مرمت سقف گنبدی کاخ مروارید، نورپردازی قلعه صمصام

به گزارش مجله سرگرمی، فخرالدین صابری در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اشاره به تخصیص اعتباری که از ابتدای امسال به منظور انجام 15 پروژه مستقل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز اجرایی گردیده است، اظهار کرد: این اعتبارات حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان و برای انجام پروژه هایی مشتمل بر طرح های مطالعاتی و اقدامات مرمتی است.

مرمت سقف گنبدی کاخ مروارید، نورپردازی قلعه صمصام

وی در ادامه با برشمردن پروژه های در دست اجرای این اداره کل، گفت: در خصوص قلعه صمصام مرمت جدارهای بیرونی و سقف همراه با اقداماتی نظیر نصب در و پنجره و نورپردازی آن انجام گردیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز بیان کرد: انجام طرح مطالعاتی قلعه صمصام و محدوده اطراف آن را دنبال می کنیم که در قالب این طرح با تکیه برعناصرمنظر شهری، سه دوره از تاریخ ایران را به نمایش می گذاریم، در این رابطه نیز مذاکراتی با پیمانکار پروژه داشته ایم تا دیدگاهی مرتبط با این طرح به ما ارائه دهد.

صابری در تکمیل شرحات مرتبط با این طرح، گفت: به دنبال جانمایی یک میدانگاه یا پاتوق فرهنگی در حدفاصل سه اثر تاریخی مهم شهر کرج هستیم که براین اساس قراراست میان پل صفوی، یک پل تاریخی متعلق به دوره پهلوی و همچنین قلعه تاریخی صمصام کرج که قدمت آن به دوره قاجار بازمی گردد، چنین فضایی ایجاد گردد.

پل تاریخی کرج

وی در ادامه هدف از ایجاد یک میدانگاه یا پاتوق فرهنگی میان سه اثر تاریخی مهم شهر کرج را معین یک محل برای گردهمایی و برگزاری اعیاد، مراسم مذهبی شهر و جشنواره های مختلف برشمرد و اضافه نمود: در این زمینه نیازاست که مسئولان شهری با ما همکاری نمایند.

احیای کاروانسرای یَنگی امام مدنظر است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در مورد پروژه کاروانسرای یَنگی امام شهرستان ساوجبلاغ نیز گفت: در قالب این پروژه مرمت، آجرفرش کردن و عایق کاری سقف این مجموعه تاریخی انجام می گردد.

صابری ادامه داد: انجام یک پروژه مطالعاتی و دنبال کردن اهدافی برای احیای کاروانسرای یَنگی امام نیز مدنظر است که قصد داریم برای اجرای آن بر اساس اعلام نظر مشاور، طرح پیش رفته و کاربری درستی برای این کاروانسرا تعریف کنیم.

وی شرح داد: در رابطه با آخرین اقدامات مرمت کاخ مروارید مهرشهر نیز با استفاده از به کارگیری مشاور ذیصلاح بحث مرمت سقف گنبدی کاخ در دستور کاراست اما انجام هرگونه اقدامی در این مورد مستلزم ارائه گزارش های مبسوط و آزمایشگاهی در خصوص سازه سقف است که پیگیر آن هستیم.

کاروانسرای یَنگی امام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز از انجام مطالعات فاز دو برای خانه دکتر مصدق در شهرستان نظرآباد اطلاع داد و گفت: به دنبال ارائه راهکارهایی در قالب یک طرح و در خصوص نحوه استفاده از این خانه در آینده خواهیم بود.

صابری اضافه نمود: تصمیم گیری در خصوص آماده سازی کاخ سلیمانیه کرج و بازگشایی مجدد آن تا خاتمه امسال نیز از دیگر پروژه هایی است که دنبال می کنیم و عملیاتی ازجمله نصب پرده های پنجره ها، فعال سازی سیستم اطفای حریق و یا ساماندهی سیستم برق این مجموعه پیگیری گردیده است.

وی از تملک عرصه ای در محدوده حمام تاریخی مصباح شهر کرج و آزادسازی حریم آن سخن گفت و ادامه داد: در این مورد نسبت به خرید یکی از املاکی که در حریم این حمام واقع است اقدامات لازم را انجام داده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در ادامه بابیان اینکه انجام پروژه مطالعاتی سایت موزه اُزبکی واقع در شهرستان نظرآباد مدنظر است، گفت: در این راستا کوشش می کنیم تا با کمک مشاور طرح اقداماتی ازجمله معین مسیرهای گردشگری، به کارگیری مبلمان های شهری، انجام نورپردازی و یا جانمایی سرویس های بهداشتی را در محدوده تپه باستانی ازبکی عملیاتی کنیم.

تپه اُزبکی

صابری تشریح کرد: آماده سازی منبر تاریخی روستای اَرنگه بخش آسارا نیز برای نمایش عمومی و بازدید مردمی انجام می گردد که در این مورد یک محدوده ای اطراف منبر برای حفاظت از آن تعریف می گردد، سکویی مناسب نیز به منظور قرارگیری منبر تهیه گردیده تا رطوبت به درون آن نفوذ پیدا نکند.

اختصاص 90 میلیون تومان برای مرمت قلعه صمصام

وی بیان کرد: مرمت جداره های داخلی و فضای خشتی - گلی داخل بنای تاریخی امامزاده زید و رحمان (ع) شهرستان اشتهارد نیز دنبال می گردد و در کنار این پروژه، مرمت جداره ها و کف سازی بافت روستای ورده، مرمت حمام بیلقان کرج و حمام روستای هیو شهرستان ساوجبلاغ نیز در دست اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز دیگر پروژه های اجرایی را معین حریم تپه تاریخی محدوده امامزاده قاسم (ع) ماهدشت و همچنین آق تپه کرج برشمرد و شرح داد: در این خصوص طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی انجام گردیده و اکنون در مرحله تهیه و پیشنهاد عرصه و حریم در اطراف این تپه ها هستیم.

صابری در بخش دیگری از سخنان خود به ریز هزینه نمودها در پروژه های مختلف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز و بر اساس اعتبار تخصص داده گردیده اشاره نمود و گفت: برای مرمت قلعه صمصام 90 میلیون و در خصوص انجام مطالعات این قلعه و محدوده پیرامون آن نیز 60 میلیون تومان اعتبار لحاظ گردیده است.

وی اعتبار منظور گردیده برای پروژه کاروانسرای یَنگی امام ساوجبلاغ را در بخش مطالعات احیا و مقاوم سازی این کاروانسرا برابر 130 میلیون و در بخش مرمت آن 270 میلیون تومان بیان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز بیان کرد: در خصوص مرمت کاخ مروارید نیز پس از دوندگی های بسیار و تجمیع تمامی اعتبارات که از سوی سازمان بدین منظور لحاظ گردیده است، توانستیم برای مرمت سقف آن یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار دریافت کنیم.

وی اشاره نمود: برای انجام مطالعات خانه دکتر مصدق 20 میلیون تومان و به منظور مرمت و تجهیز کاخ سلیمانیه هم حدود 175 میلیون تومان لحاظ گردیده است که در کنار این موارد در خصوص تملک عرصه اطراف حمام تاریخی مصباح هم با تجمیع اعتباری که برای پروژه مردآباد و این حمام منظور گردیده بود درمجموع 210 میلیون اعتبار معین گردیده است.

اختصاص 60 میلیون تومان به مطالعات سایت موزه اُزبکی

صابری گفت: برای انجام مطالعات سایت موزه ازبکی 60 میلیون تومان از محل اوراق صرف گردیده و به منظور مرمت منبر تاریخی روستای ارنگه نیز 13 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته ایم.

صابری بیان کرد: به منظور مرمت امامزاده زید ورحمان (ع) نیز 62 میلیون تومان اعتبار معین گردیده که 22 میلیون تومان آن از ردیف اعتبارات استانی هزینه گردیده و در بحث مرمتی برای روستای ورده نیز 60 میلیون تومان منظور گردیده است.

وی بیان کرد: برای مرمت حمام روستای بیلقان و حمام روستای هیو نیز به ترتیب 50 و 130میلیون اعتبار لحاظ و معین نموده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز در خاتمه اضافه نمود: بابت معین حریم تپه اطراف امامزاده قاسم (ع) و همچنین آق تپه نیز در کل از محل اعتبارات استانی حدود 43 میلیون تومان منظور گردیده است.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1951

به "مرمت سقف گنبدی کاخ مروارید، نورپردازی قلعه صمصام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت سقف گنبدی کاخ مروارید، نورپردازی قلعه صمصام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید