معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی لرستان

به گزارش مجله سرگرمی، غذا و خوراک خود یکی از تفاوت هایی است که در فرهنگ های مختلف مشاهده می گردد. ممکن است بعضی غذاها در یک فرهنگ رایج و خوش طعم باشند، اما در مکانی دیگر با ذائقه مردمان آن محل سازگار نباشند. استان لرستان یکی از استانهای ایران بوده که دارای تنوع غذایی فراوانی است و معمولا، طعم غذاهایش باب طبع بیشتر کسانی بوده که آنها را چشیده اند. با ما در مقاله معروف ترین غذاهای محلی لرستان همراه شوید تا شما را با تعدادی از برترین غذاهای محلی لرستان آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای محلی لرستان برایتان جالب خواهد بود.

معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی لرستان

چزنک رغو

چزنک در زبان محلی به معنای نان فطیر و رغو به معنای روغن حیوانی و محلی است. چزنک رغو نانی بوده که بعد از آماده شدن و قبل از آنکه سرد گردد، روی آن چند قاشق روغن حیوانی می ریزند. البته، به این نان خوشمزه خاک قند یا شیره خرما یا شیره انگور هم اضافه می نمایند. این مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی لرستان برای نشان دادن احترام به یک میهمان از راه رسیده پخته می گردد.

خورش سیب درختی

گوشت ران گوسفندی، برگ بو، نمک و فلفل، پیاز خام و پیاز داغ، برگ بو، آب، روغن مایع، شیره انگور یا خرما، نشاسته ذرت و سرکه در کنار سیب درختی اجزا تشکیل دهنده این غذا هستند. خورش سیب درختی دارای فواید بسیاری بوده که مهمترین آنها اثر آرام بخش سیب بر اعصاب است. ضمناً، این مورد از معروف ترین غذاهای محلی لرستان مملو از ویتامین های گروه B، فسفر و مهمیم هست.

کباب بروجرد

کباب بروجرد تفاوتی با کبابهای رایج در نقاط دیگر ایران ندارد و بصورت برگ، کوبیده و چنجه طبخ می گردد. علت معروفیت کباب بروجرد، بکار بردن گوشت مرغوب نواحی غرب ایران و دست توانای کباب پزهای آن خطه هست. نمک و فلفل، جوش شیرین و پیاز با گوشت سر دست گوسفندی زیر دست کباب پزهای خبره بروجرد چنان طعمی به خود می گیرد که اگر با نان سنگک، سبزی تازه و دوغ محلی میل گردد، مزه دل پذیرش تا ابد فراموش نخواهد شد.

گوله ریزه

خوراک گوشت قلقلی یکی از غذاهای محبوب مردم ایران است اما این غذا در لرستان با کمی تغییر تبدیل به یک غذای محلی شد با نام گوله ریزه. سیب زمینی، برنج خرد شده و آرد گندم افزودنی هایی بوده که در استان لرستان به خوراک گوشت قلقلی اضافه می شوند و طعمی بی نظیر به آن می بخشند. گوشت چرخ نموده، نمک، فلفل، زردچوبه، رب گوجه، روغن، سیب زمینی، برنج نیم دانه و گندم به شما یک گوله ریزه خوشمزه را تحویل می دهند. از آنجایی که این مورد از برترین غذاهای محلی لرستان سریع آماده می گردد، مخصوص میهمان های سر زده است.

آش شله ماش دورود

برعکس گوله ریزه، برای پختن این غذا نیاز به زمان کافی دارید. این آش فوق العاده استان لرستان را با لوبیا چیتی، عدس، برنج، ماش، نعناع داغ، کشک، زعفران، پیاز و آب گوشت می پزند. از آنجایی که حبوبات ایجاد نفخ می نمایند، بهتر است لوبیا چیتی را از شب قبل خیساند و چند باری آب آن را عوض کرد. برنج و عدس را هم یک ساعت پیش از طبخ خیس کنید تا یک آش شله ماش بی نظیر را میل نمائید.

خورش قلیه ترش

قلیه لفظی است که در دوره صفویان به همه خورش ها اطلاق می شد. در تهیه خورش قلیه ترش لرستانی باید گوشت، روغن، فلفل، نمک، زعفران، سیب زمینی، پیاز و شیره تمر هندی را فراهم کنید و از یک آشپز لرستانی بخواهید آن را بپزد.

آش کلونک الیگودرز

در فصل بهار، گیاهی خودرو در طبیعت شهرستان الیگودرز می روید که عطر و مزه ای بسیار خوب دارد. پخت آش کلونک در بهار و با این گیاه وحشی صورت می گیرد و غذایی محلی و فصلی است.

آش گوشت خرم آباد

در عروسی ها و اعیاد، زیر برنجی یا همان چلو گوشت را در یک ظرف از جنس روی یا استیل می ریزند. هر سه نفر دور یک ظرف می نشینند و با آدابی خاص برای خود برنج می کشند و تکه ای گوشت می گذارند. برنج را طوری می ریزند که گوشت معلوم نباشد. در آخر، با نان روی برنج را می پوشانند تا سرد نگردد و به همراه پیاز و نمک میل می نمایند. نام این مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی لرستان آش گوشت است و غذایی مناسبتی محسوب می گردد.

پرتله

این غذای محلی استان لرستان هم یک غذای مناسبتی است که بیشتر در مراسم مذهبی سرو می گردد. پرتله بسیار سریع آماده شده و ترکیب ساده ای دارد. گندم، نمک و شیر ترکیبات این مورد از معروف ترین غذاهای محلی لرستان هستند.

شامی کوو

این شامی با دیگر شامی های منطقه ها دیگر تفاوت چندانی ندارد به غیر از سس بکار رفته در آن. مزه این سس باعث شده که این غذا یک خوراکی محلی استان لرستان محسوب گردد. در سس این شامی ها از رب انار، مغز گردو و سبزی های معطر محلی استفاده می گردد. اگر اهل خوردن غذاهای ترش نیستید، می توانید با اضافه کردن کمی شکر به این سس از ترشی آن کم کنید.

آبگوشت دو گوله دودار

نام دیگر این غذای محلی استان لرستان، آبگوشت کشک لری است. در این آبگوشت، علاوه بر گوشت آبگوشتی از بادمجان سرخ نموده، لوبیا، نعناع خشک، کشک، سیر، نمک، نخود، پیاز، روغن مایع و زردچوبه هم استفاده می گردد.

دلمه برگ مو

این غذا هم با چند افزودنی نسبت به دلمه های مرسوم تبدیل به یک غذای محلی استان لرستان شده است. باقلا، ماست و روغن حیوانی افزودنی های خاص این غذا در استان لرستان هستند.

کوفته نخودچی

این غذای بسیار خوشمزه استان لرستان دارای گوشت چرخ نموده بدون چربی، پودر تخم گشهم، نمک و فلفل و زردچوبه، روغن مایع، شکر، زعفران، پیاز، آبلیمو، شوید و آرد نخودچی است. البته، در برخی موارد به سس این غذا مقداری رب گوجه فرنگی هم اضافه می گردد.

خورش کلیه ترش

یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی استان لرستان، خورش کلیه ترش است. گوشت گوسفند، رب انار، سیب زمینی، نمک، پیاز، فلفل و زردچوبه مواد تشکیل دهنده این خورشت لری هستند.

آش ترخینه

آش ترخینه یا به گویش محلی کشگینه بعلت داشتن کشک فواید و خواص بسیاری دارد. نخود، عدس، سبزی آش، نعناع داغ، پیاز داغ، ادویه و لوبیا به همراه کشگینه این غذای محلی استان لرستان را تشکیل می دهند. کشگینه هم متشکل از کشک، بلغور گندم و سبزی معطر کوهی است.

دلمه سیراب شیردان (سغدو)

اگر یکی از هواداران پر و پا قرص کله پزی ها هستید، با مزه کردن سغدو طعمی نو از سیراب شیردان را تجربه خواهید کرد. اهالی استان لرستان برنج، گردو، آلو بخارا، روغن، آب و ادویه را داخل شکنبه می ریزند و با نخ و سوزن آن را می دوزند. سپس، این شکنبه را با آب و ادویه بر حرارت ملایم می پزند.

آش پرشکه

عدس، آرد گندم، کشک، نمک، ادویه، سبزی بلوک، مواد مورد استفاده این مورد از برترین غذاهای محلی لرستان بوده که در روزهای سرد زمستان بسیار می چسبد و برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.

دنو رو

دنو رو همان آش دندان است که به مناسبت رویش اولین دندان نوزاد پخته می گردد. لوبیا، عدس، گندم و باقلا اجزا اصلی این مورد از برترین غذاهای محلی لرستان هستند. اهالی لرستان این غذا را بین فامیل و همسایه پخش و در ازای آن هدیه دریافت می نمایند. بزرگان استان لرستان معتقدند در صورتیکه هنگام رویش اولین دندان نوزاد دنو رو طبخ و پخش نگردد، نوزاد در بزرگسالی دچار دندان قروچه می گردد.

persinablog.ir: پرسینا بلاگ: سیستم مدیریت محتوا پرسینا

koreandream.ir: رویای کره ای: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160213

به "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید