قلعه ناصری در ایرانشهر ، عکس

به گزارش مجله سرگرمی، با موافقت ناصرالدین شاه قاجار با پیشنهاد ناصرالدوله برای ساخت قلعه ای در ایرانشهر، در سال 1264 خورشیدی، استاد حسین معمارباشی از کرمان به ایرانشهر فراخوانده می گردد تا کار ساخت این قلعه را شروع کند. ساخت قلعه هفت سال به طول می انجامد و پس از آن، تبدیل به مقر حکومت بلوچستان می گردد.

قلعه ناصری در ایرانشهر ، عکس

این قلعه که در اواخر حکومت قاجار به نام قلعه دوست محمد خان معروف می گردد، یک بار دیگر به شکل مقر حکومتی درمی آید. با قدرت دریافت رضاخان و استقرار حکومت مرکزی، قشون رضاخان به فرماندهی تیمسار امان الله جهانبانی به بلوچستان حمله و این قلعه را تصرف می نمایند.

با روی کار آمدن حکومت پهلوی و حتی در دوره حکومت محمدرضا شاه، این قلعه به عنوان پادگان نظامی و بعدها به عنوان مدرسه به کار گرفته شد. بعد از انقلاب اسلامی، مدتی قلعه متروکه بود و به تدریج رو به ویرانی می رفت که متاسفانه در سال 1361 هجری شمسی بخش گسترده ای از بنا تخریب می گردد و فقط سردر و حصار آن باقی می ماند. با اینکه از معماری داخلی چیزی باقی نمانده است اما آجرهای تزیینی سردر ورودی و برج های کناری آن که در دو طرف سردر همچنان قرار دارند.

استاد حسین معمار باشی برای ساخت قلعه از خشت، گل و آجر استفاده کرد. لازم به ذکر است برای ساخت قلعه ناصری زمینی به مساحت هفت هزار و پانصد متر در نظر گرفته بودند.

در ساخت قلعه ناصری، بیش از 150 اتاق شامل مال بند، حوضخانه، انبار، اصطبل، حمام، سرباز خانه و حاکم نشین در نظر گرفته شده بود. همچنین برای تزئینات سازه قلعه در قسمت بالایی از طرح های هندسی، لوزی و دندان موشی بهره گرفته شده و در سردر برج نیز تزئینات آجرکاری با هنرمندی اجرا شده است. نتیجه آن شد که قلعه ناصری در ذهن گردشگران، فرم ارگ بم را تداعی می نماید.

قلعه ناصری بعد از قلعه بمپور، مهم ترین ارگ منطقه محسوب می گردد و اکنون در شهرستان ایرانشهر میزبان گردشگران استان سیستان و بلوچستان است.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: گردشبان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 110459

به "قلعه ناصری در ایرانشهر ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه ناصری در ایرانشهر ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید