معرفی 10 مورد از برترین و قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - سلامت - از سال 1920 میلادی، آنتی بیوتیک ها برای بهبود بیماری ها و عفونت های باکتریایی استفاده شده اند، زمانی که پنیسیلین به اسم اولین آنتی بیوتیک به وسیله الکساندرا فلمینگ معرفی گردید. در واقع این مواد یا از رشد و تکثیر باکتری ها جلوگیری می نمایند یا باعث از بین رفتن آن ها می شوند. آنتی بیوتیک ها شامل 13 دسته هستند که یکی از این دسته ها، آنتی بیوتیک های طبیعی است. آنتی بیوتیک های اصلی (شامل اغلب آنتی بیوتیک های امروزی) از منابع طبیعی بدست می آیند. عصاره بعضی از گیاهان (سبزیجات)، روغن ها و غذاها دارای آنتی بیوتیک هستند. در ادامه شما را با مواد و خوراکی هایی که دارای آنتی بیوتیک های طبیعی هستند، آشنا می کنیم.

معرفی 10 مورد از برترین و قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی

معرفی آنتی بیوتیک های طبیعی

برخی از مواد طبیعی خاص دارای آنتی بیوتیک هستند. که از جمله برترین آنتی بیوتیک های طبیعی می توان موارد زیر را نام برد:

1.سیر

اغلب فرهنگ های سراسر دنیا، سیر را به خاطر قدرت پیش گیری و درمانی آن شناخته اند. نتایج تحقیقات بسیاری هم معین نموده اند که سیر در برابر باکتری ها تأثیر درمانی دارد. از جمله می توان به باکتری سالمونلا اشاره نمود. بعلاوه، سیر حتی برای استفاده در برابر سل مورد توجه قرار گرفته است.

2. عسل

از قدیمی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی شناخته شده، می توان به عسل اشاره نمود. اغلب مصریان از عسل به اسم آنتی بیوتیک طبیعی و محافظت نماینده پوست استفاده می کردند. شکری که در عسل وجود دارد از رشد باکتری ها جلوگیری می نماید. بعلاوه، از مواد تشکیل دهنده عسل می توان به هیدروژن پراکساید اشاره نمود که ویژگی ضدباکتریایی دارد.

علاوه بر این، عسل دارای PH پایین است (یعنی خاصیت اسیدیته دارد به طور میانگین PH عسل 3.9 است). این خصوصیت باعث می گردد که رطوبت مورد احتیاج برای زنده ماندن باکتری ها از دست برود و در نتیجه باکتری ها از بین بفرایند. تمامی این ویژگی ها موجب می گردد تا بتوان از عسل به اسم یک آنتی بیوتیک طبیعی استفاده کرد.

برای استفاده از عسل به اسم یک آنتی بیوتیک طبیعی می توان از آن به طور مستقیم روی زخم یا حتی ناحیه ای از بدن که دچار عفونت شده، استفاده کرد. عسل نه تنها باکتری ها را می کشد، بلکه به فرآیند درمان هم یاری می نماید. نتایج تحقیقاتی که در سال 2016 اجرا شده است استفاده از عسل برای بهبود و التیام بخشی زخم ها را اثبات نموده است. نکته قابل توجه دیگر این است که می توان عسل را در درمان عفونت های داخلی هم به کار برد. می توان آن را به تنهایی خورد (برای نمونه به اندازه یک قاشق سوپ خوری) یا برای شیرین کردن یک فنجان گرم چای گیاهی استفاده کرد. (توجه گردد در صورتی که سن فرد از یک سال بیشتر باشد استفاده خوراکی از عسل ممنوعیتی ندارد.)

3. لیمو

اثبات شده است که لیمو خاصیت آنتی بیوتیکی بسیار قوی ای دارد. باکتری های مختلفی از جمله مالاریا به وسیله لیمو کشته می شوند. در سال 2017 پژوهشی درخصوص آنالیز ویژگی های آنتی بیوتیکی لیمو اجرا شده است. نتایج آن تحقیق نشان داده که مخلوط آب لیمو و عسل، خاصیت آنتی بیوتیکی قوی تر نسبت به موادی مانند آزیترومایسین وآموکسی سیلین-کلوولانیک اسید را دارا هستند.

4. ادویه جات

تحقیقات بسیاری شامل تحقیقی در سال 2017 خصوصیات آنتی بیوتیکی ادویه هایی همانند زنجبیل، گل میخک، گل سرخ ، آویشن، دارچین و زیره را اثبات نموده اند. این مواد خصوصیاتی دارند که باعث کشته شدن گونه های زیادی از باکتری ها می گردد. بعلاوه، از دیگر آنتی بیوتیک های طبیعی که به وسیله جامعه علمی معرفی شده است می توان نمک را نام برد. بنابراین، به خاطر همین خاصیت ضد باکتریایی نمک، شناکردن در دریای تمیز باعث التیام بخشی زخم ها می گردد. البته به خاطر تأثیر نمک در بالابردن فشار خون، از آن برای کشتن باکتری های داخل بدن استفاده نمی گردد، بلکه التیام عفونت پوستی و بیماری های لثه کاربردی ترین استفاده نمک به اسم آنتی بیوتیک است.

بیشتر بخوانید: راه های تشخیص ادویه مرغوب

5. دریاها و اقیانوس ها

تحقیقی در سال 2015 انجام شد راجع به اینکه دریاها اقیانوس ها شامل منابعی از ملکول ها با فعالیت های آنتی بیوتیکی هستند. در آن تحقیق دریا به اسم منبع آنتی بیوتیک ها نام برده شده است.

6. برگ زیتون

آنتی بیوتیک طبیعی که باکتری ها را به طور مستقیم و به خوبی سیستم ایمنی بدن می کشد، برگ زیتون است که دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است و استفاده از آن برای درمان بیماری های بسیاری مانند سرطان مفید است. گرچه حاوی بسیاری از مواد شیمیایی منحصر به فرد و قدرتمند (از جمله اولوروپین) است، به نظر می رسد حتی در استفاده با دوزهای بسیار بالا یا استفاده برای برای مدت زمان طولانی، غیر سمی و بسیار ایمن است.

7. کلم

انواع کلم از جمله کلم بروکلی و کلم پیچ، به اسم آنتی بیوتیک های طبیعی شناخته می شوند. علاوه بر این مصرف کلم در درمان سرطان هم تأثیرگذار است و البته در تأمین 75 درصد از اندازه ویتامین C مورد احتیاج در طول روز برای بدن انسان مفید است. یک توصیه جالب خوردن آب کلم به همراه عسل است که برای پیشگیری از بیماری ها و حتی کنترل وزن و یاری به هضم و گوارش تأثیر بسزایی دارد.

8. نقره کلوئیدی

آنتی بیوتیک طبیعی، نقره کلوئیدی، مخلوطی از ذرات نقره است که در مایعات معلق است. البته امروز استفاده از نقره برای درمان متوقف شده است، زیرا دوز بالای نقره، به اسم یک فلز سنگین، می تواند سمی و مضر باشد. با این حال، نقره آنزیمی که باکتری های تک سلولی برای تکثیر احتیاج دارند را غیر فعال می نماید. بعلاوه، باکتری ها و ویروس ها با وجود نقره، در بدست آوردن اکسیژن خود ناتوان شده و از بین می فرایند.

9. پیاز

پیاز حاوی فلاونوئیدهای قدرتمندی است که اثرات آنتی بیوتیکی دارند و مانند سیر شامل ترکیبات گوگردی درمانی به نام سستی سولفوکساید می شوند. این ماده طبیعی حتی برای کشتن باکتری های مضری که در دهان وجود دارند و باعث پوسیدگی دندان ها می شوند هم مفید است. بنابراین، باعث تعجب نیست کسانی که همراه غذا پیاز می خورند، دندان های سالم تری نسبت به دیگر افراد داشته باشند.

10. محصولات تخمیر شده

پروبیوتیک ها یکی از کشف های باور نکردنی در دهه گذشته هستند. کاربرد آنها برای تقویت و حفظ فلور روده طبیعی (باکتری مفید) در سیستم گوارش، اثبات شده است. تحقیقات ثابت نموده اند که استفاده از آن ها یکی از کلیدهای پیشگیری از سرطان روده است. مصرف روزانه این مواد پروبیوتیک، باکتری های مضر را کاهش داده و به رشد باکتری های خوب یاری می نماید بنابراین سیستم ایمنی بدن تقویت می گردد. در کل بعد از اینکه آنتی بیوتیک ها مصرف شدند، احتیاج به دوباره پر کردن باکتری های خوب وجود دارد. امروزه پزشکان پروبیوتیک را برای بیماران که به آن ها آنتی بیوتیک تجویز شده توصیه می نمایند. سرکه سیب، ترشی خام، ماست پروبیوتیک از جمله مواد دارای پروبیوتیک هستند.

اطلاعات ارائه شده تاثیر قوی آنتی بیوتیک های طبیعی حتی در مقایسه با آنتی بیوتیک های ساخته شده به طور مصنوعی را بیان می نماید. به خصوص آنتی بیوتیک های طبیعی مانند لیموترش و عسل که خواصِ شان با آزمایشات به اثبات رسیده است.

منبع: omicsonline.org

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 150689

به "معرفی 10 مورد از برترین و قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 10 مورد از برترین و قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید