غفلت از گردشگری کشاورزی در اصفهان

به گزارش مجله سرگرمی، شیرین شفیعی- اصفهان- خبرنگار: عطر گل های محمدی کاشان، فصل کباب گلپایگان، عسل خوانسار و دشت لاله های واژگون، جشن برداشت انگور، انار، سیب درختی و توت در کنار جاذبه های کویرگردی در مرکز ایران.

غفلت از گردشگری کشاورزی در اصفهان

هر سال گردشگران زیادی را به شهرستان های کوهستانی و کویری استان اصفهان می کشاند اما با وجود همه این ظرفیت ها، گردشگری کشاورزی در نبود برنامه ریزی و همکاری بین بخشی مدیران، افق روشنی پیش رو ندارد.

  • جای خالی برنامه ریزی و همکاری های مدیریتی

مناطق روستایی با داشتن مزرعه، باغ و چشم اندازهای دل نواز، مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت گردشگران شهری و غیر بومی به شمار می آیند و برنامه های خودجوشی مانند برگزاری هرساله جشنواره هایی نظیر آلبالو، زردآلو، انار بادرود، گلابی نطنز، گل و گلاب کاشان، هندوانه دیمی سنبک و چهارطاقی آران و بیدگل، زردک و شلغم آران و بیدگل، طالبی سفیدشهر و... گواه این مدعاست که استان اصفهان می تواند به عنوان قطب گردشگری کشاورزی کشور مطرح گردد اما نبود مهارت های مدیریتی برای حل مسائل از یک سو و خودنمایی موانعی مثل خرده مالکی بودن مزارع و محدودیت های جهاد کشاورزی برای ساخت اقامتگاه در کنار مزارع، دست به دست هم داده و باعث شده گردشگری کشاورزی در اصفهان تاکنون رونق چندانی نداشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره ظرفیت ها و موانع رونق گردشگری کشاورزی به خبرنگاران می گوید: درست است که گردشگری انواع مختلفی مانند کشاورزی، صنایع و معادن، سلامت، ورزش و... دارد اما رونق هر یک از این بخش ها احتیاجمند همکاری های بین بخشی میان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری با سازمان هایی مانند جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، بهداشت و درمان و ورزش و جوانان است.

میراث فرهنگی به تنهایی متولی بخش گردشگری نیست و برای رونق هر یک از این بخش ها به همکاری های بین دستگاهی احتیاج است. محسن یارمحمدیان با اشاره به این که هیچ برنامه مدون و مشخصی برای جذب سرمایه گذار و رونق بازارهای جدید گردشگری وجود ندارد، می افزاید: پیشگام این بخش، گردشگری سلامت است که در طول 5 سال گذشته برای برنامه ریزی و همکاری های بین بخشی، نشست های زیادی بین مسئولان وزارت بهداشت و میراث فرهنگی برگزار شده اما حتی گردشگری سلامت که مورد توجه تمام کشورها قرار گرفته در جامعه ما هنوز آنچنان که باید و شاید به نتیجه نرسیده است.

  • ممنوعیت ساخت وساز در کنار مزارع

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی با تاکید بر این که سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ساخت وساز در محدوده زمین های کشاورزی قوانین سفت و سختی دارد، می گوید: در قانونی که جهاد کشاورزی به آن استناد می نماید به صورت صریح آمده که هرگونه ساخت وساز در خارج از محدوده شهرها و در مناطق کشاورزی ممنوع است و این نخستین قانونی است که دست مسئولان را برای فعالیت در زمینه گردشگری کشاورزی می بندد. علاوه بر این بیشتر زمین های کشاورزی در کشور و استان ما خرده مالکی هستند و امکان جذب گردشگر و ایجاد زیرساخت های رفاهی در کنار آنها وجود ندارد.

بر این اساس یارمحمدیان، ضعف اساسی در قوانین را دلیل اصلی توقف پیشبرد گردشگری کشاورزی می داند و شرح می دهد: حتی برای پیشبرد گردشگری سلامت که مورد تاکید دولت بوده و یا گردشگری معنوی مثل بازدید از گورستان های قدیمی تخت فولاد و گلزار شهدا نیز در استان اصفهان با مشکل قوانین دست و پاگیر روبه رو شدیم چون در این زمینه هر بخشی ساز خود را می زند. وی همچنین محافظه کاری مدیران سنتی و ناهماهنگی بین بخشی را از مهم ترین موانع توسعه شکل های گوناگون گردشگری در اصفهان بیان می نماید و می گوید: درست است که برگزاری جشنواره هایی مانند انار و توت و انگور نشان دهنده ظرفیت استان و گام های اولیه ای است که در این زمینه برداشته شده اما واقعیت این است که ما در این زمینه خیلی عقب هستیم و نمی توانیم به همین چند جشنواره و مناسبت دلخوش باشیم و بسنده کنیم.

  • فقدان تصمیم سازی درست

حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اما در واکنش به نقدها مسئولان گردشگری اصفهان از وجود قوانین دست و پاگیر به خبرنگاران می گوید: به اعتقاد من مهم ترین کمبود ما، تصمیمات درست و بجای مدیریتی است که دلیل اجرا نشدن بیشتر برنامه ها را خلأ قانونی می دانند. وی ناآشنایی بعضی مدیران با راه چاره های مسائل و کوشش برای برطرف موانع با راهکارهای سنتی را مهم ترین دلیل اجرا نشدن طرح هایی مانند گردشگری کشاورزی می داند و می افزاید: این که گفته می گردد جهاد کشاورزی برای صدور مجوز ساخت وساز در کنار مزارع با محدودیت و ممنوعیت قانونی روبه روست را می توان با برگزاری نشست های مشترک بین جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و... حل کرد.

  • ظرفیت های کشاورزی اصفهان

نزدیک به 563 هزار هکتار یعنی 5/3 درصد از مساحت استان را زمین های کشاورزی تشکیل می دهند که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود 290 هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد همچنین استان اصفهان در فراوری گل شب بو، گوشت بوقلمون، شیر خام، گوشت مرغ و ماهیان زینتی و گرمابی رتبه نخست کشور را دارد.

معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می گوید: اصفهان در زمینه فراوری محصولات باغی در رتبه های بالای کشور واقع شده است، به طوری که در زمینه محصول به با 2328 هکتار سطح زیر کشت و فراوری 2/24059 تن رتبه دوم کشور، در زمینه محصول سیب با 9/21635 هکتار سطح زیر کشت و فراوری 237842 تن، رتبه سوم کشور و در فراوری گل محمدی با سطحی برابر 2826 هکتار و فراوری 3494 تن، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

مهرداد مرادمند همچنین اصفهان را سومین فراوریکننده محصولات گلخانه ای شامل سبزی و صیفی و گل و گیاه زینتی می داند و می گوید: فراوری سالانه گل شاخه بریده به حدود 69 میلیون شاخه و گل های نشایی- فصلی به 56 میلیون نشاء می رسد که در این زمینه رتبه چهارم کشور را به دست آورده ایم. همچنین در فراوری گل شب بو، استان اصفهان رتبه اول کشور را دارد و شهرستان های استان اصفهان در فراوری ماهیان سردآبی، فراوری ماهی در منابع آبی و فراوری ماهیان خاویاری مقام ممتازی دارند. همه این ظرفیت ها در حالی قابل استفاده خواهد بود که مدیران استان اصفهان تصمیم بگیرند از حصار مسائل بگذرند و برای رونق دادن به گردشگری کشاورزی که به رونق و افزایش فراوری محصولات کشاورزی و رشد شهرستان های دورتر از مرکز استان می انجامد، دور یک میز بنشینند.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34461

به "غفلت از گردشگری کشاورزی در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت از گردشگری کشاورزی در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید