قولنج شکستن؛ چرا باید این عادت را کنار بگذاریم؟

به گزارش مجله سرگرمی، قولنج شکستن وارد کردن فشار به مفاصل است و با صدایی شبیه شکستگی همراه است. قولنج شکستن نه تنها باعث برطرف خستگی نمی گردد بلکه در صورت تداوم، شل شدن کپسول مفصلی را به دنبال دارد.

قولنج شکستن؛ چرا باید این عادت را کنار بگذاریم؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - گاهی با بازکردن مفاصل یا تکان دادن دست، پا یا کمر صدایی از مفاصلتان بلند می شود که احساس خوشایندی به شما دست می دهد. این حرکت را وقتی خودمان انجام دهیم به آن قولنج شکستن می گویند. اما چرا قولنج شکستن عادتی شیرین شده است؟ این صدا بخاطر چیست و آیا عوارضی هم دارد؟ در ادامه به آنالیز این موضوع می پردازیم و شما را با قولنج شکستن و عوارض آن آشنا می نماییم.

قولنج شکستن

قولنج گرفتگی ناگهانی قسمتی از عضلات بدن است که بیشتر این گرفتگی ها به ستون فقرات و عضلات گردن مرتبط است. شکستن قولنج نیز زمانی اتفاق می افتد که فرد با درد ناگهانی در عضلات خود روبرو می شود و به آن فشار می آورد تا صدای شکستن به وجود آمده و سپس فرد از آن احساس راحتی می نماید. قولنج شکستن باعث ایجاد احساسی متفاوت در مفاصل می شود که بعضی از افراد از آن خوششان می آید. همین خوشایند است که فرد را برای تکرار آن تحریک می نماید.

تاریخچه

تاریخچه کلمه قولنج به کلمه یونانی قولون (Colon) برمی شود که برای درد های پیچشی و ناراحت نماینده شکم و اعضای مجاورش به کار می بردند. در گذشته در کنار هر درد بدن کلمه قولنج استفاده می شد برای مثال از درد هایی نظیر قولنج کلیه، قولنج کبد، قولنج روده یا قولنج نوزادی برای هر دردی که علتش را نمی دانستند، استفاده می کردند. در همین رابطه، ابوعلی سینا و زکریای رازی کتاب هایی مختص به مفاصل و قولنج نوشته اند. در لغت نامهٔ دهخدا نیز اصطلاح قولنج به صورت دردی که غفلتاً در ناحیه شکم خصوصاً نواحی مجاور به قسمت های مختلف قولون ها حاصل شود شرح داده شده است. در دنیای امروز بسیاری از بیماری های قولنجی گذشته با نام های دیگری شناخته می شوند و تنها قولنج عضلانی باقی مانده است.

علت قولنج شکستن

قولنج شکستن هیچ زمینه پزشکی یا ورزشی ندارد و معمولا برای هر شخصی در طول زندگی به وجود می آید که از علل آن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ممکن است زمینه آن استرس باشد.
  • کم آبی پس از انجام ورزش های سنگین
  • استفاده زیاد و طولانی مدت از عضلات
  • آسیب های جسمی و کمبود مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم
  • عادت کردن؛ شاید زمینه آغاز آن چیز دیگری بوده باشد، اما اگر فرد به صورت متداول این عمل را تکرار کند و حتی زمینهٔ آن از بین برود؛ فرد از سر عادت قولنج شکستن را ادامه دهد.

علت صدای ناشی از قولنج شکستن

دلیل صدایی که از شکستن قولنج ایجاد می شود نخستین بارتوسط دو دانشمند آلمانی در سال 1971 آنالیز شد و آنان توانستند تشکیل حباب های گازی در مفاصل انگشت و کف دست را اثبات نمایند. در واقع یک بافت پوششی سطح مفاصل بدن ما را احاطه نموده است که در اصطلاح آن را با نام کپسول مفصلی می شناسند. زمانی که بدن انسان فعالیت های معمولی را انجام می دهد، مایع مفصلی در بدن کاهش یافته و از طرفی حجم مفصل نیز افزایش می یابد که در اثر این اتفاق، کاهش فشار مایع مفصلی موجب مکیدن فضای بین مفصل شده و در نتیجه، گاز های مفصل به حباب تبدیل می شوند. سپس حباب های تشکیل شده عصب های گیرنده بدن را تحریک می نمایند و شما به یاری مغزتان از این اتفاق باخبر می شوید. به طور کلی علت صدای قولنج شکستن عبارت است از:

  • حفره زایی در داخل مفصل: بر اثر ایجاد فشار منفی، مایع درون مفصل دچار حفره های ریزی می شود که به سرعت متلاشی می شوند و صدا ایجاد می نمایند.
  • پاره شدن استحکامات درون مفصلی
  • کشیده شدن ناگهانی رباط های داخل مفصل

عوارض شکستن قولنج

  • آرتروز
  • کاهش فشار عضلانی
  • لرزش دست و پا در سنین بالا
  • لرزش اندام به دلیل اختلال در ارتباط گیرنده ها و عضلات
  • کاهش تمرکز و کنترل حرکت دقیق
  • کاهش ثبات مفصلی
  • آسیب به شریان های تغذیه نماینده مغز
  • سایش تدریجی مهره ها
  • در صورت تداوم گرفتگی عضلات ممکن است آسیب های مغزی، فشار روی نخاع در ستون فقرات و حتی بیماری هایی چون ام اس را به دنبال داشته باشد.

مقابله با عادت قولنج شکستن

در صورتی که عادت به در آوردن صدا از مفصل دارید، سعی کنید با مشغول کردن خود به کار های دیگر و مبارزه با آن این عادت را از خود دور کنید. اگر شش ماه این عمل را انجام ندهید برای همواره راحت خواهید شد. با برنامه های منظم ورزشی و ورزش های کششی کم کم قدرت عضلات و انعطاف پذیری مفاصل افزایش می یابند و تدریجا احساس شکستگی قولنج از بین می رود. اگر پس از فعالیت های ورزشی احساس می کنید به شکستن قولنج احتیاج دارید نشان دهنده این است که ورزش را به طور صحیح انجام نمی دهید و پس از آن دچار گرفتگی عضلات و یا احساس قولنج می کنید.

با رعایت کردن این موارد از گرفتگی عضلات پیشگیری کنید

1- قبل از ورزش سنگین با حرکات ورزشی سبک خود را گرم کنید.

2- پس از ورزش با حرکات کششی و سبک خود را سرد کنید.

3- هنگام ورزش نگذارید بدن شما خشک شود و مرتب آب بنوشید.

4- هنگام ورزش ممکن است اختلال الکترولیت در بدن ایجاد شود، با نوشیدن مایعات مناسب محتوی مواد معدنی از آن جلوگیری کنید.

5- مناسب با نوع ورزش کالری مورد احتیاج را تامین کنید در هر حال فارغ از دلایل زمینه ای مهم، اغلب گرفتگی های عضلانی با انجام مانور ها و حرکات کششی رفع می شوند و احتیاجی به مصرف دارو نیست.

برای قولنج شکستن بهتر است از کسی یاری نخواهید

بهتر است برای قولنج شکستن از افراد دیگر یاری نگیرید، این کار علاوه بر آسیب زیادی که بر ستون فقرات شما وارد می نماید، امکان ضرب دیدگی و کوفتگی و دررفتگی مفاصل را به همراه خواهد داشت. قولنج شکستن برای میانسالان و افراد سالمند بسیار خطرناک و زیان آور است، زیرا افراد دچار ضعف مفاصل هستند و آرتروز یا پوکی استخوان در آن ها بیشتر دیده می شود. شکستن قولنج در این افراد ممکن است درد های شدید و یا حتی شکسته شدن استخوان ها را به دنبال داشته باشد.

نظر شما چیست؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید آن را به وسیله بخش ارسال نظر با ما و سایر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 132830

به "قولنج شکستن؛ چرا باید این عادت را کنار بگذاریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قولنج شکستن؛ چرا باید این عادت را کنار بگذاریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید