موزه آتاتورک آنتالیا ترکیه

به گزارش مجله سرگرمی، آنتالیا شهری توریستی در ترکیه است که به واسطه جاذبه های تاریخی و طبیعی مورد توجه گردشگرانی از سراسر دنیاست. موزه های آنتالیا نیز سهم بزرگی در صنعت گردشگری این شهر دارند.

موزه آتاتورک آنتالیا ترکیه

عمارت و موزه آتاتورک در آنتالیا یک مکان دیدنی است که ما را با تاریخ کشور ترکیه آشنا می نماید.

این موزه محل نگهداری وسایل و اشیا مربوط به شخص مصطفی کمال آتاتورک است. اینجا همان عمارتی است که آتاتورک یک هفته در آن اقامت داشته است.

مصطفی کمال پاشا در سال 1880 در شهر سالونیک که محل اسکان یهودیان بود به جهان آمد.

وی علاوه بر تحصیل در مدرسه نظام به اروپا سفر کرد و در آنجا با علوم زمانه آشنا شد. به زبان آلمانی مسلط گشت و بعد از بازگشت به ترکیه در مقام یک مرد روشنفکر و فرمانده نظامی مشهور شد. مطالعات مصطفی پاشا وسیع و گسترده بود و شامل آثار کلاسیک عصر روشنفکری اروپا می شد. کتابهای مونتسکیو را به دقت مطالعه می کرد. وی قوانینی را در نظر داشت که با اجرای آن ترکیه متحول می گشت.

به روایت تاریخ نیروی دریایی بریتانیا و فرانسه با تمام قوا برای تصرف استانبول راهی شدند اما مصطفی پاشا با استفاده از استعداد شگفتی که در امور نظامی داشت با شمار اندکی از سربازان در برابر تهاجم سهمگین بریتانیا و فرانسه مقاومت کرد و مانع تصرف استانبول شد. پیروزی او در نبرد چناق قلعه موجب شهرتش در ترکیه شد.

به گواه تاریخ مجلس ترکیه لقب آتاتورک را رسما به او داد و تصویب شد که نام آتاتورک تنها برای او باشد و هیچکس در هیچ زمان حق انتخاب این نام را ندارد. آتاتورک پیشگام مدرنیزاسیون کردن شد و به پیروی از او رضاخان در ایران و امان اله خان در افغانستان به پیاده سازی مدرنیزاسیون اقدام کردند.

آتاتورک حکومت عثمانی را برچید و نظام جمهوریت را بر مبنای قوانینی تازه بنیانگذاری کرد.

معروف است که وی بسیار دقیق آن قوانین را رعایت می کرد تا جایی که سیستم دولتی در زمان وی درستترین شیوه اجرای قانون را داشت که تا بعد از مرگ او نیز همچنان ادامه داشت. او برداشتی واقع بینانه از قانون داشت و ساز و کارهای حکومتی را بر اساس آن به اجرا گذاشت.

ارتش اساس و بازوی قدرتمند او بود و ارتشی را که او سازماندهی نموده بود حافظ جمهوریت در ترکیه باقی مانده است.

موزه مصطفی کمال آتاتورک در آنتالیا به صورت رایگان قابل بازدید عموم مردم می باشد.

ایرج مرادی

در ذیل تصاویر دیگری از موزه آتاتورک آنتالیا می بینید که توسط استاد مرادی عزیز به صورت اختصاصی برای سایت نشاط آوران تهیه شده است:

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ای نشات
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 84571

به "موزه آتاتورک آنتالیا ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه آتاتورک آنتالیا ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید