میراث فرهنگی راه چاره خروج از درخودفرورفتگی

به گزارش مجله سرگرمی، سیدمحمد بهشتی گفت: همه علوم در این کشور باید از ابتلا به درخودفرورفتگی و بی اطلاعی از محیط پیرامون خود خارج شوند و برای این کار باید متوسل به حوزه های مختلف میراث فرهنگی شد.

میراث فرهنگی راه چاره خروج از درخودفرورفتگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در نشستی درباره فعالیت های معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عنوان نمود.

او با اشاره به این که در قرن اخیر (از ابتدای زمان رضا شاه تا به امروز) سه اتفاق متوالی اتفاق افتاده است که به فعالان حوزه میراث فرهنگی مربوط می گردد، گفت: اتفاق نخست، اهمیت یافتن موضوع میراث فرهنگی است؛ اما از زمانی که نظام آموزشی جدید در ایران شکل گرفته است، چون همه توجه ما معطوف به پیشرفت های اروپا بوده و احساس عقب افتادگی می کردیم، شاهد نظام آموزشی جدیدی هستیم.

بهشتی اضافه نمود: اگرچه این نظام آموزشی جدید دستاوردهای خوبی داشته، اما باعث شده در جریان زندگی یک قرن اخیر کم کم از شناسایی محیط خود منصرف شویم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: اگرچه بلد هستیم سخت ترین فرمول ها را در رشته های مختلفی که از سایر نقاط جهان آمده است حل کنیم و احساس دانشمند بودن داریم اما ابتدایی ترین مسایل را درباره محیط خودمان نمی شناسیم.

او با اشاره به مسئله در خود فرو رفتگی و نداشتن اطلاعات درباره محیط خود به دلیل نقص در سیستم آموزشی در شرح این مساله گفت: در زمان فتحعلی شاه در تهران که شمال و جنوبش محدود به میدان توپخانه و خیابان مولوی بود و از شرق و غرب به خیابان ری و خیابان خیام محدود می شد زلزله بزرگی آمد اما گزارشی از خرابی ثبت نشد.

بهشتی اضافه نمود: در زمان مظفرالدین شاه هم بار دیگر زلزله بزرگی در تهران آمد؛ اما در این زلزله هم گزارشی از خرابی به ثبت نرسیده است. با این حال گزارش شده که امامزاده صالح و امامزاده قاسم در شمیران تخریب شده اند.

او با بیان این نکته که تا دوره رضا شاه، زلزله ها باعث تخریب در تهران نشده اند، گفت: این در حالی است که در آن دوران از دلیل زلزله و وجود گسل های تهران خبر نداشتند.

بهشتی خاطر نشان کرد: از دهه 40 یعنی زمانی که علم زمین شناسی جدید ایجاد و به ایران آمد و سازمان زمین شناسی تأسیس شد، دلیل زلزله ها را می دانیم و مکان دقیق گسل ها را می شناسیم.

او با اشاره به تهیه طرح جامع تهران در اوایل دهه 40 گفت: وقتی درباره زلزله اطلاعات به دست آوردیم باید با دقت سعی می کردیم که شهر را روی گسل توسعه ندهیم اما عجیب این که طرح توسعه جامع تهران، شرقی غربی و عمدتاً بر روی گسل ها اجرا شد.

بهشتی با طرح این پرسش که دلیل بی توجهی به گسل ها و خطر زلزله در طرح جامع تهران چیست ؟ گفت: طی یک قرن اخیر تقریباً هیچ فعالیتی در سطح کشور نبوده که سرگذشتی مشابه نمونه ذکر شده نداشته باشد. در همه پروژه ها می توان ابتلا به در خود فرورفتگی را مشاهده کرد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: یک قرن این راستا را طی کردیم و تا کنون این سرزمین در برابر ما به عنوان عامل مخل، صبوری نموده است؛ اما دیگر به آستانه تحملش رسیده است.

او با اشاره به 3 برابر شدن قیمت ملک در خوانسار در یک سال گذشته، دلیل این امر را مهاجرت گسترده مردم اصفهان و خوزستان به این شهر دانست.

بهشتی نخستین واکنش به تحولات اقلیمی در ایران را هجوم مردم به دامنه های شمال البرز عنوان نمود و با اشاره به مهاجرت خوزستانی ها و سیستانی ها به این مناطق گفت: موج مهاجرت در مرحله بعدی به داخل زاگرس، سپس داخل البرز و در نهایت سواحل خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود.

بهشتی همچنین به موج مهاجرت گسترده خوزستانی ها به مازندران اشاره و اعلام نمود: در سرزمین ایران شاهد فعل و انفعال های عظیمی هستیم که دیگر با ابتلا به در خود فرورفتگی نمی توان در آن زندگی کرد.

او اضافه نمود: اگر جامعه ایران متوجه شده و تصمیم بگیرد از حالت در خود فرورفتگی و تکلف به این که به دلیل اینکه با پول نفت همه مابه تفاوت ها را جبران می نماید، احتیاجی به آگاهی از بیرون ندارد، خارج گردد احتیاج به افرادی که در حوزه میراث فرهنگی کار می نمایند خواهد داشت البته اگر این افراد هم به در خود فرورفتگی مبتلا نباشند.

بهشتی تأکید کرد: باستان شناس، مردم شناس، زبان شناس و غیره باید بتوانند به این پرسش که ایران کجاست پاسخ دهند. بنابراین سرنوشت این کشور در دست این افراد است چون بقیه این دانش را ندارند.

او با اشاره به این که همه علوم در این کشور باید از ابتلا به در خود فرورفتگی خارج شوند و برای این کار باید متوسل به حوزه های مختلف میراث فرهنگی شوند، خطاب به حضار پرسید که آیا شما آمادگی این موضوع را دارید و می توانید شرح دهید که این سرزمین کجاست؟

بهشتی اضافه نمود: اگر وضعیت اقلیمی در ایران به گونه ای گردد که نتوان در دشت ها زندگی کرد، الگوی رفتاری متناسب با جامعه ایرانی چه خواهد بود؟

او گفت: اگر ما نتوانیم به این پرسش ها پاسخ دهیم میراث فرهنگی، مردم شناسی و باستان شناسی به چه دردی می خورد؟

او با تأکید بر این که در جاهای دیگر جهان این علوم کاملاً به درد می خورد و به چنین پرسش هایی پاسخ می دهد گفت: حتی وقتی روی سایر کشورها ازجمله ایران مطالعه می نمایند هم به دردشان می خورد.

او اضافه نمود: در این سرزمین به دلیل تنوع طبیعی یکی از غنی ترین سرزمین های جهان از بابت گیاهان و جانوران اهلی است.

russiaro.ir: تور روسیه ارزان قیمت | تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ

sabzevartoday.ir: سبزوار امروز | مجله خبری و تحلیلی سبزوار امروز

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42416

به "میراث فرهنگی راه چاره خروج از درخودفرورفتگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی راه چاره خروج از درخودفرورفتگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید