نقشه کامل هندوستان

به گزارش مجله سرگرمی، نقشه کامل هندوستان

هندوستان یا همان جمهوری هند کشوری پهناور و وسیع در جنوب قاره آسیا بوده که عنوان هفتمین کشور بزرگ دنیا را دارد. همچنین این کشور با جمعیتی معادل 1.21 بیلیون نفر، دومین کشور پرجمعیت دنیا است. هند بیشترین جمعیت رای دهنده را نیز در میان تمام کشورهای دنیا دارد. مجله خبرنگاران برای آن دسته از مسافران و گردشگرانی که هیچ اطلاعاتی از هند ندارند، نقشه کامل هندوستان را به همراه اطلاعات جامع ارائه می دهد.

نقشه کامل هندوستان

دانستنی هایی که در این مطلب می خوانید

در این مطلب از مجله خبرنگاران اگر تا پایان با ما همراه باشید می توانید اطلاعاتی راجع به استان ها و ایالت های هندوستان، شهرهای مهم، جاذبه های مطرح هند و همسایه های آن بدانید. در مجموع تمام اطلاعات جغرافیایی و شهری را در نقشه کامل هندوستان خواهید یافت.

مرزهای کشور هند در نقشه کامل هندوستان

هندوستان توسط اقیانوس هند (The Indian Ocean) در جنوب، دریای عربستان (The Arabian Sea) در غرب و خلیج بنگال (The Bay of Bengal) در شرق احاطه شده است؛ مرزهای هند از طرف غرب با پاکستان محدود می گردد؛ بوتان، جمهوری خلق چین و نپال همسایگان مرزهای شمالی و بنگلادش و برمه همسایگان مرزهای شرقی هندوستان هستند. در اقیانوس هند، هند و جزایر Lakshadweep جزو همسایگان سریلانکا و مالدیو هستند، در حالی که جزایر آندامان و نیکوبار هند، مرزهای دریایی مشترکی با تایلند و جزیره سوماترای اندونزی در دریای آندامان دارند. خطوط ساحلی هند 7،517 کیلومتر است.

استان ها در نقشه کامل هندوستان

اگر به نقشه کامل هندوستان نگاهی بیندازید، می توانید در این کشور 29 ایالت، 6 قلمرو متحد و قلمرو پایتختی ملی دهلی را بیابید. پایتخت هند، شهر دهلی نو بوده که در استان راجستان واقع شده است. دهلی نو توسط استان های هریانا (Haryana) و یوتار پرادش (Uttar Pradesh) مرز است. هند دارای جاذبه های توریستی زیادی است که هم برای شهروندان خودش و هم برای مردم سراسر دنیا شگفت انگیز است.

تاج محل تنها جاذبه دیدنی هند نیست. در این کشورها، جاذبه های تاریخی، فستیوال ها و جشن ها، مردمانی عجیب و غریب و مکان هایی نفس گیر برای بازدید و تماشا پیدا خواهید نمود.

نقشه کامل هندوستان یک ابزار مفید برای درک جمعیت شناسی، مرزهای سیاسی و جغرافیایی این کشور است.

نام استان های معرفی شده هندوستان

استان راجستان | استان اوتار پرادش | استان اوتاراخاند | استان بنگال غربی

استان آروناچال پرادش | استان آسام | استان مانیپور | استان مقالایا

استان میزورام | استان نگالند | استان تریپورا | استان آندهرا پرادش

استان تامیل نادو | استان کرالا | استان کارناتاکا | استان گوا

استان ماهاراشترا | استان گوجارات | استان مادهیا پرادش | استان بیهار

استان چاتیسگار | استان هاریانا | هیماچال پراداش | استان جامو و کشمیر

استان جهارخاند | استان اوریسا | استان پنجاب | استان سیکیم

معرفی 7 ایالت خواهری هند

آروناچال پرادش | Arunachal Pradesh

در نقشه کامل هندوستان ایالت آروناچال پرادش در شمال شرقی هند واقع است، آروناچال پرادش با ایالت های آسام (Assam) و ناگالند (Nagaland) در جنوب و کشورهای بوتان در غرب، برمه در شرق و جمهوری خلق چین در شمال هم مرز است. آروناچال پرادش به معنی سرزمین کوه های روشنایی سپیده دم در زبان هندی تعریف می گردد. همانند دیگر نقاط شمال شرقی هندوستان، اکثریت مردم بومی این ایالت دارای نژادی تبتی-برهمنی هستند. پایتخت این ایالت شهر ایتاناگار (Itanagar) بوده و جاذبه های بسیاری دارد.

در شهر تاوانگ (Tawang) می توانید بزرگترین عبادتگاه ها را پیدا کنید. شهر زیرو (Ziro) به خاطر فستیوال هایش مشهور است. برای تماشای ببر بنگالی می توانید به ناحیه چانگلانگ (Changlang district) در اینجا بروید. از دیگر جاذبه های این ایالت دریاچه سلا (Sela lake) با پل بامبویی بزرگش است. اگر به دنبال مناظر طبیعی هنوز کشف نشده هستید، به توتینگ (Tuting) بروید.

آسام | Assam

استان آسام در نقشه کامل هندوستان استانی در شمال شرقی هند بوده و شهر دیسپور (Dispur) پایتخت آن است. آسام توسط شش استان دیگر احاطه شده و آسام توسط شش دیگر از هفت کشور خواهر احاطه شده است. طور معمول، به این بخش از شمال شرقی هند بهشت ناشناخته می گویند. پارک های ملی ماناس (Manas National Park) و کازیرنگا (Kaziranga National Park) به همراه بسیاری از بناهای مذهبی و جاذبه های دیدنی دیگر در این استان هند واقع شده است.

این استان همچنین با دو کشور بوتان در شمال و بنگلادش در جنوب هم مرز است. مزارع چای، لباس محلی و پایکوبی محلی استان آسام بسیار مشهور بوده و جزو جاذبه های گردشگری آن محسوب می گردد. در این ایالت حیوانات بومی همانند مورچه خوار پانگولین و کرگدن را پیدا خواهید نمود.

استان مانیپور | Manipur

یکی از شرقی ترین استان های هند مانیپور با پایتخت ایمفال (Imphal) است. مساحت این استان 22.347 کیلومتر مربع بوده و مردمش به زبان های مانیپوری و انگلیسی صحبت می نمایند. استان مانیپور در نقشه کامل هندوستان دارای 4 رودخانه بزرگ و اصلی بوده و به همین دلیل دریاچه ها و صنعت کشاورزی خوبی دارد. پایکوبی محلی مردم یکی دیگر از جاذبه های این استان است. فستیوال ها و جشن های بسیاری تنها در این استان از هند برگزار می گردد که هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. دریاچه های زیبای بسیاری همانند لوکتاک (Loktak Lake) دارد که در میان بسیاری از پارک های ملی، مکان زیبایی برای طبیعت گردی به وجود آورده اند.

استان مقالایا | Meghalaya

در مجموعه استان های ناحیه شرقی هندوستان می توان به استان مقالایا اشاره نمود. کلمه مقالایا به معنی ابرها در زابن سانسکریت است. پایتخت این استان شیلونگ (Shillong) نام داشته که لقب اسکاتلند شرق را به آن داده اند. این استان با استان آسام در شمال و کشور بنگلادش در جنوب همسایه است. زبان مردم این استان خاصی (Khasi)، پنار (Pnar)، گارو (Garo) و انگلیسی بوده که در میان قابل بومی منطقه صحبت می گردد. چراپونچی (Cherrapunji) یکی از جاذبه های مشهور و مورد علاقه در این استان است. در این منطقه هفت آبشار مشهور وجود داشته و حوضچه های آب معدنی بسیاری دارد.

میزورام | Mizoram

از استان های کوهستانی هندوستان، ایالت میزوران است. طبیعت وحشی و زیبای این استان به همراه کوه های مرتفع، جنگل های درختان بامبو، صخره های وحشی و آبشارهای مرتفع هر گردشگر و جاذبه ای را به خود جلب می کند. می توانید در میان کلبه ای بر بالای ابرهای منطقه اقامت داشته باشید؛ چرا که اینجا منطقهای ییلاقی برای تمام مردم هندوستان و دنیا است. به عنوان گردشگر خارجی اگر بخواهید وارد این استان شوید، باید مجوزی جداگانه برای بازدید بگیرید. پایتخت و شهر مهم این استان آیزاول (Aizawl) نام داشته و حیات وحش بی نظیر همچون گروهی از فیل های وحشی، بوفالو، گونه های متنوع و نادر پرندگان، به همراه غارها و مناطق طبیعی و بناهای مذهبی درون جنگل دارد. موسیقی محلی مردمان این استان نیز یکی دیگر از جاذبه های هند است.

استان نگالند | Nagaland

استان نگالند منطقه ای از هند است که قبیله ناگاس در آن زندگی می نمایند. آداب و رسوم این مردم خود، یکی از جاذبه های مطرح هند در این استان است در حالی که امروزه اکثر این مردم مسیحی شده اند. پایتخت دولتی ناگالند کوهیما (Kohima) است و بزرگترین شهر منطقه دیماپور (Dimapur) است. جشن و فستیوال هورنبیل (Hornbill Festival) اولین بار از این استان آغاز شد. بهترین زمان سفر به این استان اکتبر تا می است.

استان تریپورا | Tripura

در نقشه کامل هندوستان استان تریپورا در میان هفت ایالت خواهری هند واقع شده و به کشور بنگلادش نیز مرز مشترک دارد. این استان تنها با جاده ای به نام ان اچ-44 (NH-44) با دیگر استان ها و مناطق کشور هند ارتباط دارد. در نتیجه ارتباط بسیار کمی با دیگر مردم هند دارد. با این حال محیط زیست غنی دارد. جنگل ها بیش از نیمی از زمین های این ایالت را پوشانده است. جنگل هایی که مهم ترین منبع غذایی قبایل مختلف را این منطقه را ایجاد نموده اند. زبان مردم این استان بنگالی و انگلیسی بوده و اکثر کشاورز و برنج کار هستند. پایتخت این استان شهر آگارتالا (Agartala) هست.

استان ها و دیگر ایالت ها در نقشه کامل هندوستان

استان آندهرا پرادش | Andhra Pradesh

پایتخت این استان شهر حیدرآباد (Hyderabad) بوده که استانی بزرگ در نقشه کامل هندوستان است. این استان با 5 استان دیگر هم مرز بوده و خلیج بنگال نیز در شرق آن واقع شده است. فرودگاه بین المللی راجیو گاندی در شهر شمس آباد و در 22 کیلومتری شهر حیدرآباد واقع شده است. استان آندهرا پرادش پنجمین استان بزرگ هندوستان بوده که خود به 13 منطقه و شهرستان تقسیم می گردد. جمعیتی بالغ بر 50 میلیون نفر دارد که به زبان های اصلی تلوگو (Telugu) و اردو (Urdu) صحبت می نمایند.

سواحل زیبای این استان و … پر از اقامتگاه ها و مراکز اقامتی و هتل های فراوان برای گردشگران است. اگر به دنبال سواحلی برای شنا، قایق سواری و غواصی هستید، این استان هند را به شما پیشنهاد می دهیم. پایتخت این استان هم اکنون تغییر یافته و Krishna and Guntur نام دارد.

استان تامیل نادو | Tamil Nadu

این استان تا سال 1968 به نام مدرس (Madras) شناخته می شد. تامیل نادو بخشی از جنوب شرقی شبه قاره هند را اشغال می کند و توسط خلیج بنگال در شرق، تنگه پالک و خلیج پالک در جنوب شرقی، خلیج مانار و دریای لاکادیو در جنوب هم مرز است. تامیل نادو در غرب با استان کرالا، با کارناتاکا در شمال غربی، با آندهرا پرادش در شمال، هم مرز است.

بخشی از Pondicherry که زمانی یکی از مستعمره های فرانسه بود و در حال حاضر یکی از قلمروهای اتحادیه هند است، در این استان واقع شده است. جاذبه های طبیعی بسیاری همانند پارک ملی Mudumalai National Park و بناهای مذهبی متعددی در این استان پهناور وجود دارد. فرودگاه بین المللی چنای دسترسی شما را به پایتخت آن یعنی چنای (Chennai) امکان پذیر می کند.

استان کرالا | Kerala

از دیگر استان های جنوبی در شبه جزیره هند استان کرالا با پایتخت Thiruvananthapuram است. این استان جنوبی هند با دریای عربی هم مرز بوده و یکی از استان هایی است که کشت برنج و چای در آن مناظر شگفت انگیز و جاذبه های توریستی را به وجود آورده است.

استان کارناتاکا | Karnataka

پایتخت این استان کارناتاکا بوده و در ناحیه غربی شبه جزیره هند در منطقه جنوبی واقع شده است. این ایالت توسط دریای عربی در غرب، گوا در شمال غربی، مهاراشترا در شمال، تلانگانا در شمال شرقی، آندهرا پرادش در شرق، تامیل نادو در جنوب و کرالا در جنوب غربی همسایه است. زبان رسمی مردم بنگلور (Bangalore) پایتخت این استان، کانادا (Kannada) است. نام قدیمی این ایالت میسور بود. جاذبه های بسیاری از جمله بناهای مذهبی متعدد و اعجاب انگیز در شهرهایی همانند هامپی و میسور به همراه جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیاری در آن وجود دارد.

استان گوا | Goa

یکی از 29 استان گوا که مساحت بسیار کوچکی نیز دارد، استان گوا در نقشه کامل هندوستان است. گوا زمانی قلمرو پرتغالی ها بود که برای تجارت استفاده می شد. تا اینکه در سال 1961 دوباره به دست دولت هند افتاد. مردم این استان به زبان های کونکانی (Konkani) و ماراتی (Marathi) صحبت می نمایند.

پایتخت این استان کوچک پاناجی (Panaji) نام دارد اما بزرگترین شهر آن واسکو دا گاما (Vasco da Gama) بوده که بر بالای شبه جزیره موموگوا (Mormugao peninsula) واقع شده است. یکی از جذاب ترین راه های دسترسی به این استان سوار شدن بر واگن های قطاری است که از میان مناظر طبیعی و وهم انگیز هند عبور می کند. همچنین فرودگاه گوا نیز شما را راحت به این استان می رساند.

برای آشنایی بیشتر با تورهای بمبئی و گوا خبرنگاران بر روی اسم تور گوا-بمبئی کلیک کنید.

استان ماهاراشترا | Maharashtra

ماهاراشترا متعلق به امپراتوری مارتا (1820-1674) بود. آخرین امپراتوری هندو که بیشتر استان ماهاراشترا و تقریبا نیمی از هند را پوشش می دهد. این استان با پایتخت بمبئی خود، سومین ایالت بزرگ هند در نقشه کامل هندوستان است که مساحتی معادل 307،713 کیلومتر مربع را در بر می گیرد. در مقایسه با کشورهای دیگر، نسبتا بزرگتر از انگلیس و یا کمی کوچکتر از ایالت نیومکزیکو است. امروزه بمبئی (Mumbai) یا (Bombay) و این استان یکی از پر بازدید ترین شهرهای هند است که 123 میلیون جمعیت دارد. جاذبه های این استان آنقدر بی شمار است که در یک مطلب نمی گنجد.

دیگر شهرهای معروف آن عبارتند از پونه (Pune)، ناگپور (Nagpur)، ناشیک (Nashik)، اورنگ آباد (Aurangabad)، سولاپور (Solapur) و شهر تاریخی کلاهاپور (Kolhapur).

استان گوجارات | Gujarat

استان گوجارات در غربی ترین ناحیه این کشور واقع شده و پایتخت آن گاندیناگار (Gandhinagar) است. این منطقه یکی از مکان های باستانی در هند محسوب می گردد که قدیمی ترین اقوام دنیا و اوراسیا در آن زندگی می کردند. دامنه های آراوالی (Aravalli) در شرق این استان را از دیگر نواحی هندوستان جدا می کند. بخش شمال غربی این ایالت کوچ (Kutch) نام داشته که مردم کوچی زبان در آنجا زندگی می نمایند. کویرهای نمکی این استان به همراه ارتفاعات کوه های شرقی و غربی آن، یکی از جاذبه های طبیعی بوده که تور های بسیاری برای آن برگزار می گردد. همچنین سواحل زیبای آن به سمت دریای عربی توریست ها و گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می کند.

استان راجستان | Rajasthan

بسیاری از جاذبه های بی نظیر هند همانند شهر جیسالمر و صحراهای شنی تار (Thar) به همراه مردمان مهربان و جشن ها فستیوال های جذابش در استان راجستان واقع شده است. پایتخت راجستان شهر جیپور بوده که به شهر صورتی نیز مشهور است. چرا که بسیاری از بناهای آن رنگی قرمز و صورتی دارند. این ایالت بزرگترین استان هند بوده که بیشتر اعظم مساحت آن را صحرا تشکیل داده است. در این استان بیش از 70 میلیون نفر زندگی می نمایند و تمام شهرهای آن پر از جاذبه های گردشگری هند است. هر شهر این استان همانند جیپور، اودایپور، بیکانر، جیسالمر و … می تواند شما را هفته ها سرگرم نگه دارد.

استان مادهیا پرادش | Madhya Pradesh

مرکزی ترین استان در نقشه کامل هندوستان است. پایتخت آن بوپال (Bhopal) بوده که بیشترین جمعیت هندوها را دارد. این استان دومین استان بزرگ هند هم هست. زبان رسمی مردم این استان هندی بوده و رودخانه های مهمی به نام نارمادا (Narmada)، تاپتی (Tapti) و … دارند. از جاذبه های این استان قلعه دنیاگیر در شهر سلطنتی ارچا بوده که به نام دنیاگیر محل شناخته می گردد. قلعه گوالیور و پارک ملی کانها از دیگر جاذبه های معروف در این استان است.

استان بیهار | Bihar

استان بیهار از استان های شمالی در نقشه کامل هندوستان است که با نپال در شمال و استان های اوتار پرادش در غرب، جارکند در جنوب و بنگال غربی در شرق هم مرز است. بزرگترین شهر و پایتخت آن، پاتنا (Patna) است. سومین ایالت پرجمعیت هند، با جمعیت بیش از 103 میلیون نفر بوده که زبان اصلی مردمش هندی است.

استان چاتیسگار | Chhattisgarh

استان چاتیسگار در مرکز کشور هند واقع شده و جمعیتی معادل 28 میلیون نفر دارد. پایتخت آن رایپور (Raipur) است. دو پارک ملی، غارهایی با آثار باستانی، بناهایی هاز مردمان باستانی، آبشاری با 91 متر ارتفاع و بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری هند در این استان است. اگر به پرنده نگری علاقه داردی، حتما سری به پارک ملی کانگر قاتی در این استان بزنید.

استان هاریانا | Haryana

پایتخت این استان شهر چاندیگار (Chandigarh) است. چاندیگار نه تنها پایتخت دو استان در هند است: پنجاب و هریانا؛ بلکه این شهر به عنوان یک قلمرو اتحادیه اداره می گردد. بزرگترین شهر استان هاریانا فریدآباد است و مردم آن به زبان های رسمی هندی و پنجابی صحبت می نمایند.

هیماچال پراداش | Himachal Pradesh

در اوایل قرن نوزدهم، این منطقه بخشی از امپراتوری سیک (the Sikh Empire) تحت حکومت رانجیت سینگ بود. امروز هیماچال پراداش به سه بخش تقسیم شده است: شیملا، کانگرا و مندی. بزرگترین شهر و پایتخت آن شهر شیملا (Shimla) بوده و مردم آن به زبان های هندی، پنجابی و پاهاری (Pahari) صحبت می نمایند.

استان جامو و کشمیر | Jammu & Kashmir,

یکی از جالب ترین استان های هند است. پایتخت این استان در فصل تابستان و زمستان تغییر می کند. در تابستان شهر جامو (Jammu) بوده و در زمستان پایتخت آن به شهر سریناگار (Srinagar) تغییر می یابد.

استان جهارخاند | Jharkhand

جهارخاند یک ایالت قبیله ای است که جمعیت آن 36 میلیون نفر است. پایتخت این استان در نقشه کامل هندوستان شهر رانچی (Ranchi) بوده و بزرگترین شهر این استان شهر Jamshedpur است. زبان رسمی مردم آن زبان هندی است. فرودگاه سوناری دسترسی شما را به این استان راحت تر می کند. این استان در ناحیه غربی و شمالی هند قرار گرفته است.

استان اوریسا | Orissa

فرهنگ غنی و جاذبه های این استان، گردشگران بسیاری را راهی آن می کند. ساحل پوری به همراه بناهای مذهبی زیبایی که دارد، هر ساله گردشگران را راهی این استان می کند. پایتخت آن شهر بوبانسوار (Bhubaneswar) بوده که بزرگترین شهر استان اوریسا نیز محسوب می گردد. نام دیگر این استان اودیشا (Odisha) است. این شهر به خاطر فستیوال ها و جشن هایش بسیار مشهور است.

استان پنجاب | Punjab

پایتخت این استان شهر چاندیگار است. یکی دیگر از جاذبه های هند که به آن سرزمین رودخانه ها می گویند. این استان در شمال نقشه کامل هندوستان واقع شده و 30 میلیون نفر جمعیت دارد. شهرهای این استان به راحتی به شهر دهلی متصل هستند. چرا که در شمال این شهر واقع شده است.

استان سیکیم | Sikkim

پایتخت این استان کوچک در شمال هند، گانگتوک (Gangtok) نام دارد.

استان اوتار پرادش | Uttar Pradesh

استان اوتار پرادش را می توان مهم ترین استان در نقشه کامل هندوستان دانست. هر چند که پایتخت این استان لاکنو (Lucknow) بوده اما معروف ترین شهر آن، دهلی نو است. این استان همچنین با کشور نپال مرز مشترک بسیاری دارد. جاذبه های معروف هند همانند تاجر محل، آگرا با قلعه معروفش و … در این استان قرار دارند.

استان اوتاراخاند | Uttarakhand

پایتخت آن شهر دهرادون (Dehradun) بوده که یکی از استان های شمالی هندوستان است. این شهر با کشورهای نپال و چین هم مرز است.

استان بنگال غربی | West Bengal

پایتخت استان بنگال غربی شهر معروف کلکته (Kolkata) بوده که به خاطر رودخانه ها و سواحل زیبایش در کنار قایق ها و اقامتگاه های توریستی و بهترین هتل ها شناخته می گردد.

منبع: nationsonline.org

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

blogpo.ir: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: الی گشت
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36344

به "نقشه کامل هندوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه کامل هندوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید