نقش ژنتیک و یادگیری در اعمال حرکتی انسان

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، کتاب حرکت و شناخت و مبانی عصبی روانشناختی نوشته ابراهیم برزکار و رجبعلی محمدزاده در هفت فصل با موضوعاتی همچون مفاهیم و اصطلاحات، اصول نظریه ها، ادراک و حرکت، کنترل و حرکت بهتازگی از سوی انتشارات آرتینه راهی بازار نشر شده است.

نقش ژنتیک و یادگیری در اعمال حرکتی انسان

این کتاب با تکیه بر مبانی عصبی، روانشناختی، رشدی و توانبخشی در حوزه های مختلفی همچون نوروفیزیولوژی، نوروسایکولوژی، روانشناسی یادگیری، انگیزش و هیجان، روانشناسی عمومی، روانشناسی رشد، پردازش اطلاعات، یادگیری و کنترل حرکت، رشد حرکت، توانبخشی عصبی و توانبخشی شناختی به موضوع حرکت، شناخت و تعامل آن ها می پردازد.

حرکات ارادی، ریتمیک و بازتابی

عضلات اسکلتی که خود تحت کنترل دستگاه عصبی هستند ممکن است به صورت ارادی، ریتمیک یا بازتابی کنترل شوند. حرکات ارادی، به آن دسته از حرکاتی گفته می شود که تحت کنترل هوشیار و آگاهانه مغز قرار دارند. حرکات ریتمیک، حرکاتی هستند که سازماندهی زمانی و مکانی آن ها تا حد زیادی به طور اتوماتیک توسط مدارهای نخاعی یا ساقه مغزی کنترل می شوند، بااینحال این نوع از حرکات می توانند به صورت ارادی نیز کنترل شوند. حرکات بازتابی، پاسخ های کلیشه ای به محرک های خاص هستند که به وسیله مدارهای عصبی ساده در نخاع یا ساقه مغز ایجاد می شوند.

در یک بازتاب نخاعی ساده، تبدیلات حسی-حرکتی ساده ای وجود دارد که در آن ورودی حسی به طور مستقیم و بدون اینکه به ارسال اطلاعات به مراکز بالاتر مغز احتیاج باشد، باعث تحریک نورون حرکتی نخاعی و در نتیجه پاسخ حرکتی می شود. زمانی که اعمال حرکتی مختلفی در محیط انجام می دهیم، شرایط قسمت های مختلف بدن ما نسبت به یکدیگر و محیط اطراف تغییر می نماید. تنظیم این مجموعه تغییرات در شرایط بدن احتیاج به محاسبات عصبی دقیق دارند که به آن تبدیلات حسی-حرکتی گفته می شود. جهت تبدیلات حسی-حرکتی، سلول هایی در ناحیه قشر آهیانه ای پشتی در ارتباط با پیغام های مربوط به هم حس و هم حرکت نقش دارند. جنبه مهم دیگری از تبدیلات حسی-حرکتی، طراحی یا برنامه ریزی برای انجام اعمال و فعالیت های حرکتی است.

دیوید ای. روزنبام معتقد است که اگرچه دستگاه های مختلف مرتبط با ادراک، شناخت و یادگیری مجزا و جدا از دستگاه کنترل حرکت درنظر گرفته می شوند، ولی در نهایت همه این دستگاه های به ظاهر گسسته و مجزا با یکدیگر تعامل دارند و با هم کار می کنند.

وی مجزا کردن دستگاه مرتبط با کنترل حرکت را به عنوان یک موضوع از دستگاه های دیگری چون دستگاه بینایی، شنوایی و به طور کلی بخش های مسئول ادراک یا شناخت صرفا برای اهداف آموزشی و درک بهتر عملکردهای آن ها مفید و سودمند می داند.

نظریه های فکری و حرکتی

براساس نظریه فکری حرکتی که توسط کارپنتر در 1852 مطرح شد، عنوان شد که هر فکری (آگاهانه یا ناآگاهانه) یک عمل متناسبی دارد یا عمل متناسبی را فراوری می نماید. طبق این نظریه یک ارتباط مستقیم بین حالت های ذهنی یا شناختی و فعالیتهای عضلانی (فیزیکی) وجود دارد. اگرچه نظریه فکری-حرکتی توسط جیمز در 1890 معروف و مشهور شد، ولی در زمانی که رفتارگرایی گسترش داشت، این رویکرد توجه و محبوبیت خود را از دست داد (ثرندایک 1911)، در طی زمان مجددا نظریه فکری-حرکتی احیا شد.

بعدا این نظریه توسط ولفانگ پرینز و همکارانش در موسسه تحقیقات روانشناسی ماکس پلانک در مونیخ و لایپزیک آلمان پیشرفت و تقویت زیادی به دست آورد. نظریه فکری-حرکتی مدعی است که هر فکری، عمل متناسبی را فراوری می نماید. در مواردی که به یک موضوع فکر می کنیم، سپس تصمیم به انجام آن عمل می گیریم و به دنبال آن عمل حرکتی را به صورت واقعی اجرا می کنیم، در این موارد این نظریه کار می نماید. اما مواردی وجود دارد که می تواند شرایط دیگری داشته باشد که نشان می دهد لزوما هر فکری به یک عمل حرکتی منجر نمی شود. به عنوان مثال یک فرد ممکن است یک عمل حرکتی را در ذهن خود مجسم نماید، بدون اینکه آن عمل را در آن لحظه یا بعدا انجام دهد. اما به نظر می رسد که جیمز در این موارد هم مدعی است که حضور اندیشه ای دیگر از بروز عمل جلوگیری می نماید.

یک رویکرد به روابط ادراکی-عمل، نظریه فکری-حرکتی نامیده می شود. به طور کلی تفسیرهای متفاوتی از نظریه فکری-حرکتی منتشر شده است، اما ایده همه آن ها این است که تصاویر درونی از اعمال و خود اعمال کاملا به هم مرتبط هستند یا اینکه رویدادهای ادراکی تمایل دارند، اعمالی را که بازخورد آن ها مشابه است، فراوری کنند.

نخستین چاپ کتاب حرکت و شناخت، مبانی عصبی و روانشناختی در 216 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات آرتینه راهی بازار نشر شده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 111899

به "نقش ژنتیک و یادگیری در اعمال حرکتی انسان" امتیاز دهید

4 کاربر به "نقش ژنتیک و یادگیری در اعمال حرکتی انسان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ژنتیک و یادگیری در اعمال حرکتی انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید