منظر باستان شناسی ساسانی و ارسباران در جهت یونسکو

به گزارش مجله سرگرمی، معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مستندات، فیلم ها گزارش های مربوط به دو پرونده منظر باستان شناسی ساسانی و ارسباران که برای ثبت جهانی سال 2018 به یونسکو ارسال می گردد را در جلسه ای به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کرد.

منظر باستان شناسی ساسانی و ارسباران در جهت یونسکو

به گزارش خبرنگاران، به نقل از مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در این جلسه که زهرا احمدی پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری، میرهادی قره سید رومیانی، معاون حقوقی و امور استان ها، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و جمعی از کارشناسان حضور داشتند مستندات، فیلم ها گزارش های مربوط به دو پرونده منظر باستان شناسی ساسانی و پرونده ارسباران که برای ثبت دنیای سال 2018 به یونسکو ارسال می گردد به محضر ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال جاری 2 پرونده برای ثبت دنیای در حوزه میراث طبیعی و میراث فرهنگی جهت ارسال به یونسکو آماده نموده است. با توجه به اینکه شهر تاریخی یزد برای ثبت دنیای برای سال 2017 به یونسکو ارسال شد، معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اوایل هفته آینده این پرونده ها را به یونسکو برای ثبت دنیای سال 2018 ارسال می نمایند.

پرونده منظر باستان شناسی ساسانی فارس که با همکاری باستان شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان 3 سال بر روی آن کار شده و معاونت میراث مدیریت پرونده آن را بر عهده داشت یکی از این پرونده هاست. پرونده ساسانی از فیروزآباد آغاز می گردد تا بیشابور و سروستان ادامه دارد، این منطقه شامل مجموعه ای وسیع از جمله کاخ، شهر، غار و... است. این پرونده سندی برای مدیریت، نظارت و آنالیز بهتر این منطقه است.

پرونده ارسباران از استان آذربایجان شرقی نیز ویژگی های منحصر به فردی نظیر ساخته شدن اولین گنبد دنیا در آن، دقیق ترین شهر دایره ای دنیا، سیستم شهرسازی منحصر به فرد، تکنولوژی مواد و مصالح و ساخت برای اولین بار را دارا است.

جمع آوری اطلاعات و مستندسازی در این منطقه با همکاری نزدیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی انجام شد.

این دو پرونده اوایل هفته آینده برای ثبت دنیای سال 2018، به سازمان دنیای یونسکو ارسال می شوند.

bebop.ir: بیباپ: مجله هنر موسیقی

kalarena.ir: مجله کالارنا: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73373

به "منظر باستان شناسی ساسانی و ارسباران در جهت یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظر باستان شناسی ساسانی و ارسباران در جهت یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید