مسائل کاغذ فقط دامن آثار پژوهشی را می گیرد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: مدیر انتشارات تجلی مهر با بیان اینکه گرانی کاغذ، تردید در انتشار آثار پژوهشی را در میان ناشران ایجاد نموده است، گفت: مسائل کاغذ فقط دامن آثار پژوهشی را می گیرد، چرا که ناشر مطمئن نیست با چاپ این آثار سرمایه اش به طور کامل بازگردد.

مسائل کاغذ فقط دامن آثار پژوهشی را می گیرد

کامران شرفشاهی، مدیر انتشارات تجلی مهر، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، با اشاره به شرایط نشر در کشور و گرانی های کاغذ طی دو سال گذشته گفت: شرایط بد کاغذ، افزایش قیمت ها در دیگر محصولات حوزه چاپ، بالا رفتن هزینه حمل و نقل و ... موجب رکود سنگین و نگران نماینده ای بر صنعت نشر کشور شده است. تمامی اهالی نشر منتظر هستند تا با تدابیر رئیس جمهور جدید این مسائل تا حدود بسیار زیادی مرتفع گردد و همان روزهای خوب گذشته دوباره به حوزه نشر کشور بازگردد.

وی با بیان اینکه گرانی و مسائل کاغذ سبب شده است تا بسیاری از آثار خوب در فهرست انتظار برای انتشار قرار گیرند، ادامه داد: در حال حاضر چاپ نخست بسیاری از آثار به اتمام رسیده، اما بالا رفتن هزینه ها و غیر قابل پیش بینی بودن شرایط مانع از این می گردد که به چاپ دوباره آثار اقدام کنیم. بسیاری از ناشران مردد هستند که آثاری که قبلاً امتحان خود را پس داده اند، بعد از تجدید چاپ و اضافه کرده شدن قیمت آن می توانند باز هم به همان خوبی به فروش برسند.

مدیر انتشارات تجلی مهر اضافه کرد: ضرر واقعی این مسئله، برخلاف آنچه که بعضی سعی می نمایند تا آن را کتمان نمایند، متوجه آثاری می گردد که پژوهشی هستند و وقت بسیاری برای نگارش آن صرف شده است. شرایط فعلی نشر همانند گذشته نیست. پیش از این ناشران بیشتر راغب به سرمایه گذاری روی آثار خوب و پژوهشی بودند، اما در شرایط فعلی ما شاهد تردید در چاپ آثار خوب هستیم. این رویه حتی در ناشران دولتی هم دیده می گردد.

شرفشاهی با بیان اینکه امیدوارم تا دیرتر نشده تدبیری برای جبران خسارت های کیفی و اقتصادی حوزه نشر اندیشیده گردد، به راهکارهای موجود اشاره نمود و یادآور شد: برای جبران این خسارت ها می توان از چند طریق وارد شد؛ نخست تقویت ظرفیت های موجود در کشور است. فعلاً چند کارخانه فراوری کاغذ در کشور داریم که به دلیل نداشتن حمایت نمی توانند آثار شایسته و با کیفیت فراوری نمایند. می توان با حمایت و سرمایه گذاری در راستای تقویت فراوریات داخلی حرکت کرد.

این شاعر با بیان اینکه از طرف دیگر باید به فکر کوتاه کردن دست سوء استفاده نمایندگان برآمد، به دیگر راهکارها اشاره نمود و گفت: یکی دیگر از کارهایی که می توان در این زمینه انجام داد، فرهنگ سازی برای صدقه و یا نذر کتاب است. ما هنوز نذر را به شکل سنتی می بینیم. می توانیم با ورود به این حوزه ها تا حدودی خسارت های پیش آمده برای اهالی نشر را جبران کنیم. کتابخانه های مساجد و مدارس ظرفیت های خوبی هستند که باید از آنها استفاده کرد.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 85997

به "مسائل کاغذ فقط دامن آثار پژوهشی را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل کاغذ فقط دامن آثار پژوهشی را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید