مکرون: پیش از اجلاس گروه 7 با مقامات ایران دیدار می کنم

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: رئیس جمهور فرانسه از برنامه ملاقات خود با مقامات ایران پیش از برگزاری اجلاس سران کشورهای گروه هفت اطلاع داد. او هدف از این ملاقات را ارائه پیشنهادهایی برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن مطرح نمود.

مکرون: پیش از اجلاس گروه 7 با مقامات ایران دیدار می کنم

به گزارش اقتصانیوز، به نقل از دویچه وله؛ امانوئل مکرون می گوید پیش از برگزاری اجلاس سران کشورهای گروه هفت G7 در شهر بیاریتز فرانسه با شماری از مقامات جمهوری اسلامی دیدار خواهد نمود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور فرانسه روز گذشته (چهارشنبه 21 اوت/ 30 مرداد) هدف از این دیدارها را تشریح پیشنهادهایش برای کاهش تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا گفت.

دور جدید اجلاس سران هفت کشور صنعتی دنیا قرار است روزهای شنبه و یک شنبه، دوم و سوم شهریور ماه برگزار گردد. فرانسه یکی از سه کشور اروپایی طرف توافق هسته ای با ایران (برجام) است و بیش از دیگران کوشش می نماید ابتکار عمل برای حفظ این توافق پس از خروج آمریکا را در دست گیرد.

مکرون به نام و سمت مقامات ایرانی که میخواهد ساعاتی پیش از اجلاس با آنها ملاقات کند اشاره ای ننموده است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی، محمد جواد ظریف پیشتر گفته بود که روز آدینه، اول شهریور به پاریس سفر می نماید و با امانوئل مکرون و ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود دیدار خواهد نمود.

آمریکا اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی خارج شد و پس از آن تحریم های لغو یا تعلیق شده خود علیه ایران را دوباره اعمال کرد.

جمهوری اسلامی در واکنش به این تحریم ها که در ماه های گذشته تشدید شده در دو مرحله انجام تعهدات خود مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را کاهش داد و تهدید نموده که اگر اروپا برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا اقدامی نکند به زودی وارد مرحله سوم می گردد.

کوشش برای نجات برجام

فرانسه هدف از گفت وگو با مقامات ایران را کوشش برای جلوگیری از فروپاشی توافق هسته ای و افزایش تنش ها در منطقه عنوان می نماید. این گفت وگوها در آستانه دیدار سران و رهبران آمریکا، کانادا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و ژاپن انجام می گردد.

رئیس جمهور فرانسه تا کنون چند بار با همتای ایرانی خود حسن روحانی، برای آنچه جلوگیری از برهم خوردن توافق هسته ای سال 2015 و کاهش تنش ها خوانده شده تلفنی گفت وگو نموده است.

آمریکا هدف از تشدید تحریم ها را وارد کردن فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی برای کشاندن این کشور به پای میز مذاکرات و دست یافتن به توافق جدیدی اعلام نموده که به گفته ترامپ خطر دست یافتن تهران به سلاح اتمی را برای همواره منتفی کند و از جمله به برنامه های موشک های بالستیک و بی ثبات کردن منطقه و حمایت از گروه های تروریستی توسط جمهوری اسلامی سرانجام دهد.

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای هر گونه مذاکره با دولت ترامپ را سم مضاعف خوانده، با این همه شماری از مقامات ارشد ایران، مانند حسن روحانی اصل گفت وگو با واشنگتن را، به شرط لغو تحریم ها منتفی ندانسته اند.

انتقاد ترامپ ار رئیس جمهور فرانسه

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده حدود دو هفته پیش همتای فرانسوی خود را متهم کرد که در خصوص مذاکرات احتمالی میان واشنگتن و تهران نشانه های درهم می فرستد و از این که به نظر می رسد او از جانب آمریکا سخن می گوید انتقاد کرد.

ترامپ هشتم اوت در یک پیغام توئیتری نوشت: می دانم که امانوئل نیت خیر دارد، همان طور که بقیه هم همین طور هستند، اما هیچ کسی به جای ایالات متحده صحبت نمی نماید مگر خود ایالات متحده. هیچ کس اجازه ندارد به هیچ طریق و شکلی ما را نمایندگی کند.

وزارت خارجه فرانسه یک روز بعد به این سخنان ترامپ واکنش نشان داد و بدون اشاره مستقیم به او در بیانیه ای تاکید نمود که این کشور قاطعانه و به طور جدی مشغول انجام اقداماتی برای برقراری صلح و امنیت و کاهش تنش ها در منطقه خلیج فارس است و برای چنین کوشش هایی به هیچ مجوزی احتیاج ندارد.

تا کنون درباره جزئیات مذاکرات مکرون با مقامات ارشد ایران و پیشنهادهای او برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن به طور رسمی خبری منتشر نشده است. گفته می گردد یکی از محورهای اصلی طرح رئیس جمهور فرانسه توقف همزمان اقدامات مناقشه برانگیز دو طرف برای یافتن راهی به منظور شروع مذاکرات است.

ظاهرا فرانسه پیشنهاد نموده ایران در مقابل خودداری آمریکا از تشدید تحریم ها، کاهش تعهدات خود مطابق برجام را متوقف کند. جمهوری اسلامی می گوید اگر کشورهای اروپایی طرف توافق هسته ای به وعده خود برای راه اندازی سامانه موسوم به اینستکس برای تسهیل مبادلات تجاری و بانکی ایران و کاهش فشار تحریم ها عمل نمایند حاضر است مانند سابق به برجام پایبند باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42362

به "مکرون: پیش از اجلاس گروه 7 با مقامات ایران دیدار می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکرون: پیش از اجلاس گروه 7 با مقامات ایران دیدار می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید