معرفی جاهای دیدنی شهر آبدانان Abdanan

به گزارش مجله سرگرمی، شهرستان آبدانان در بین رشته کوه های دینارکوه و کبیرکوه یکی از زیباترین شهرستان های استان ایلام است که هر سال در ایام نوروز گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید.آبدانان دارای دو اقلیم متفاوت است، یک اقلیم دشت و نواحی گرمسیری مانند دشت مورموری و آبطاف و اقلیم دیگر کوهستانی با آب و هوای معتدل است. وجود آثار زیادی از دوران ساسانی در این شهرستان اهمیت این منطقه در دوران ساسانی را نشان می دهد. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با دیدنی های آبدانان بیشتر آشنا شوید.

معرفی جاهای دیدنی شهر آبدانان Abdanan

پشت قلعه آبدانان

پشت قلعه آبدانان از مهمترین آثار تاریخی برای گردشگران است. کاربرد این بنا به درستی معلوم نیست ولی با توجه به شرایط موجود احتمالا این قلعه مرکزی برای کنترل جاده ها و امنیت کاروان ها و حراست از شهرهای تاریخی پشت قلعه ، جولیان و … بوده است. این قلعه از قسمت هایی مانند در ورودی، بارو، برجها، شاه نشین و تونل انتقال آب ساخته شده است و مصالح به کار برده شده در این بنا ملات گچ نیمکوب و سنگ است که در محیط پیرامون قلعه به فراوانی یافت می شوند.

مساحت این بنا حدود هفت هزار متر است و باروی بیضی شکل قلعه دورتا دور قلعه فرا گرفته و در قسمت هایی از بین رفته و در سالم ترین جاها ارتفاعی حدود چهار متر دارد. پشت قلعه در فاصله پنج کیلومتری در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان و در شمال غربی روستای پشت قلا بر روی تپه ای بلند قرار گرفته است که رودخانه دویرج از پای آن می گذرد. این اثر یکی از آثار دوره ساسانی است که در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده و یکی از آثار مورد بازدید گردشگران در فواصل مختلف است.

قلعه تاریخی هزار در

قلعه ای که ساخت آن به دوران ساسانیان باز می گردد. این مورد از جاذبه های آبدانان در غرب شهر واقع شده است. با آنالیز هایی که بر روی معماری آن صورت گرفته این گونه گفته می گردد که برای اهدافی نظامی مورد استفاده قرار می گرفته است. قلعه تاریخی هزار در دارای زیرزمین، دو طبقه، نور گیر و تهویه هوا می باشد که ازطریق دریچه هایی به طول یک مترازسقف و دالان ها واتاق ها تامین می گشته. تهویه هوا و نور به دلیل داشتن دیواری قطور و نبود پنجره در راهروها و اتاق ها دور از انتظار است اما دریچه های تعبیه شده در سقف این وظیفه را کامل انجام می دهند.

معماری قلعه شباهت زیادی با شهر تاریخی دره شهر دارد و یکی از دلایل تخمین عمر آن به دوران ساسانی خمین امر می باشد. از دیگر دلایل مصالح به کار رفته از جمله سنگ و گچ است که این احتمال را قوی تر می نماید. آثار به جا مانده در قلعه نشان دهنده وجود برج های نگهبانی، شاه نشین، اتاق های مسکونی و سه در، در آن بوده است. قلعه باشکوه هزار در در تاریخ 22 تیر سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه جولیان

در شمال شرقی شهر قدیمی جولیان که در روستای چم کبود قرار گرفته است و جزو جاهای دیدنی آبدانان محسوب می گردد دژ جولیان قرار گرفته است. بر روی تپه ماهور طبیعی مشرف بر این شهر باستانی آثاری از این قلعه قدیمی قرار گرفته است که بصورت دژی مستحکم ساخته شده است و چشم انداز آن دشت جولیان است. در ساخت آن از مصالحی همچون قلوه سنگ و گچ استفاده شده است. به نظر می رسد این بنا بصورت گذرگاهی پله ای بوده است که بر اثر فرسایش آثار آن از بین رفته است.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دوقلوی سیاه گاو مهم ترین اثر طبیعی شهر آبدانان است که در فهرست میراث فرهنگی مکتوب طبیعی ثبت شده. این دو دریاچه از طریق آبراهی به طول هشت متر و عرض یک و نیم متر به یکدیگر وصل شده اند و به همین علت دوقلو نامیده می شوند. آب یکی از دریاچه ها توسط رودخانه ای در نزدیکی کبیرکوه تأمین می گردد. آب این دریاچه ها شیرین و زلال است به طوری که تا عمق سه متری آن ها قابل مشاهده است. فصل بهار بهترین وقت برای سفر به این منطقه است.

آبشار تختان

آبشار تختان در روستای تختان واقع در دامنه جنوبی کبیرکوه در 40 کیلومتری شمال غرب شهرستان آبدانان قرار گرفته است. از روستای تختان تا آبشار مذکور نیازمند صرف حدود یک ساعت پیاده روی با یک شیب ملایم است. آبشار تختان از جنوب کبیرکوه سرچشمه می گیرد و دارای آب زلال، خنک و قابل شرب می باشد که توسط شرکت آبفا در مسیری تعیین مهار شده و در ارتفاع 60 متری آبشار زیبایی را به وجود می آورد. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار زیبا سه ماه اول سال است.

امام زاده سید صلاح الدین

این امامزاده در جنوب شرقی شهر آبدانان در انتهای شهر بر روی تپه ای ساخته شده است . در اطراف امامزاده قبرستانی وجود دارد که هم اکنون به عنوان قبرستان عمومی شهر آبدانان مورد استفاده قرار می گیرد . سنگ قبرهای قدیمی این قبرستان دارای نقوشی مانند بز کوهی . تفنگ . شانه . مهر تسبیح . قلیان . ابریق و غیره است.

امام زاده پیرمحمد

در 5 کیلومتری جنوب شهر آبدانان در حد فاصل بین روستای پشت قلعه و جابر الانصار بنائی گنبد دار مربوط به قرون هفتم وهشتم هجری واقع شده که به نام امام زاده پیر محمد معروف است.این بنا بر پلانی مربع شکل ساخته شده و دارای یک ورودی در ضلع شمالی و یک فضای اصلی است . ورودی توسط درگاهی قوسی شکل به فضای اصلی بنا مرتبط می گردد و دارای طاق نماهای جناقی و طاقی نیم دایره است که پس از ورود به آن در طرفین دو طاق باز مشاهده می گردد.مصالح اصلی بنا را سنگ های تراشیده و ملاط گچ تشکیل می دهند که بعد از اتمام کار با اندودی از گچ پخته کل بنا پوشیده شده است . در اطراف بقعه قبرهایی وجود دارند که قدمت آنها گاه به زمان ساخت بقعه و هم عصر امام زاده می رسد. بر روی برخی از سنگ قبرها تصاویری از سواره کار با نیزه و شمشیر و نقوشی از گل و گیاه و نقوش هندی حک شده است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: تاپ تراول
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73438

به "معرفی جاهای دیدنی شهر آبدانان Abdanan" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی جاهای دیدنی شهر آبدانان Abdanan" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاهای دیدنی شهر آبدانان Abdanan"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید