مذاکرات برجام آبستن تحولی تازه

به گزارش مجله سرگرمی، نشست کمیسیون مشترک برجام پس از یک فاصله 12 روزه، در حالی امروز (چهارشنبه) از سر گرفته می گردد که امیدواری ها نسبت به پیشرفت ملموس مذاکرات دیپلمات های ایران و گروه چهار به علاوه یک درباره از سر گیری اجرای موثر این توافق افزایش یافته است.

مذاکرات برجام آبستن تحولی تازه

به گزارش ایرنا، این نشست همچون جلسات گذشته در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خانه های امورخارجه ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس، در گراند هتل وین برگزار می گردد. ریاست نشست بر عهده انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم ریاست هیات ایرانی را بر عهده خواهد داشت.

شرکت نمایندگان با توجه به بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق، بحث های خود را ادامه خواهند. اما آنچه نگاه را بیش از پیش روانه این دور از مذاکرات وین نموده اخبار مهمی است که به گفته رئیس هیات روس قرار است درباره احیای برجام منتشر گردد. میخائیل اولیانوف معتقد است که به رغم بعضی اختلاف نظرها، مذاکرات برجام پیشرفت های عمده و زیادی را داشته است.

دیپلمات ها و کارشناسان کشورهای عضو برجام طی چند هفته گذشته سرگرم رایزنی های مستمر و فشرده ای بوده اند تا با برطرف کامل تحریم هایی که دولت سابق آمریکا برای سخت کردن بازگشت این کشور به برجام تله گذاری یا به اصطلاح مین گذاری نموده بود، توافق هسته ای با ایران را احیا نمایند.

حدود یک هزار و 500 تحریم در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران وضع شده که لغو 700 مورد از آن ها علیه افراد و شخصیت هایی است که به تعبیر فایننشال تایمز و بعضی رسانه های غربی برای جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا چندان ساده نیست.

از آن جمله می توان به تحریم هایی اشاره نمود که دولت ترامپ در ارتباط با فعالیت های ایران در منطقه پیش بینی نموده بود که برطرف آن ها از سوی بایدن می تواند به این انتقاد در داخل آمریکا دامن برند که دولت او در قبال مسائل مورد اختلاف با ایران پیگیر و قاطع عمل نمی کند.

علاوه بر این برطرف تحریم هایی که برای نهادهای مالی، از جمله شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پتروشیمی ایران و بانک ملی پیش بینی شده اند، می تواند به گفته رویترز برای بایدن در آمریکا مشکل ایجاد کند و با انتقاد شدید نمایندگان و سناتورهای جمهوری خواه روبه رو گردد.

بعضی کارشناسان معقدند که هرچند بایدن می تواند بسیاری از این تحریم ها را لغو کند، اما برای انجام آن باید هزینه کلانی در داخل بپردازد. او با توجه به اختلافات عمیق سیاسی داخلی در بین دو حزب اصلی این کشور، روزهای سختی را برای همراه کردن کنگره با سیاست های خود خواهد داشت. اجرای یک سیاست میان حزبی (مورد توافق هر دو حزب) با توجه به مسائل داخلی آمریکا از جمله بیکاری فزاینده و شیوع بیماری کرونا و همچنین مسائل به جا مانده از زمان ترامپ، بسیار لازم است. به همین دلیل بایدن کوشش خواهد نمود سرمایه سیاسی خود در کنگره را با دقت هزینه کند.

او در این میان مجبور خواهد بود اولویت بندی نموده و در مسائل مهم، هر دو حزب را با خود همراه کند. این درحالیست که حزب دموکرات اکنون اکثریت شنماینده ای در کنگره در اختیار داشته و این مساله، دولت را مجبور خواهد نمود با احتیاط عمل کند. با این حال فروش و عرضه نفت و دیگر فرآورده های نفتی ایران منوط به برطرف این تحریم ها است و همین موضوع مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام را طولانی نموده است.

سید عباس عراقچی می گوید: اخباری که از سمت آمریکایی ها به ما منتقل می گردد، این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تا به امروز برای برطرف بخش بزرگی از تحریم ها اعلام آمادگی نموده اند. او با این حال می گوید که این مساله از نظر جمهوری اسلامی ایران، کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات تا وقتی که ما به همه خواسته های خود در این زمینه برسیم؛ ادامه می یابد.

وی در انتها جلسه پیشین نشست برجام به خبرنگاران گفته بود: اگر خواسته های جمهوری اسلامی ایران تامین گردد در بازگشت به تعهدات برجامی خود کاملا جدی است تا مجدداً به اجرای کامل برجام برگردد. این اراده ایران است که اتخاذ شده است و هیچ ارتباطی هم با مسایل دیگری در تهران ندارد.

معذلک شواهد و قرائن معتددی وجود دارد که مذاکرات به مرحله سیاسی رسیده و باید در روزهای اینده انتظار پیشرفت ملموسی را داشته باشیم. هفته پیش جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری از بروکسل اظهار داشت: من این جرات را به خرج می دهم که بگویم نسبت به نتیجه و فرجام مذاکرات برجام خوش بین هستم. وی که مسئولیت هماهنگی کمیسیون مشترک برجام را نیز برعهده دارد مطرح کرد که باید رو به جلو حرکت کرد زیرا گفت وگوها وارد مرحله حساسی شده است.

بعضی رسانه ها طی روزهای گذشته برآورد هایی را درباره دستیابی به توافق اولیه در مذاکرات وین مطرح کردند. با این حال وزارت امور خارجه ایران وجود چنین توافقی را رد اما اظهار داشت که درصد قابل توجهی از جاهای خالی در توافقات تکمیل شده است و درصدی هم به تصمیمات سیاسی احتیاج دارد که حتما باید این تصمیمات در پایتخت ها گرفته گردد.

به این ترتیب به نظر می رسد که مذاکرات برجام آبستن تحولی تازه است که به کسب تکلیف و اخذ دستورالعمل های جدید از پایتخت ها احتیاج دارد. پیش از آن کمیسیون مشترک برجام تشکیل خواهد شد تا آخرین شرایط گفت وگوها درباره احیای برجام آنالیز و جمع بندی گردد.

310 310

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 148574

به "مذاکرات برجام آبستن تحولی تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات برجام آبستن تحولی تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید