آشنایی با موزه گوگنهایم؛ شاهکار معماری اسپانیا
به گزارش مجله سرگرمی، موزه گوگنهایم بیلبائو توسط شاه سابق، خوان کارلوس اول در سال 1997 افتتاح شد. این موزه معماری مدرن را به هزاره سوم سبک وارد کرد. تقریباً در مدت یک شب، سازه برجسته موزه، این شهر شمال اسپانیایی را از یک مرکز پساصنعتی رو به افول که زمانی به ساخت کشتی شهرت داشت، تبدیل به قطب فرهنگ و معماری کرد. اگر با تور اسپانیا راهی شهر بیلبائو شدید، بازدید از موزه گوگنهایم را از قلم نیاندازید.
برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.
گوگنهایم که در منطقه صنعتی سابق واقع شده است، پیشگام پروژه تحول شهری بیلبائو شده و آنجا را تبدیل به یک مرکز گردشگری پر رونق کرد. سالانه جمعیت زیادی برای بازدید این ساختمان به اینجا آمده و باعث شدند درآمد حاصل از موزه چندین برابر هزینه 100 میلیون دلاری ساختش گردد.
از خود می پرسید تاریخ پشت این شاهکار معماری چیست؟ به عنوان بخشی از برنامه تحول و نوسازی شهری، سران باسْک با موسسه سولومون گوگنهایم (Solomon R. Guggenheim) همکاری نموده و به ایده ساخت یک موزه گوگنهایم در منطقه بندرگاه رو به افول بیلبائو دست یافتند. سه معمار برجسته برای شرکت در یک مسابقه بین المللی برای خلق طرحی فراواقعی برای موزه دعوت شدند: آراتا ایسوزاکی (Arata Isozaki) از ژاپن، شرکت کوپ هیمِلبلاو (Coop Himmelbau) از استرالیا و فرانک گِری از کشور آمریکا. برنده این رقابت فرانک گری بود که با توانایی های کامپیوتری اش در زمینه طراحی توانست تصویرهای شاعرانه اش را به سازه ای شگفت انگیز تبدیل کند که امروز شاهدش هستیم.
بنای موزه در محوطه ای به مساحت 32,500 مترمربع در کنار رودخانه نِرْویون (Nervión) واقع شده است، طرح دریا گونه گِری به صورتی بی خاتمه با منظره شهری در می آمیزد و با شکل کشتی گونه و دم ماهی تیتانیومی اش روزگار خوش صنعت دریایی شهر را به یاد می آورد. اما قسمت های شیشه ای سازه بازدیدنمایندگان را به تماشای نقاط برجسته مدرن شهر دعوت می نمایند.
موزه برای بازدیدنمایندگان مواردی دائمی و موقتی را از هنرمندان سرتاسر جهان به نمایش گذاشته است. در سال 1997 درهای گوگنهایم با نمایشگاهی از 300 اثر متعلق به قرن بیستم به روی مردم بازگشایی شد که با شاهکارهایی از هنرمندان اروپایی چون پیکاسو، میرو، ماتیس و شاگال شروع شده و به هنر پاپ آمریکایی با آثاری از کلاوس اولْدِنبرگ (Claes Oldenburg) و اندی وارهول (Andy Warhol) و بعضی آثار ویدئویی ختم می شد.
با 11,000 مترمربع فضای نمایشگاهی، موزه به 19 گالری تقسیم شده که عظیم ترین آن ها گالری آرسِلور (Arcelor) با 130 متر طول است. این گالری محل نمایش دائمی موضوع زمان، یک مجموعه مجسمه از هفت ورقه استیل موج دار زنگ زده، اثری از ریچارد سِرا می باشد که آن را به طور اختصاصی برای این موزه ساخت. بعضی آثار دیگری از سایر هنرمندان با موضوع مرتبط با منطقه نیز به نمایش گذاشته شده اند. از میان این آثار می توان به چیدمان جنی هولزر (Jenny Holzer) برای بیلبائو اشاره نمود که از 9 ستون با نشانه های LED تشکیل شده و عباراتی مغشوش به زبان انگلیسی، اسپانیایی و باسکی را حول موضوع مرگ پخش می نمایند.
یکی دیگر از آثار خاص این موزه، توله سگ اثر جف کونز (Jeff Koons) است که از یک سازه استیل 13 متری تشکیل شده و یک توله سگ نژاد وست هایلند تریر را به نمایش می گذارد که با هزاران گل تزئین شده و در ورودی موزه واقع شده است. یک اثر دیگر جف کونز در اینجا، لاله ها، یک دسته گل از بادکنک استیل ضد زنگ می باشد که به کرانه رودخانه رنگ و لعاب داده و در فاصله اندکی از مجسمه غول پیکر عنکبوت لویز بورژوا (Louise Bourgeois) به نام مامان واقع شده است. فواره آتش اثر ایو کلاین (Yves Klein) از دیگر آثار چشم نواز خواهد بود.
بنا به نظر بسیاری از منتقدین، آینده این موزه به عنوان یکی از بهترین موزه های هنر مدرن اروپا بسیار درخشان است. در حالی که مجموعه دائمی این موزه به تدریج کامل می گردد، پیوند آن با سایر موزه های گوگنهایم جهان مانند نیویورک، ونیز و برلین امکان دسترسی به بعضی از بهترین شاهکارهای قرن بیستم را به موزه اعطا می نماید.