ممنوعیت احداث تله کابین طاق بستان به همراه ساخت و سازهای مرتبط
به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، ممنوعیت احداث تله کابین طاق بستان به همراه ساخت و سازهای مرتبط اعلام شد.

این خبر حال طاق بستان را خوب می نماید؟
طاق بستان و داستان ادامه دار آسیبهایی که هر روز تن نحیف این محوطه تاریخی را می لرزانند، از سالها قبل آغاز شد، قبل از ثبت نامش در فهرست موقت یونسکو یعنی 13 سال قبل. اما همین آسیب و بی توجهی ها از سوی مدیران دوره های مختلف میراث فرهنگی و تمایل به درآمدزایی بیشتر مدیران شهری کرمانشاه، فارغ از هر افتخارآفرینی که می توانستند برای شهرشان به ارمغان ببرند، مهمترین بخشهای موثر بر همین افکاری بودند که خاتمه متولیان میراثی را برای جهانی کردن این محوطه سست تر کردند.
از سوی دیگر، علاقه و اصرار متولیان شهری کرمانشاه برای احداث تله کابین در حریم طاق بستان هرچند در اظهارنظرهایشان با رسانه های مختلف ثابت شد، اما سرعت کار برای به خاتمه رسیدن پروژه و حتی معین زمانی معین برای نصب این وسیله درآمدزایی تفریحی آن هم وقتی هنوز میراث فرهنگی به متولیان شهری جواب درستی نداده، قدری مساله را پیچیده تر کرد.
حالا بعد از همه اتفاقاتی که برای طاق بستان و تله کابین حاشیه دارش رخ داد، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای با موضوع پاسخ به مکاتبه مردمی و سازمان های مردم نهاد - ایجاد مجتمع تفریحی و توریستی طاق بستان که با نام او امضا شد، اینطور تاکید نمود: بازگشت به نامه 15 مرداد 1399 در مورد تایید کاربری مجموعه تفریحی، توریستی و گردشگری و اجرای پروژه تله کابین در محوطه تاریخی طاق بستان، با توجه به پیگیری ها و آنالیز های بعمل آمده، نظر به اینکه محدوده ای که برای احداث جدید مجموعه تفریحی - توریستی در نظر گرفته شده، در حریم ویژه مجموعه طاق بستان واقع شده است، با استناد به ضوابط و مقررات حفاظت عمومی و حریم ویژه اثر مذکور، احداث مجموعه مذکور به همراه ساخت و سازهای مرتبط با آن ممنوع است، لیکن در مورد معین جهت عبور تله کابین مقرر شده است، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با عنایت به وجود تعداد آثار تاریخی و فرهنگی موجود در محدوده، آنالیز و در این خصوص صراحتا اعلام نظر کند که در تصمیمات آینده مدنظر قرار داشته و ملاک عمل خواهد بود.
با توجه به تاکیدی که طالبیان در این نامه دارد یعنی ممنوع بودن احداث مجموعه تله کابین به همراه ساخت و سازهای مرتبط با آن به نظر می رسد بیشتر بر مجموعه قرار گرفته در کنار طرح تله کابین تاکید می گردد و انجام آن ممنوع خواهد بود، آن هم با توجه به اینکه معین جهت عبور تله کابین را به اظهارنظر پژوهشگاه میراث فرهنگی و باستان شناس پژوهشکده باستان شناسی منوط می داند.
اقدامی که به نظر می رسد هنوز باستان شناس کرمانشاهی انتخاب شده توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی نتیجه آنالیز های خود را به متولیان باستان شناسی کشور اعلام ننموده است، تا نتیجه نهایی هرچه زودتر معین گردد.
اما همه این اتفاقات در حالی رخ می دهند که مدیریت شهری کرمانشاه بدنبال رفع کردن نواقص طرح احداث تله کابین است، قدمی که اصرار این مسئولان را برای احداث هرچه سریع تر تله کابین نشان می دهد.
آنها حتی زمان تکمیل پروژه را به صورت تفکیک شده یعنی تله کابین تا سرانجام سال جاری و کل پروژه را تا سال 1402 اعلام نموده اند، حتی علی اصغر خزلی، سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه در مورد نامه شورای فنی مبنی بر مشاهده نواقص در سازه های پروژه تله کابین اعلام نمود: در پی اعلام این نواقص سریعا از شرکت سرمایه گذار پروژه خواسته ایم تا با توجه به نوع قراردادی که با این شرکت داریم از اداره استاندارد یک کارشناس خبره در این خصوص سر پروژه حاضر نموده و نواقص اعلام شده از سوی شورای فنی را آنالیز کند.
او در مورد درخواست شورای فنی مبنی بر توقف پروژه تله کابین نیز تاکید نمود: با توجه به اینکه فصل کاری فعالیت های عمرانی به واسطه احتمال قریب الوقوع آغاز بارش های پاییزی رو به سرانجام است و اینکه این ایرادات ذکر شده هنوز توسط دستگاه نظارت بر پروژه تایید نشده و با توجه به اینکه تعطیلی پروژه عظیم اینچنینی تبعات نامعین زیادی خواهد داشت، فعلا پروژه فعال است، ولی قطعا تا زمانیکه تمام آیتم ها و موارد فنی و تاسیساتی به وسیله مبادی ذی ربط و متولی امر استاندارد و امنیت پروژه تست و تایید نگردد، به هیچ عنوان تله کابین کرمانشاه به بهره برداری نمی رسد.
منبع: همگردیgardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری
picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو