ظریف در سرزمین چاوز؛ سفری که نگرانی پنس را برانگیخت

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر امور خارجه ایران در حالی امروز برای شرکت در نشست عدم تعهد و در چارچوب سفری دوجانبه وارد کاراکاس شد که این سفر از چند روز پیش حساسیت آمریکا را برانگیخته بود و حتی واکنش پنس، معاون ترامپ را به همراه داشت.

ظریف در سرزمین چاوز؛ سفری که نگرانی پنس را برانگیخت

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در حالی وارد کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد که پنجشنبه 27 تیر ماه (18 جولای)، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در واکنش به سفر ظریف مدعی شده بود که اقدامات ثبات زدای ایران از خاورمیانه هم فراتر رفته است و بار دیگر بر حمایت از دولت خودخوانده ونزوئلا تأکید نموده بود.

وزیر خارجه ایران آدینه شب در خاتمه سفرش به نیویورک که برای شرکت در نشست سطح بالای مجمع سیاسی توسعه پایدار شورای مالی و اجتماعی ملل متحد صورت گرفت، در جمع خبرنگاران درباره سفرش به کاراکاس برای شرکت در نشست وزرای عدم تعهد بیان کرد: این نشست در خاتمه ریاست ونزوئلا بر جنبش عدم تعهد برگزار می شود و دلیل اصلی سفر من به کاراکاس شرکت در این نشست است و همچنین از این فرصت استفاده می کنیم برای گفت وگو با مقامات ونزوئلا و اینکه ایران چگونه می تواند به بازگرداندن آرامش در ونزوئلا یاری کند. درباره همکاری های مالی بسیار خوبی که با ونزوئلا داریم نیز گفت وگو خواهم کرد.

به گزارش فارس، نشست وزرای دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد از پنجشنبه 18 تا 21 جولای (27 تا 30 تیر) در کاراکاس با عنوان ترویج و تثبیت صلح به وسیله احترام به حقوق بین الملل در حال برگزاری است. ونزوئلا در حال حاضر رئیس کنونی جنبش عدم تعهد است. ایران (رئیس سابق) و آذربایجان (رئیس بعدی) تروئیکای این جنبش هستند.

هجدهمین نشست سران عدم تعهد (نم) قرار است 25 و 26 اکتبر 2019 (سوم و چهارم آبان ماه سال 1398) در جمهوری آذربایجان و به میزبانی الهام علی اف رئیس جمهور این کشور برگزار شود. هفدهمین نشست سران این جنبش اواخر شهریور 1395 در مارگاریتای ونزوئلا برگزار و تهران نیز نیمه اول شهریور 1391 میزبان شانزدهمین نشست سران عدم تعهد بود.

اولین سفر ظریف بعد از تحولات هفت ماه اخیر ونزوئلا

سفر ظریف به ونزوئلا اولین سفر وزیر خارجه ایران پس از تحولات اخیر در این کشور از ژانویه امسال تاکنون است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اوایل شهریور 1395 در سفر به 6 کشور آمریکای لاتین و در آخرین مقصد این سفر به کاراکاس رفته بود. او همچنین در سفر رئیس جمهور به منظور شرکت در نشست سران عدم تعهد در اواخر شهریور 1395 در جزیره مارگاریتای ونزوئلا، حسن روحانی را همراهی نموده بود.

از ماه ژانویه امسال میلادی و پس از آنکه خوان گوایدو (+) رهبر شورای ملی ونزوئلا که مورد حمایت آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی است، خود را رئیس جمهور خودخوانده این کشور اعلام کرد، ونزوئلا دچار آشوب شد. کوشش های دولت مادرو برای گفت وگو با مخالفان نیز به نتیجه نینجامید و مخالفان همچنین کوشش کردند با کودتا دولت قانونی ونزوئلا را ساقط نمایند. البته در این مدت دو طرف گفت وگوهایی را در نروژ برگزار کردند.

در پی تحولات اخیر در ونزوئلا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پنجم بهمن ماه 1397 با خورخه آریزا وزیر امور خارجه ونزوئلا تلفنی گفت وگو و حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت ونزوئلا را اعلام کرد. در این گفت وگو دو طرف در خصوص راه های مقابله بین المللی با توطئه های آمریکا علیه دولت های مستقل به خصوص ونزوئلا گفتگو کردند.

پس از آن هم روبن داریو مولینا معاون آسیا، خاورمیانه و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ونزوئلا اوایل اسفند ماه سال گذشته (1397) به تهران سفر و با ظریف دیدار و گفت وگو کرد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز اعلام نموده بود که در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیر قانونی هم چون کوشش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می نماید.

لازم به ذکر است، پیش از این (18 فروردین سالجاری)، محسن بهاروند دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه، در تداوم رایزنی های سیاسی در خصوص وضعیت ونزوئلا در صدر هیأتی به کاراکاس سفر نموده بود. البته بهاروند پیش از ونزوئلا نیز به منظور رایزنی با روس ها در خصوص تحولات این کشور به مسکو رفته بود.دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آمریکای وزارت خارجه کشورمان 14 اسفند ماه 1397 به مسکو سفر و 15 اسفند با باریسنکو گئورگی یوگنیوویچ مدیرکل آمریکای شمالی و آلکساندر شتینین مدیرکل آمریکای جنوبی وزارت خارجه روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه کشورمان (+) در همان سفر در اظهاراتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما از دولت ونزوئلا حمایت کردیم، اعلام کرد: دولت ونزوئلا پیشنهادی برای مخالفان خودش دارد که پیشنهاد معقولی است و فکر می کنیم اپوزیسیون باید به این پیشنهاد تن دهد و آن این است که با دولت ونزوئلا گفت وگوی سیاسی داشته باشند و بین ونزوئلایی ها این گفت وگو باشد نه اینکه دیگران دخالت نمایند و این موضع ثابت ایران در این گونه موارد بوده است.

وی گفت: ما از این موضع دولت ونزوئلا حمایت نموده و روسیه نیز از این موضع حمایت می نماید.

در سفر فروردین ماه امسال هیأت ایرانی به کاراکاس به ریاست بهاروند و در دیدار با خورخه آریزا وزیر خارجه ونزوئلا، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای یاری به ونزوئلا به منظور عبور از وضعیت سیاسی موجود و مقابله با دخالت های غیر قانونی خارجی در آن کشور اعلام شد. طرفین در این دیدار رفتارهای خصمانه و غیر قانونی آمریکا از جمله دخالت در امور داخلی سایر کشورها را تقبیح و آن را محکوم به شکست خواندند.

دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ونزوئلا علاوه بر وزیر امور خارجه این کشور، با معاون رئیس جمهور و وزیر برنامه ریزی، وزیر راه و ترابری ونزوئلا نیز دیدار کرد و در این سفر، هیأتی متشکل از کارشناسان و متخصصان مختلف از جمله در زمینه دفاعی دستیار وزیر امور خارجه کشورمان را همراهی کردند.

دخالت ایران در آمریکای جنوبی!!

به گزارش فارس، این سفر واکنش آمریکا را در پی داشت و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا اواخر فروردین ماه امسال در مصاحبه با بخش انگلیسی VOA در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در آمریکای لاتین حضور دارد گفت: بله. شکی وجود ندارد که پول ایران در آمریکای جنوبی برای اهداف مخرب، حمایت از حزب الله، حمایت از سازمان های تبهکار فراملی و حمایت از تروریسم در سراسر منطقه صرف می شود.

وی در ادامه با اشاره به گزارش های منتشر شده در خصوص برقراری پرواز مستقیم بین کاراکاس و تهران گفت: آن روز دیدید که پرواز مستقیمی از تهران به کاراکاس انجام شد. این، دخالت در آمریکای جنوبی است. این مسئله در راستای منافع بهینه مردم آمریکای جنوبی نیست و ایالات متحده، آماده است. ما ایران را همان طور که هست می بینیم: یعنی بزرگترین حامی تروریسم. ایران یک تهدید جهانی است و ما آماده ایم با آن نه فقط در خاورمیانه بلکه در آمریکای جنوبی و هر جای دیگری که تهدید ایجاد کند، مقابله کنیم.

ادعاهای پامپئو واکنش سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران را به همراه داشت و موسوی اظهارات پامپئو در خصوص دخالت ایران در امور داخلی ونزوئلا را مضحک خواند و تقبیح کرد و گفت: آمریکای ترامپ می خواهد همچون قرن نوزدهم آمریکای لاتین را تبدیل به حیاط خلوت خود کند، غافل از اینکه ملت های جهان و آمریکای لاتین بیدار شده اند و چرخ زمان به عقب باز نمی شود. (جزییات بیشتر)

وی بیان کرد: در حالی که به درخواست دولت ونزوئلا متخصصان ایرانی کوشش می نمایند به بهبود سیستم آب و برق در آن کشور یاری نمایند، آمریکا 30 میلیارد دلار ذخایر ارزی ونزوئلا را غارت نموده و ملت آن را آماج تروریسم مالی خود قرار داده است و از آنها می خواهد یا علیه دولت مشروع خود شورش نمایند یا گرسنگی بکشند.

تأکید ظریف بر تداوم حمایت ایران از ونزوئلا

در همین مدت، محمدجواد ظریف که به منظور شرکت و سخنرانی در نشست روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نیویورک سفر نموده بود پنجم اردیبهشت ماه با خورخه آریزا وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار و با اشاره به کوشش های ایران برای گسترش روابط مالی با ونزوئلا، بر تداوم حمایت ایران از این کشور و عدم دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا، لزوم رعایت حقوق بین الملل و همکاری و هماهنگی ایران با دیگر کشورهایی که مخالف یکجانبه گرایی در نظام بین الملل هستند، تاکید نمود.

وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز ضمن قدردانی از مساعدت ها و پشتیبانی های ایران از ونزوئلا و اهمیت تداوم رایزنی ها بین دو کشو، به اقدامات دیپلماتیک گسترده ونزوئلا برای مقابله با هجمه ناجوانمردانه بعضی کشورها به رهبری آمریکا برای دخالت دردآور در امور داخلی این کشور اشاره و بر ثبات کشور و کنترل کامل دولت بر اوضاع، مخالفت عموم مردم ونزوئلا با دخالت های آمریکا و بالاگرفتن حمایت های مردم از دولت قانونی این کشور، سرسپردگی مخالفان این کشور به آمریکا و اجازه نداشتن آنها برای مذاکره، تاکید نمود.

ایران: تحولات جاری ونزوئلا را با دقت دنبال می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (+) دهم اردیبهشت ماه امسال نیز با اشاره به اینکه تحولات جاری ونزوئلا را با دقت دنبال می کنیم، گفت: آشوب و هرج و مرج به هیچ وجه نمی تواند راه چاره اختلافات سیاسی در ونزوئلا باشد. بهترین راه، برقراری گفت وگو و ایجاد سازوکارهای لازم بین همه طرف ها برای حل مسائل مردم توسط نیروهای وفادار به توسعه و رفاه این کشور تحت راهنمایی دولت قانونی ونزوئلا است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین دوازدهم اردیبهشت ماه در واکنش به اخبار مربوط به اظهارنظر مقامات آمریکایی مبنی بر استفاده از زور و اقدام نظامی علیه کشور ونزوئلا گفت: جمهوری اسلامی ایران کوشش آمریکا برای انجام کودتا یا هرگونه اقدام نظامی در ونزوئلا و سخنان مقامات آمریکایی برای تحریک به اغتشاش و خشونت در آن کشور را به شدت محکوم می نماید.

وی اضافه نمود: تهدید به استفاده از زور علیه کشورهای دیگر نقض آشکار حقوق بین الملل بویژه منشور ملل متحد است. از دبیر کل سازمان ملل متحد و همه اعضای جامعه بین المللی انتظار می رود اینگونه اظهارات را محکوم نموده و نسبت به آن واکنش مقتضی نشان دهند. (اینجا بخوانید)

ایران در کنار مردم و دولت ونزوئلا خواهد بود

در این مدت و در حاشیه نشست مقامات عالی امنیتی کشورهای جهان در اوفای روسیه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و انجیولیلو فرناندز پاسکوالینو دبیرکل شورای ملی دفاعی ونزوئلا دیدار و گفت وگو کردند.در این دیدار که 29 خرداد امسال صورت گرفت، طرفین با محکوم کردن کوشش آمریکا برای تحمیل اراده خود به کشورهای مستقل، بر ضرورت تشکیل جبهه سیاسی بین المللی برای حمایت از دولت قانونی ونزوئلا به منظور مقابله با زیاده طلبی های واشنگتن تاکید نمودند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این ملاقات با تقدیر از مقاومت قهرمانانه مردم و دولت ونزوئلا در برابر زیاده خواهی ها و مداخلات آمریکا در این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مجموعه ظرفیت های خود همیشه در کنار مردم و دولت ونزوئلا خواهد بود.

مایک پنس چه گفت؟

امروز سفر ظریف به ونزوئلا در حالی اجرا شده که مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه (27 تیر ماه/ 18 جولای) در صفحه توئیترش درباره این سفر نوشته بود: سفر ظریف وزیر خارجه ایران به ونزوئلا به ما یادآوری می نماید که فعالیت های ثبات زدای ایران از خاورمیانه فراتر رفته است. حزب الله همچنان در نیمکره غربی فعال است و نفوذ شرورانه ایران تهدیدی برای امنیت و دموکراسی در منطقه است.

مایک پنس همچنین در توئیت دیگری می افزاید: کوشش های ظریف وزیر خارجه ایران برای تقویت مادورو دیکتاتور ونزوئلا به شکست خواهد انجامید. آمریکا همچنان قاطعانه از یک ونزوئلای آزاد حمایت می نماید و مخالف دشمنان دموکراسی است. مادور باید برود.

در همین خصوص محمدجواد ظریف صبح امروز (شنبه) در بدو ورود به کاراکاس در جمع خبرنگاران و در واکنش به اظهارات مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا درباره سفر ظریف به کاراکاس گفت: بسیار خوشحالم که برای اجلاس عدم تعهد و در سفری دوجانبه به کشور دوست و برادرمان ونزوئلا آمده ام. برای ما مقاومت مردم ونزوئلا در برابر فشارهای مداخله جویانه آمریکا و همچنین برای آینده منطقه و جهان هم بسیار مهم است.

به گفته ظریف، مردم ونزوئلا بدون مداخله ایالات متحده آمریکا، بلد هستند چگونه با هم زندگی نمایند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هر جا که آمریکا پا می گذارد در آنجا ناامنی و بی ثباتی ایجاد می نماید، امروز در خلیج فارس، خاورمیانه و همچنین در منطقه آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین، ایالات متحده با حضورش ناامنی ایجاد می نماید. جایی را در جهان سراغ نداریم که حضور آمریکا ثبات بخش باشد.هر جا رفتند باعث فشار به مردم و افزایش تندروی و تروریسم شده اند.

حال وزیر خارجه ایران در کاراکاس حضور دارد و قرار است در ادامه این سفر به نیکاراگوئه و بولیوی هم برود. او در این باره گفته بود: با توجه به اینکه آمریکا در قاره آمریکا دوباره سیاست مونرو را باز آفرینی می نماید و بر دامنه مداخلاتش در این قاره می افزاید، ضروری است مجموعه هماهنگ از کشورهای مستقل در مقابل این سیاست ها مقاومت نمایند.

به گزارش فارس، دکترین مونرو در دوم دسامبر 1823 توسط جیمز مونرو رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام شد و قصد تثبیت هژمونی ایالات متحده در سراسر قاره آمریکا را داشت، بالاخص در برابر دخالت آن روزهای قدرت های اروپایی در این قاره.

محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اوایل شهریور ماه 1395 نیز به 6 کشور آمریکای لاتین از جمله نیکاراگوئه، بولیوی و ونزوئلا سفر نموده بود.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33151

به "ظریف در سرزمین چاوز؛ سفری که نگرانی پنس را برانگیخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف در سرزمین چاوز؛ سفری که نگرانی پنس را برانگیخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید