موزه جنگل های هیرکانی در رودبار تاسیس می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بر لزوم توسعه مجموعه داری و صیانت از آثار و اشیای تاریخی تاکید نمود و گفت: باید ارتباط موثری بین کارکرد گردشگری با کارکرد موزه ها تعریف کنیم.

موزه جنگل های هیرکانی در رودبار تاسیس می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، نشست برطرف موانع ایجاد موزه های تخصصی در شهرستان رودبار با حضور فرماندار رودبار، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی، امام آدینه شهرستان و مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی برگزار گشت.

شهرود امیر انتخابی مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان در این نشست با اشاره به این که گیلان مهد تمدن و استانی ممتاز و با هویت پراصالت در میراث ملی است، وجود اولین های فرهنگی در پژوهش های باستان شناسی تاریخ رودبار را گواه این مطلب دانست و گفت: گردشگری فرهنگی یکی از قدیمی ترین انواع گردشگری است و موزه ها پشتوانه ای محکم در راستای گردشگری فرهنگی محسوب می شوند که امکان رقابت گردشگری چه در بخش خصوصی و همچنین دولتی در آن ها نمود پیدا می نماید.

امیر انتخابی با بیان اینکه معرفی این میراث ارزشمند نیازمند نگاهی هدفمند و اصولی است، موزه ها را مامنی برای نمایش شگفتی های فرهنگی و نمادهای خاص و همچنین بازتابی از حیات گذشتگان خواند و اضافه نمود: آنچه که در موزه ها به چشم می خورد تنها اشیای تاریخی نیست، بلکه معیشت، فرهنگ، اقلیم و عناصر زیبایی شناختی را به نمایش می گذارد.

این مقام مسئول استانی مجموعه داری و ساخت و تجهیز موزه ها را از راهکارهای تنوع بخشی به گردشگری دانست و گفت: ابنیه تاریخی ارزشمند همچون میدان شهرداری رشت، ساختمان پست در رشت، ساختمان بانک ملی در انزلی و... که خود در حوزه گردشگری فرهنگی صندلی ویژه دارند، می توانند با کارایی جدید همچون موزه های خصوصی بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار گیرند.

او ادامه داد: همچنین می توان با مطالعات تخصصی و هم افزایی نسبت به تلفیق عناصر فرهنگ با عناصر طبیعی و یا ادغام طرح های گردشگری و بوم گردی با مقوله موزه و مجموعه داری گام برداریم از این رو مجموعه داران و موزه دوستان با پژوهش و سواد آموزی در حیطه فرهنگی می توانند گامی موثر در راستای احیای هویت بومی در جامعه در جهت تنوع بخشی فرهنگی بردارند.

امیرانتخابی با تاکید بر ضرورت صیانت از اسناد و اشیا هویت بخش به عنوان میراث ماندگار و لزوم بر جریان سازی علمی، پژوهشی و سواد آموزی فرهنگی در تمام سطوح جامعه در این حوزه خاطرنشان کرد: به موازات بحث موزه ها، نمایشگاه ها از سوی مجموعه داران خصوصی که علاوه بر معرفی ارکان هویتی موجبات رضایت عمومی برای شهروندان و پژوهشگران را فراهم کرده است.

وی با اشاره به برخورداری گیلان از 20 موزه عمومی و تخصصی اذعان داشت:پنج مورد از این موزه ها تحت نظارت میراث فرهنگی، 10 موزه به صورت مشارکتی و پنج موزه توسط مجموعه داران خصوصی و شش پروژه ایجاد موزه در دست اقدام خود تلاشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد مشارکت دهی بخش خصوصی خواهد بود.

امیرانتخابی ضمن تاکید بر لزوم توسعه مجموعه داری و صیانت از آثار و اشیا تاریخی ارتباط موثر بین کارکرد گردشگری با کارکرد موزه ها ، کمبود بودجه را از معضلات در حوزه فرهنگ دانست و با تاکید بر پویایی در بین مجموعه داران خواهان تدوین ایده های نوین بیشتر در حوزه فرهنگ از سوی مجموعه داران به عنوان ارکان هویت بخش جامعه شد.

جمالی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواهان تسریع در روند اقدامات پیش رو جهت بهره برداری هر چه زودتر این پروژه ها شد.

جمالی ادامه داد: پروژه های پیش رو باید آینده نگرانه و قابلیت توسعه داشته باشند تا بتواند جوابگو حجم بالای مخاطبان باشد.

وی در مورد جنگل های هیرکانی اضافه نمود: این جنگل ها نه تنها یک سرمایه ملی بلکه میراث و سرمایه ای بین المللی هستند و این باعث افتخار ماست که از داشته شهرستان رودبار، استان گیلان و ایران عزیزمان است ولی نگاه بین المللی برای حفظ آن وجود دارد که می توان با استفاده از این ظرفیت برای جذب بیشتر سرمایه و بودجه اقدام کرد.

جمالی در خاتمه به صندلی شهرستان رودبار در فراوری زیتون کشور اشاره نمود و اضافه نمود: فراوری زیتون و زیر مجموعه های آن در 26 استان صورت می گیرد. اما فراوری بالای 85 درصدی زیتون و زیر مجموعه های آن همیشه نام رودبار و زیتون به هم گره زده است این آمار به نوعی در دنیا منحصر به فرد است که به صورت 24 ساعته به عرضه این محصول در سطح شهرستان پرداخته می گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 45558

به "موزه جنگل های هیرکانی در رودبار تاسیس می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه جنگل های هیرکانی در رودبار تاسیس می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید