فورد از بطری های پلاستیکی روکش جایگاه می سازد
به گزارش مجله سرگرمی، شرکت خودروسازی آمریکایی فورد(Ford) سالانه بیش از یک میلیارد بطری پلاستیکی را بازیافت می نماید و توسط آنها برای بعضی خودروهای خود، روکش جایگاه فراوری می نماید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از دیلی میل، فورد با این کار پسندیده ای که انجام می دهد به طرز قابل توجهی میزان پلاستیک های دفن شده در گورستان پسماند شهری را کاهش می دهد.
این شرکت سازنده خودرو آمریکایی اعلام نموده است که روکش های جایگاه خودروی شاسی بلند اکواسپورت(EcoSport SUV) خود را با استفاده از 470 بطری پلاستیکی یک بار مصرف بازیافت شده درست نموده است.
این شرکت اضافه نمود: وزن ترکیبی این پلاستیک ها 8 هزار و 262 تن بود که اگر آنها را کنار هم قرار می دادیم، بیش از دو بار می توانستیم دور جهان را بپوشانیم.
فورد در تاریخ 16 ژوئن 1903 میلادی توسط هنری فورد تأسیس شد و امروزه علاوه بر خودروهای سواری و باری، خودروهای لوکس با برند لینکلن هم فراوری می نماید.
طبق گزارش آژانس محیط زیست سازمان ملل متحد، سالانه حدود 300 میلیون تن پلاستیک در جهان فراوری می شوند که نیمی از آنها یک بار مصرف هستند و در این میان تنها 9 درصد بازیافت می شوند، 14 درصد برای بازیافت جمع آوری می شوند و 12 درصد سوزانده می شوند که این امر باعث می گردد گازهای بسیار سمی آزاد شوند.
گزارش ها نشان می دهد که 91 درصد پلاستیک ها با گذشت بیش از نیم قرن از ساخت آنها (سال 1950) هنوز هم در محیط زیست هستند و تجزیه نشده اند و این نشان می دهد پلاستیک در طول زمان نابود نمی گردد و به طور نامحدود در محیط باقی می ماند.
فورد برای ساخت روکش های جایگاه خودرو مذکور از بطری های پلاستیکی و درب آنها استفاده کرد. طی انجام این کار آنها پلاستیک ها و درب هایشان را به کوچکی یک دانه بذر تبدیل کردند و سپس آنها را در حرارت 260 درجه سانتیگراد قرار دادند.
پس از این کار، پلاستیک ها به فیبرهایی با ضخامت یک تار موی انسان در آمدند و سپس آنها را به الیاف تبدیل نموده و الیاف را با دوختن به هم متصل کردند. در آخر نیز الیاف دوخته شده به فرش (روکش جایگاه) تبدیل شدند.
شرکت آمریکایی فورد 2 دهه است که به عنوان نخستین شرکت خودروسازی گزارش های پایداری را ارائه می دهد. گزارش پایداری(Sustainability Report) یا گزارش مسئولیت اجتماعی، به بیان پیامدهای عملکرد هر سازمان بر سه محور تشکیل دهندهٔ مفهوم توسعهٔ پایدار، یعنی اقتصاد، محیط زیست و جامعه و نحوهٔ مدیریت آنها می پردازد. این گزارش ها، فراتر از گزارش های معمول و سنتی اقتصادی سالیانهٔ سازمان هاست و مخاطب آن، عموم ذی نفعان سازمان و به طور کلی جامعه است. انتشار این گزارش ها در اغلب نقاط جهان به شکل داوطلبانه صورت می پذیرد و می توانند معیاری برای تعهد یک سازمان به جهت توسعهٔ پایدار تلقی شوند.
کیم پیتل (Kim Pittel) مدیرعامل شرکت فورد در این باره گفت: ما نسبت به جایی که در آن زندگی می کنیم مسئولیم بنابراین تصمیم گرفتیم راه چاره هایی را برای حفاظت از آن پیدا کنیم تا زندگی مردم بهتر گردد. فورد جمعاً از بیش از 650 میلیون بطری 500 میلی لیتری برای روکش های جایگاه خود استفاده نموده است.
علاوه بر این در اوایل امسال، فورد متعهد شد که تمام پلاک های آینده خودروهای این شرکت الکتریکی باشد. ماه گذشته، فورد با همکاری استارتاپ اجیلیتی رباتیکس(Agility Robotics) یک ربات پا با نام دیجیت(Digit) توسعه داد. ربات فورد قادر است بسته هایی را که وزن آن 40 پوند است را بلند نموده و پیتزا، بسته آمازون یا مواد غذایی کاربران را درب منزل به آنها تحویل دهد.
منبع: اقتصاد ایرانlov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک
wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها
abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان