیه سیاست هایش یک کنفرانس برگزار کند و از خودش تعریف کند٬ تا این اندازه پیروز عمل نمی کرد.

آن چه در این جلسه دیدیم٬ سخنانی در مدح و در خدمت سیاست مداری بود که به مردم کشور خود حمله ور شده و آنها را آواره نموده است.

در هیچکدام از سخنرانی ها نه از بشار اسد انتقاد شد و نه از ایران. اما در عوض از جهادگران انتقاد شد. ضمن این که هیچکدام از مخالفین جدی بشار اسد نیز به جلسه دعوت نشده بودند و همه طوری صحبت می کردند که گویی در سوریه اتفاقی نیفتاده و می توان با بشار اسد ادامه داد.

(شرح مترجم: پروفسور یاسین آکتای جامعه شناس٬ اصالتاً از اعراب استان کُردی - عربی سیرت یعنی از اهالی زادگاه امینه اردوغان همسر رئیس جمهور ترکیه٬ در سالیان اخیر همیشه در حزب عدالت و توسعه صندلی ویژه ای داشته و به عنوان یکی از رفقای نزدیک جمال خاشقجی و از تحلیل گران قدیمی ینی شفق٬ مبلغ سیاست های اردوغان و آکپارتی است و از حامیان مخالفین سوری و به ویژه مخالفین نزدیک به خط فکری اخوان المسلمین است.)

از حالا تا انتخابات 2023

عبدالقادر سلوی، روزنامه حریت

با آن که 4 سال به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده و باید تا سال 20023 میلادی صبر کنیم٬ اما اینجا و آن جا٬ نجواهایی در خصوص انتخابات پیش از موعد به گوش می رسد.

حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی٬ هر دو معتقدند که مطلقاً نیازی به انتخابات نیست. حزب جمهوری خلق و حزب خوب نیز در این مورد صحبت خاصی نمی نمایند اما بر این باورند که با توجه به شرایط مالی کشور٬ نمی توان با همین فرمان پیش رفت و باید قبل از سال 2023 انتخابات برگزار گردد.

در خصوص جبهه بندی احزاب باید گفت:

1.حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان با طرح شعار ادامه ائتلاف جمهور تا مزار٬ بر همراهی با حزب حرکت ملی تاکید می نمایند و دولت باغچلی نیز به این همراهی ایمان دارد.

2.مرال آکشنر رهبر حزب خوب٬ به خاطر نزدیکی و صمیمیتی که بین حزب جمهوری خلق و حزب دموکراتیک خلق ها به وجود آمده٬ نگرش متفاوتی در خصوص تداوم ائتلاف ملت دارد. حالا حزب خوب در موقعیتی است که علیه همه اقدامات حزب حاکم حرف نمی زند. هر جا اقدام خوبی صورت بگیرد تحسین می نماید و در جایی که خطا روی دهد٬ انتقاد می نماید.

3.حزب جمهوری خلق و کمال کلیچدار اوغلو به ائتلاف جدید و گسترده می اندیشند.

4.عبدالله گل٬ علی باباجان و دیگران در تدارک سازماندهی ائتلاف های گسترده هستند.

sharj10.ir: شارژ 10 | مجله گردشگری و مسافرتی

liso.ir: لیسو | وبلاگ دانشجویان رشته معماری

mnab.ir: مجله مدیریت ناب، مدرنترین روش ها و تکنیک ها در علم مدیریت جدید

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 48142

به "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، وقتی تبلیغات گسترده به دادِ آکپارتی نرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، وقتی تبلیغات گسترده به دادِ آکپارتی نرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید