نصفه نیمه اصلا هم نصفه نیمه نیست

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در قم، آیین رونمایی از کتاب نصفه نیمه با حضور علی شهرستانی نویسنده اثر، ابوذر رجبی جویباری منتقد و مهدی کرد فیروزجایی در نشر معارف قم و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار گشت.

نصفه نیمه اصلا هم نصفه نیمه نیست

در ابتدای نشست علی شهرستانی به انگیزه خود در پرداختن به ایده این کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب حاصل دغدغه اتفاقات سال 98، ماجرای بنزین و هواپیمای اکراینی بوده است. این مسائل فضای دانشگاه و جو عمومی را دو قطبی کرده بود. برای من این سوال ایجاد شد که انقلاب ما چه نقصی دارد که بعد از 40 سال این دو قطبی وجود دارد؟

وی اضافه کرد: در تمام بحث هایی که با دوستان انقلابی و حتی غیرانقلابی داشتیم به یک نکته پی بردم و آن اینکه هر دو طرف مباحثه خالی از مباحث مبنایی و اندیشه های عمیقی که حاصل مطالعه و تفکر باشد، بودند و بیشتر مباحث بر اثر احساسات و هیجان به افترا و توهین کشیده می شد.

شهرستانی شرح داد: در این شرایط که برای ریشه یابی این نقص برای نگارش مقاله ای دست به مطالعات و پژوهش زدم که خیلی گسترده تر از یک مقاله شد و حجم مطالب نزدیک به یک کتاب شد، بنابراین تصمیم گرفتم آن ها را تبدیل به کتاب کنم.

این نویسنده بیان نمود: عمده مسائل این نوع کتاب ها مخاطب شناسی است؛ چرا که این مدل کتاب ها معمولا در جبهه فرهنگی انقلاب و برای همان مخاطب نوشته می شود. بنده سعی کردم نسبت به مساله خنثی و بی طرف باشم تا کتاب مخاطب عام تر و بیشتری داشته باشد.

وی گفت: مساله دوم این است که مباحث این نوع کتاب ها خشک و سنگین است، لذا این موضوع برای جوانان امروز دافعه ایجاد می کند، بنابراین سعی کردم جاذبه های متنی، فرمی و قلمی به کتاب داده شود.

در بخش بعدی این نشست، ابوذر رجبی جویباری، منتقد حاضر در نشس، سخنانش با تبریک به نشر معارف و علی شهرستانی برای چاپ این اثر شروع کرد و گفت: آقای شهرستانی جزو رویش های نظام مقدم جمهوری اسلامی ایران است، چراکه در عنفوان جوانی و عدم پیشنیه الاهیاتی و طلبگی از نظر معرفت شناسی و تحلیل دینی توانسته است چنین متنی تولید کند.

وی ادامه داد: این کتاب از نظر صوری و محتوایی نمره قال قبولی می گیرد. به لحاظ صوری طرح جلد آن بسیار خلاقه و جذاب طراحی شده است و قلم روان و سلیس آن که بن مایه های ادبی و داستانی دارد، به جذابیت آن کمک کرده است. انسجام مطالب، پرهیز از اِطناب و ساختار منطقی، جزو محسنات صوری این کتاب است.

مهمان این نشست یادآور شد: از نظر محتوایی نیز نویسنده در این اثر توانسته است تحلیل های خوبی از مسائل معرفتی و سیاسی ارائه بدهد که نشان دهنده مطالعات زیاد اوست.

رجبی در خاتمه بیان نمود: تعبیر نصفه نیمه در عبارت شهید مطهری به آسیب شناسی روان شناختی و جامعه شناختی اشاره دارد. وقتی اسم کتاب نصفه نیمه است، این پیش زمینه را ایجاد می کند که کتاب با همین رویکرد نوشته شده است؛ در حالی که کتاب نصفه نیمه بیشتر به مسائل معرفتی و سیاسی می پردازد و از این نظر نسبت به کتاب های معرفتی دروس دانشگاه هم یک گام جلوتر است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 134277

به "نصفه نیمه اصلا هم نصفه نیمه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصفه نیمه اصلا هم نصفه نیمه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید