مقایسه اپل امگا با مرسدس بنز 230E و ب ام و 520i
به گزارش مجله سرگرمی، برای اپل امگا در زمان ورود به ایران رقبای زیادی وجود نداشت و تنها دیگر هم وطنانش مانند بنز و ب ام و در حد و اندازه های این نسخه بودند. البته دیگر سدان لوکس موجود در بازار آن موقع میتسوبیشی گالانت بود؛ خودرویی که می توانست با شاهکار اپل رقابت کند.

در واقع رقبای اصلی این خودرو سال ها پس از توقف وارداتش به ایران، وارد کشور شدند، مانند نیسان ماکسیما و سیتروئن زانتیا یا تویوتا کرولا. جالب تر این که امگا همچنان در رقابت تنگاتنگ با رقیبان اولیه خود به عنوان نوستالژی های دهه 90 میلادی است و سعی در رجحان جویی بر آن ها به عنوان بهترین فراوری آن سال ها دارد.
در این مطلب به مقایسه اپل امگا با مرسدس بنز 230E و ب ام و 520i خواهیم پرداخت و این خودروی آلمانی را با دو خودروی آلمانی رقیبش مقایسه خواهیم کرد.
مقایسه اپل امگا با مرسدس بنز 230E
بنز 230E در واقع اولین نسل از بنز کلاس E محسوب می گردد که به بنز کپل نیز معروف است. در میان مدل های مختلف کوپه و استیشن و سدان فراوریشده از این خودرو با موتورهای متفاوت، مدل سدان با موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری بیش تر وارد ایران شد. البته تعداد محدودی مدل های کوپه و سدان های 8 سیلندر نیز در این بین بودند، اما ما اکنون مقایسه فوق را بین سدان 4 سیلندر و امگای 6 سیلندر انجام می دهیم.
بنز 230E مانند دیگر هم خانواده های خود از طراحی خاص و متفاوت کمپانی بنز بهره می برد. ظاهر خشنش آن را در بین خاص ترین طراحی های بنز قرار می دهد، اما اگر چهره این خودرو را، که متولد 1985 است، در کنار امگا، که فراوری 1994 است، قرار دهیم، به وضوح طراحی به روزتر امگا را خواهیم دید. چهره امگا به اندازه بیش از یک دهه جلوتر از بنز کپل است.
با مقایسه اپل امگا با بنز 230E متوجه می شویم که بنز کپل مثل همه بنزها، کابینی راحت و جادار دارد و طراحی داخلی آن منظم و ساده است. در این بخش دو رقیب، پایاپای پیش می فرایند. مونتاژ عالی قطعات و کیفیت بالای فراوری باعث شده پس از سال ها نیز در هیچ یک از آن ها احساس ناراحتی به سرنشینان منتقل نگردد و امکانات رفاهی و ایمنی فراتر از زمان هر دو خودرو، آن ها را همچنان به روز نگه داشته است. هر دو خودرو از کیسه هوا، ترمز ABS و سان روف بهره مندند. در بنز کپل شاهد تنظیم برقی آینه ها و در امگا شاهد تنظیم برقی جایگاه ها هستیم. البته در نمونه های کاملتر 230E، امکاناتی نظیر کروز کنترل، تنظیم گودی کمر برقی، سیستم تهویه دوگانه، چراغشوی، پرده برقی عقب و… نیز وجود دارد.
با مقایسه اپل امگا با مرسدس بنز 230E باید گفت سردم دار خودروسازی دنیا در این بخش از رقابت بازمی ماند. موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر بنز توان فراوری 132 اسب بخار را دارد، درحالی که امگای 6 سیلندر 3 لیتری خورجینی می تواند 208 اسب بخار قدرت فراوری کند. درباره سیستم تعلیق و فنربندی و فرمان پذیری دو خودرو نیز باید گفت که هر دو در بهترین شرایط هستند و نقصی در آن ها دیده نمی گردد. قیمت امگا 6 سیلندر 3 لیتری فول آپشن اکنون (دی ماه 97) کم تر از 85 میلیون تومان نیست و بنز کپل فراوری 1994 را می توان با نهایتاً 60 میلیون تومان خریداری کرد. ناگفته نماند که هزینه هایی که هر دو خودرو روی دست صاحبان خود می گذارند از جایی میان افلاک سر درمی آورد.
مقایسه اپل امگا با BMW 520i کد اتاق E34
نوبتی هم باشد، نویت مقایسه اپل امگا با ب ام و 520i است. ب ام و سری 5 سدان های لوکس متوسط این کمپانی را شامل می گردد که لوکس تر از سری 7 اسپرت و اسپرت تر از سری 5 لوکس هستند. مدل مورد نظر ما نسل سوم این سری است که از سال 1994 تا 1998 تقریباً هم زمان با امگا فراوری شد.
خودروی مورد نظر دارای یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری با جعبه دنده 5 سرعته دستی است که با امگا 4 سیلندر دستی مقایسه می گردد. این خودروی دیفرانسیل عقب توان فراوری 116 اسب بخار را دارد که در مقایسه با امگا 4 سیلندر که 101 اسب بخار توان فراوری می نماید قوی تر به نظر می رسد. البته قدرت این موتور با توجه به وزن بالای خودرو چندان مناسب به نظر نمی آید.
ظاهر ب ام و 520i دارای خصیصه های منحصربه فرد تمام فراوریات کمپانی ب ام و است و باید گفت انتخاب بین این خودرو و امگا کاملاً سلیقه ای است. اما با توجه به این که ب ام و 520i نقش پلی از کلاسیک به مدرنیته را در طراحی محصولات این کمپانی بازی می نماید، طراحی امگا در زمان خودش کمی به روزتر بوده است. در بخش داخل کابین نیز این حقیقت همچنان حکم فرماست که امگا طراحی مدرن تر و جذاب تری دارد و ب ام و 520i بیش تر حال وهوای فراوریات دهه 90 را زنده می نماید. گرچه از نظر راحتی و نرمی رانندگی، هر دو خودرو بسیار خوب عمل می نمایند و فنربندی به شکلی است که در زمان عبور از دست اندازها ضربات به داخل کابین منتقل نمی گردد. سیستم تعلیق دو خودرو نیز خوب عمل می نماید.
مشکل ب ام و استهلاک بالای دیسک آن است که باعث ایجاد دردسر در ترمزگیری پس از کمی کارکرد می گردد. اما نکته مثبت آن فراوانی قطعات و قیمت مناسب تر آن هاست. ضمن این که تعمیرکار مربوط به این خودرو را بهتر می توان پیدا کرد.
امیدواریم که این مقایسه اپل امگا با رقبایش توانسته باشد اطلاعات مفید و دقیقی از این خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.
درباره اپل امگا بیشتر بخوانید:
- معرفی اوپل امگا و آنالیز بازار ایران
- تجربه رانندگی با اوپل امگا
منبع: دیوارparisro.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز، زمستان، نوروز، بهار تابستان فرانسه
umeblog.ir: یومی بلاگ: آرشیو خبری و مقالات متنوع وب