ظهور گردشگری سلامت در ایران به دلیل گسترده بودن خدمات درمانی است
به گزارش مجله سرگرمی، پیشرفته و گسترده بودن خدمات درمانی در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و رجحان نسبی این خدمات از لحاظ قیمتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته باعث شده تا بازار خدمات درمان و سلامت ایران مورد توجه شهروندان سایر کشورها قرار بگیرد و شاخه جدیدی از گردشگری با عنوان گردشگری سلامت در کشور ظهور کند.
به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سعید امیریان کارشناس گردشگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی این مطلب را در نشست تخصصی مدیریت ریسک در گردشگری سلامت که به همت پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه برگزار گردید، بیان کرد.
او گردشگری پزشکی را یک فعالیت مالی دانست که مستلزم تجارت در خدمات و مشارکت حداقل دو بخش پزشکی و گردشگری است و اضافه کرد: گردشگری پزشکی در اغلب موارد شامل خدمات دندانپزشکی، جراحی زیبایی و سایر انواع جراحی ها است.
امیریان در تعریف گردشگری سلامت گفت: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد منجر شده و در مکانی خارج از محل سکونت وی بیش از 24 ساعت به طول بینجامد گردشگری سلامت اطلاق می گردد.
او با اشاره به جریان حرکت بیماران از سوی کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه برای دریافت خدمات پزشکی توضیح داد: عامل تشدید نماینده جریان های گردشگری پزشکی در سالهای اخیر پرداخت نماینده سوم ، شامل کارفرما و یا بیمه است که بیماران را تشویق به یافتن خدمات پزشکی با قیمت های مناسب تر و سریع تر می نمایند.
او در تشریح ابعاد گردشگری پزشکی در ایران گفت: سهم ایران از راه جذب این نوع گردشگر در سال 2012 تنها 350 میلیون دلار بوده است؛ یعنی در سال 2012 تنها 0/35درصد از درآمد دنیای گردشگری سلامت سهم ایران بوده و با این میزان درآمد، ایران ازنظر جذب گردشگر سلامت در رتبه 10 دنیا قرار گرفته است.
امیریان با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت در ایران توضیح داد: پیشرفته و گسترده بودن خدمات درمانی در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و رجحان نسبی این خدمات از لحاظ قیمتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته باعث شده تا بازار خدمات درمان و سلامت ایران مورد توجه شهروندان سایر کشورها قرار گرفته و شاخه جدیدی از گردشگری با عنوان گردشگری سلامت در کشور ظهور کند.
او در ادامه با بیان مواردی در مورد ریسک و گردشگری گفت: عمدتا نقص دانش ما از آینده است و ریسک هم بیشتر در آینده منتظر ماست ؛ ریسک و نااطمینانی دقیقا از جایی آغاز می گردد که دانش به سرانجام می رسد.
او با بیان اینکه ریسک نااطمینانی هایی با احتمالات و نتایج احتمالی تعیین و شناخته شده است به طبقه بندی ریسک با مقیاس کوچک و بزرگ ؛سیستماتیک و غیر سیستماتیک پرداخت.
امیریان با اشاره به بازتاب های نظری ریسک و عدم اطمینان در گردشگری گفت: ریسک بیشتر به عنوان چیزی است که باید از آن اجتناب کرد ولی ریسک و نااطمینانی جزء جاذبه های گردشگری به ویژه گردشگری ماجراجویانه به حساب می آید.
او در ادامه ریسک در گردشگری را شامل؛ ریسک های فردی برای گردشگران، مسئولیت ارائه دهندگان خدمات گردشگری، ریسک های مقصد و ریسک های اجتماعی دانست و با بیان مثال هایی از ریسک در گردشگری فردی به تشریح راه های پوشش ریسک برای گردشگران فردی، ریسک های مربوط به مقصد، ریسک اجتماعی و گردشگری و دولت ها و مدیریت ریسک پرداخت.
او با اشاره به ریسک در شرکت های گردشگری و انواع آن چهار راه چاره اصلی برای مدیریت ریسک در سطح شرکت را دانش،تنوع،اعتماد، و بیمه دانست و گفت: اصل مدیریت ریسک شامل چهار مرحله ؛شناسایی تهدیدهای ریز و درشت که شرکت ممکن است در آینده با آنها روبرو گردد،تحلیل خطرات و ارزیابی میزان هزینه ای که هر ریسک ممکن است برای شرکت به بار بیاورد،تدوین استراتژی روبرو با هر ریسک احتمالی و طراحی اقدامات عملی برای مقابله با آن و مانیتور کردن خساراتی که یک ریسک به شرکت وارد نموده و اصلاح استراتژی ها و روینمودهای گذشته، است.
منبع: میراث آریاbanima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت