لیلا صوفی زاده؛ ویرانی فوتبال زنان با وعده های پوچ!

به گزارش مجله سرگرمی، لیلا صوفی زاده به عنوان نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال اقدام قابل توجهی در راستای پیشرفت شرایط فوتبال و فوتسال زنان انجام نداده و مدیریت ناکارآمد او باعث اوضاع مبهم و آشفته تیم های ملی ایران شده است.

لیلا صوفی زاده؛ ویرانی فوتبال زنان با وعده های پوچ!

به گزارش خبرنگاران، لیلا صوفی زاده یکی دیگر از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است که 25 اسفند 95 به عنوان نایب رئیس زنان فدراسیون انتخاب شد تا با برنامه ریزی درست فوتبال و فوتسال زنان ایران را ارتقا دهد اما عملکردش در این سمت بارها مورد انتقاد قرار گرفت و با تصمیمات و برنامه های مقطعی، به پیشرفت زنان یاری چندانی نکرد.

مهمترین موضوعاتی که باعث انتقاد به صوفی زاده شد ناتوانی در پرداخت پاداش 22 میلیونی تیم ملی فوتسال زنان پس از قهرمانی در آسیا بود. پاداشی که هنوز هم پرداخت نشده و نایب رئیس بانوان نشان داد جسارت کافی برای دفاع از حق زنان را ندارد. بررسی کارنامه مدیریتی صوفی زاده در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال می تواند تصویر درستی از شرایط فوتبال و فوتسال زنان ارائه دهد و اهمیت نقش نایب رئیس زنان را بیش از پیش گوشزد کند.

در ادامه سلسله گزارش هایی از مدیریت فردی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال طی پنج سال گذشته که غالبا منجر به شکست های متوالی در داخل و خارج از زمین مسابقه برای فوتبال ایران شده، نگاهی خواهیم داشت به عملکرد لیلا صوفی زاده، حامی اصلی فوتبال بانوان که در عمل برخلاف این موضوع را اثبات کرده است اما او همچنان امیدوار است در انتخابات آینده هم رای اعتماد را از مجمع فدراسیون فوتبال کسب کند.

حذف تیم های ملی از مسابقات آسیایی و انتخابی المپیک

صوفی زاده در آغاز کار بارها در مصاحبه های خود اعلام کرده بود که تیم ملی زنان در اولویت قرار گرفته است، حتی یکی از اهداف خود را تمرکز بر مسابقات انتخابی المپیک 2020 اعلام کرد و به دنبال بررسی گزینه سرمربی خارجی برای تیم ملی بود اما در عمل گام های درستی برنداشت. مریم آزمون به عنوان سرمربی انتخاب شد و حسین عبدی به عنوان مشاور فنی در کنارش قرار گرفت که نتیجه قابل قبولی به دست نیامد. تیم ملی نتوانست به مرحله نهایی مسابقات صعود کند و در مرحله دوم حذف شد.

اردوهای تیم ملی پس از بازگشت از قطر به طور کلی تعطیل شد و هیچ برنامه ای برای حفظ آمادگی این تیم و پیگیری برنامه های آنها تا مسابقات قهرمانی آسیا در نظر گرفته نشد. به گونه ای که نزدیک به دو سال است که تیم ملی زنان تمرین و اردویی نداشته است. گویا سیاست صوفی زاده برگزاری اردوها چند ماه قبل از اعزام به مسابقات بود نه برنامه ای مدون که طی سال ها با گام های درست منجر به آماده سازی و پیشرفت تیم ملی شود. تیم های زیر 16 سال و زیر 19 سال هم سرنوشت مشابهی داشتند و بدون رسیدن به مرحله نهایی قهرمانی آسیا حذف شدند.

ناتوانی در پرداخت پاداش 22 میلیونی قهرمانی فوتسال

22 اردیبهشت ماه 1397 تیم ملی فوتسال قهرمان آسیا شد و 22 میلیون تومان پاداش برای آنها در نظر گرفته شد اما با وجود گذشت بیش از دو سال، هنوز این پاداش ها پرداخت نشده است. در این مدت وعده های زیادی برای پرداخت پاداش داده شد اما در حد وعده باقی ماند. البته فدراسیون فوتبال در این مدت پول های زیادی صرف تیم ملی مردان، پاداش صعود به جام جهانی، حذف از قهرمانی آسیا، قرارداد ویلموتس کرد اما لیلا صوفی زاده به عنوان حامی زنان ورزشکار و مدیر بخش زنان قدرت و جسارت کافی برای پرداخت پاداش ناچیز ملی پوشان فوتسال که جمع آن به اندازه قرارداد یک روز ویلموتس هم نبود را نداشت.

بدعهدی و ناتوانی دراین زمینه باعث شد تا یک فرد نیکوکار مبلغی را تحت عنوان قدردانی به ملی پوشان بدهد.

مدیری که قدر مربیان خوب را ندانست

در زمان مدیریت صوفی زاده دو مربی باکیفیت تیم های ملی فوتسال و فوتبال دختران زیر 19 سال از ایران رفتند. شهرزاد مظفر، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال که قهرمانی آسیا را برای ایران به ارمغان آورد، پس از آن که با بی توجهی در زمینه معین تکلیف شرایط تیم و کادر فنی روبرو شد، هدایت تیم ملی کویت را برعهده گرفت. این ماجرا باعث شد تا تیم ملی تا مدت ها سرمربی نداشته باشد و روز به روز شرایطش مبهم تر شود.

کتایون خسرویار، دیگر مربی باکیفیتی بود که هدایت تیم دختران زیر 19 سال را برعهده داشت و برای کشف استعدادها (وظیفه ای که بخش زنان فدراسیون باید انجام می داد) به استان های مختلف سفر کرد و تیمی مستعد را تشکیل داد. این مربی با برگزاری مداوم اردوها و آموزش اصول حرفه ای و اساسی فوتبال به دختران جوان در حال تربیت نسلی بود که می توانستند آینده درخشانی برای فوتبال زنان باشند اما خسرویار پس از حذف تیم ملی از مرحله دوم قهرمانی آسیا به آمریکا برگشت.

ناتوان در حل مسائل زنان

انتخاب علی رعدی به عنوان مدیر فنی تیم ملی فوتسال زنان تصمیم اشتباهی بود که در این زمان گرفته شد و پس از مدتی شهناز یاری به عنوان سرمربی انتخاب شد تا هدایت ملی پوشان را بر عهده بگیرد اما در زمان رعدی اردوهای تیم ملی با حاشیه هایی همراه بود که مهمترین آن حذف برخی بازیکنان قدیمی و باکیفیت از اردوی ملی به دلیل اعتراض به عدم دریافت مطالباتشان بود. مدیریت صوفی زاده در آرام کردن اوضاع جای ابهام و سوالات زیادی باقی گذاشته است.

از سوی دیگر زمانی که کمیته داوران 30 داور زن را به دلیل آنکه خواستار دریافت مطالباتشان شده بودند از قضاوت در لیگ کنار گذاشت، باز هم صوفی زاده نتوانست از حق آن ها دفاع کند و این دواران چندین هفته محروم بودند.

سنگ ریزه؛ واکنش صوفی زاده خطاب به منتقدان

عملکرد ضعیف نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال باعث شد تا موجی از نقدها علیه او در رسانه ها به راه بیفتد. بسیاری از آنها خواستار توضیح صوفی زاده در مورد عملکرد خود شدند اما در اظهاراتی عجیب او منتقدان را سنگ ریزه خواند که در جهت رسیدن به قله به آنها توجهی نمی کند! این در حالی است که رسانه ها نمایندگان مردم هستند و صوفی زاده نشان داد که اهمیتی برای شفاف سازی افکار عمومی قائل نیست.

صوفی زاده برای رسیدن به قله مدنظر خود هم اقدامات جالبی انجام داد. او که سابقه مربیگری یا بازی در فوتسال نداشت در مرداد ماه 1397 در یک دوره مربیگری با مدرسی میترا چین سری شرکت کرد و مدرک مربیگری سطح یک آسیا را گرفت. بر اساس شرایط و مقررات، کسانی قادر به دریافت مدرک مربیگری سطح یک آسیا هستند که مدرک سطح یک فوتسال ایران را در کارنامه داشته باشند اما صوفی زاده که این مدرک را ندارد با شرکت در دوره مربیگری، مدرک سطح یک آسیا را گرفته است.

کرونا بهانه تعطیلی اردوهای ملی

تیم ملی فوتسال زنان اوایل سال 1400 جام ملت های آسیا را پیش رو دارد. ایران در دو دوره قبل این رقابت ها جام قهرمانی را بالای سر برده و باید خود را برای سومین حضور قدرتمند آماده کند اما از زمان شیوع ویروس کرونا هیچ اردویی نداشته است. بارها و بارها تاریخ هایی در مورد برگزاری اردوی ملی منتشر شد اما هر بار به بهانه کرونا اردو برگزار نشد تا تیم ملی فرصت زیادی را از دست بدهد.

صوفی زاده اگر مدیر باکیفیتی بود، می توانست با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، شرایط لازم برای برگزاری اردوی تیم ملی را فراهم کند اما راحت ترین راه (لغو اردو) را در پیش گرفت. این بی توجه ها باعث شد شهناز یاری، سرمربی تیم ملی با تیمی باشگاهی قرارداد ببندد و باید دید که پیامد این مدیریت ناکارآمد از دست دادن جام قهرمانی خواهد بود؟

سکوت در مقابل بی احترامی به فوتبال زنان

آذر ماه 99 و قبل از دیدار فینال لیک قهرمانان آسیا دو پیشکسوت استقلال و پرسپولیس در کری خوانی خود، به فوتبال زنان بی احترامی کردند. آنها با بیان جملاتی چون تو را می خواستند به فوتبال زنان بفرستند یا اگر به فوتبال زنان رفتی روسری سرت نکن که همه می گرخند موجب آزردگی خاطر مربیان، داوران و بازیکنان فوتبال زنان شدند به گونه ای که انتقاد خود را از این پیشکسوتان در صفحات شخصی شان اعلام کردند. نکته قابل توجه سکوت مدیر فوتبال زنان، یعنی صوفی زاده بود.

او حاضر نشد از حاشیه امن خود خارج شود و از فوتبال زنان دفاع کند. سکوت این مدیر نشان داد که کمترین اهمیتی برای جایگاه و ارزش فوتبال زنان قائل نیست. به نظر می رسد در ماه های پایانی فعالیت بیش از پیش چهره واقعی خود را نشان داد و مهر تاییدی بر تمام انتقادها زد.

دستاورد بزرگ بی کفایتی؛ فوتبال زنان بدون جایگاه در جهان!

فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) در تاریخ 28 آذر 99، رنکینگ تیم های ملی زنان را اعلام کرد که بر اساس آن تیم ایران هیچ جایگاهی نداشت و از رنکینگ خارج شده بود. این اتفاق به دنبال تعطیلی 20 ماهه تیم ملی فوتبال زنان افتاد. 20 فروردین ماه 1398 بود که تیم ملی زنان بزرگسال ایران در آخرین مسابقه خود از مرحله دوم انتخابی المپیک باخت و حذف شد. پس از آن اردوها، برنامه ها، فعالیت ها و هر آن چیزی که به تیم بزرگسالان مربوط بود، تعطیل شد. اکنون بیش از 20 ماه از آن تاریخ می گذرد و هیچ اقدام قابل مشاهده ای در راستای پیشرفت و بهبود شرایط صورت نگرفته است.

صوفی زاده با بی کفایتی و مدیریت ناکارآمد باعث شد تا چنینی اتفاق تلخی برای فوتبال زنان ایران رقم بخورد و اوضاع روز به روز بدتر شود.

بارازعلی: بارازعلی | مجله گردشگری و مسافرتی جاذبه های ایران

باتسک: باتسک | مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

صبح مهریز: صبح مهریز | مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 127042

به "لیلا صوفی زاده؛ ویرانی فوتبال زنان با وعده های پوچ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیلا صوفی زاده؛ ویرانی فوتبال زنان با وعده های پوچ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید